Baza wiedzy

to zbiór materiałów o copywritingu, dobrym stylu i innych zagadnieniach związanych z pisaniem.
Ponad 100 artykułów, płatne i bezpłatne kursy, gratisy do pobrania. Rozgość się!

Jeśli nie znajdziesz informacji, których szukasz, zaproponuj temat.
Kto wie, może opracujemy go specjalnie dla Ciebie!

Na skróty:

Kariera copywritera

copywriter umiejętności

Dla kogo kariera copywritera?

Marzy Ci się życie z pisania, freelance, życie na własnych zasadach? Świetnie. Czasy Ci sprzyjają, trendy też (content marketing i tendencje firm do outsourcingowania tworzenia treści). Ale czy jesteś pewien, że masz właściwe kwalifikacje? Zobacz, jakie cechy i umiejętności powinien mieć dobry copywriter.

jak zarabiać na pisaniu

Humanista na freelansie, czyli jak (i czy warto) zostać dziennikarzem, korektorem, copywriterem

Mogę Ci podpowiedzieć to i owo, bo przerobiłam sporo. Mam za sobą flirt z dziennikarstwem i romans z działalnością edytorską. Obecnie przeżywam okres narzeczeński z copywritingiem. Zdradzę Ci, jak widzę te pisarsko-czytelnicze biznesy. Będzie subiektywnie i szczerze.

rady dla copywriterów

Jak zostać LEGENDARNYM copywriterem?

Nie próbuj zostać copywriterem. Celuj wyżej! Postanów, że zostaniesz LEGENDARNYM copy. Mam dziś dla Ciebie przecieki wprost z copywriterskiego olimpu. Zobacz, jak pracowali najlepsi, a potem idź i wcielaj ich rady w czyn. Niech i Twoje imię zapisze się złotymi zgłoskami w historii reklamy 😛 .

copywriter prawo

Copywriter powinien wiedzieć, jakie prawa mu przysługują. Rozmowa z adw. Joanną Legun

Copywriting to nie tylko pisanie. To także przenoszenie praw autorskich, umowy NDA i inne formalności, których niedopełnienie może mieć przykre skutki. Jak zadbać o swoje interesy? Zapytałam o to adw. Joannę Legun, autorkę bloga i podcastu Jak zrozumieć prawnika?

Wszystko, co chciałbyś wiedzieć o zawodzie copywritera, ale boisz się zapytać. Część 1: Zanim podejmiesz decyzję

Czy Ty też tak masz? Patrzysz, jak to ludzie sobie teraz pracują z domu. „Ale im dobrze” – myślisz. – Wolność, nie ma szefa nad głową, pracują, kiedy chcą”. W pewnym momencie wpada Ci do głowy pomysł: „Zostanę copywriterem!”. Wiesz co? Zanim rzucisz etat, przeczytaj ten tekst.

Wszystko, co chciałbyś wiedzieć o pracy copywritera, ale boisz się zapytać. Cz. 2: Jak się nauczyć copywritingu?

Możesz uwierzyć tym, którzy mówią, że wystarczy piątka z wypracowań w szkole i konto na portalu dla freelancerów, żeby zacząć. Nie polecam takiej drogi. Radzę Ci podejść do sprawy poważnie. Przygotuj się tak, by Twoje teksty były lepsze niż to, co klient mógłby napisać sobie sam.

Wszystko, co chciałbyś wiedzieć o pracy copywritera, ale boisz się zapytać. Cz. 3: Jak przekonać do siebie klienta i wycenić swoją pracę?

Pożegnałeś się z etatem, by rozpocząć karierę copywritera. Poświęciłeś mniej lub więcej czasu na zgłębianie wiedzy i szlifowanie warsztatu. Pozostaje już tylko zacząć działać. Ale jak przekonać potencjalnych klientów, że warto Ci zaufać? Jakie stawki im zaproponować? O tym dzisiaj.

Jak zostałam copywriterką. Odc. 1: Klienci sami mnie znaleźli. Rozmowa z Izą Bobowską

Pojawił się w jej życiu przypadkiem i – jak sama pisze na swojej stronie – był miłością od pierwszego wejrzenia. Podbił jej serce i rozgościł się na stałe. Zobacz, jak Iza odkryła copywriting i co z tego wynikło.

Jak zostałam copywriterką. Odc. 2: Klienci mnie sobie polecali. Rozmowa z Agnieszką Pojdą

Słowo ma moc. Nie tylko dlatego. że wpływa na postawy i działania czytających. Zmienia także życie tych, którzy odkrywają dla siebie jego możliwości. Zobacz, jak przygoda z copywritingiem obudziła uśpione marzenia Agnieszki i co zmieniła w jej biznesie.

Jak zostałam copywriterką. Odc. 3: Copy to jedno z moich zainteresowań. Opowieść Moniki Iwaniuk

Historia Moniki to przede wszystkim dzieje wielkiej miłości do marketingu i poszukiwań z nią związanych. A w tych poszukiwaniach copywriting bardzo się przydaje.

Jak zostałam copywriterką. Odc. 4: Wybór copywritingu był dla mnie naturalny. Opowieść Anety Łacwik

Co byś powiedział, gdyby przyjaciółka, dziewczyna po czterdziestce, oznajmiła Ci, że po prawie 20 latach pracy w szkole postanowiła zostać… freelancerką? Okazuje się, że dojrzałość i freelance to świetna para. Historia Anety jest na to dowodem.

Jak (nie) zostałam copywriterką. Odc. 5: To, czego się nauczę, jest moje. Rozmowa z Agnieszką Fister

Agnieszka zapisała się na kurs copywritingu i nie została copywriterką. Ale taki był plan. Przyszła nie po freelance, a po narzędzia. Chciała dzięki nim skuteczniej realizować misję, dla której założyła blog.

copywriter - pierwsze kroki

Pierwsze kroki w zawodzie copywritera. Odc. 1: Czekałam na zlecenia… całe 3 dni. Rozmowa z Adrianną Zajkowską

We wrześniu 2019 roku Ada nie do końca wiedziała, czym jest copywriting. 5 tygodni później zaczęła zarabiać na pisaniu i do tej pory klientów jej nie brakuje. Jak tego dokonała? Jak wyglądały jej pierwsze kroki w zawodzie copywritera i co może doradzić osobom, które chcą pójść w jej ślady?

jak zarabiać na pisaniu

Copywriting za miliony monet, czyli jak zarabiać więcej na pisaniu

Z copywritingu można wyżyć. Można wyżyć nawet całkiem godnie. Ale trzeba dać sobie szansę. Nie wystarczy po prostu pewnego dnia wpaść na pomysł „będę zarabiać na pisaniu”, założyć konto na platformie ze zleceniami i hula. Jak się postarać o więcej?

Copywriting vs. koronawirus. O zarabianiu na pisaniu (i budowaniu imperium) w czasach kryzysu

Około 11 marca 2020 skończył się nasz stary świat, w którym wszystko było w miarę przewidywalne, w miarę ułożone i w miarę pewne. Strategie, działalności, stali i mniej stali klienci, wahające się być może, ale jednak dość pewne dochody. I nagle bach! Stan prawie wyjątkowy, na ulicach pustki, zamknięte biznesy i wielkie Nie-Wiadomo-Co-Dalej. Co to oznacza dla copywriterów?

Historia pewnej oferty, czyli jak (nie) wkurzyć klienta i (nie) pozbawić się szansy na współpracę

Wysyłasz oferty do potencjalnych klientów? Świetnie, proaktywność to dobra cecha. Ale uważaj, bo dobrymi chęciami jest piekło wybrukowane, to marketingowe również. Przekonałam się o tym kilka razy, czytając oferty, które trafiły do mojej skrzynki. O jednej z nich chcę Ci dziś opowiedzieć. Ku przestrodze.

5 błędów początkujących copywriterów w walce o zlecenia

Co sobie myślisz, kiedy wysyłasz oferty i nic z tego nie wynika? Pewnie wkurzasz się, jacy to ludzie są, nawet nie raczą odpowiedzieć. Narzekasz, że czasy ciężkie, konkurencja duża i trudno się przebić. A czy pomyślałeś, że być może sam sobie jesteś winien?

Jak działać online i nie narobić sobie kłopotów? Rozmowa z radcą prawnym Marcinem Kozłowskim

Freelance i biznes online najeżone są pułapkami. Umowy, oferty, dane osobowe — wystarczy jakieś przeoczenie, niedopatrzenie i tarapaty gotowe. O tym, jak zadbać o swoje interesy i w jakich granicach można się poruszać, opowiedział niedawno w naszej grupie na FB radca prawny Marcin Kozłowski.

5 demonów raczkującego copywritera. Jak sobie z nimi poradzić?

Demony istnieją. Dopadają czasem Bogu ducha winnych copy i szepczą im słowa, które przygnębiają, odbierają siły i zniechęcają do starań. Stadko takich demonów dopadło ostatnio kilkoro moich kursantów. Ten post napisałam specjalnie dla nich i im go dedykuję.

5 najczęstszych problemów początkującego copy. Jak je pokonać i raz na zawsze skończyć z wymówkami?

To normalne, że na początku masz pod górkę. Nowa droga zawodowa, konkurencja, odpowiedzialność nie tylko za to, co odsyłasz klientowi, lecz także za to, żeby ten klient w ogóle się pojawił — to może być trudne. Ale wiesz co? Być może nie jest trudne aż tak, jak Ci się wydaje.

4 rzeczy, których nie wiesz o kursie „Zostań copywriterem" (a szkoda!)

Wciąż się zastanawiasz, czy wziąć udział w kursie Zostań copywriterem? Słusznie! Twoje pieniądze zasługują na to, żebyś inwestował je tam, gdzie będą procentowały. Przemyśl swoje uczestnictwo na spokojnie. A rozważając za i przeciw, weź pod uwagę także te rzeczy, których prawdopodobnie o kursie nie wiesz, a które dziś chcę Ci zdradzić.

Quiz:

kto może zostać copywriterem

Czy czeka Cię kariera copywritera?

Chcesz zostać copy? Świetnie! Content marketing wciąż rządzi, więc jest zapotrzebowanie na teksty i na ludzi, którzy potrafią je pisać. Ale… zaraz, zaraz… Czy Ty na pewno potrafisz? Czy masz cechy osobowości przydatne w pracy na swoim? I wreszcie: czy wiesz, na co się właściwie porywasz? Sprawdź!

Czy nadajesz się na copywritera?

Copywriterski freelance to nie tylko sposób na niezależność. To przede wszystkim praca, która jak każda inna, wymaga pewnych predyspozycji. Jesteś pewien, że je masz?

Do pobrania:

jak zostać copywriterem

BEZPŁATNY E-BOOK:
Jak zostać copywriterem? 5 kroków do pisania porządnych tekstów za porządne pieniądze

Oszczędź sobie błędów, które zniechęciły wielu dobrze zapowiadających się copy.

Kursy online:

kurs copywritingu

Zostań copywriterem

Zostań copywriterem. Ale takim prawdziwym! Nie marnuj swojego talentu na bezwartościową pisaninę za bezwartościowe stawki. Naucz się kilku technik i pisz porządne teksty. No i porządnie na nich zarabiaj. Z tym kursem na pewno Ci się to uda.

Napisz ofertę i wygraj klienta

Mieć wiedzę i umiejętności — to jedno. Umieć sprzedać swoją ofertę — to drugie. Jak prezentować swoje usługi, żeby klienci zrozumieli, że jesteś oczywistym wyborem? Z tego kursu się tego dowiesz.

Copywriting (ogólnie)

Jak wybrać copywritera?

Wartościowe treści działają jak magnes na klientów, „obłaskawiają” Google i znacznie zwiększają widoczność strony. Co jednak zrobić, jeśli nie masz czasu pisać lub zdajesz sobie sprawę, że tworzenie tekstów nie jest Twoją najmocniejszą stroną? Potrzebny Ci dobry copywriter! Usługi osób piszących na zamówienie mają jednak różną jakość. Zobacz, jak wybrać te najlepsze.

jak pozycjonować stronę w google

Jaki copywriting podoba się Google?

Masz świetny produkt lub usługę. Zrobiłeś stronę, czekasz… I nic. Dlaczego? Przyczyny mogą być różne. Może klientów zniechęca słaba funkcjonalność strony? Może słaby tekst? A może po prostu ludzie nie mieli szansy obejrzeć Twojej witryny, bo wyszukiwarka „upchnęła” ją gdzieś na n-tej stronie w wynikach wyszukiwania? Dowiedz się, jak tekstami pozycjonować stronę w Google.

błędy na stronach internetowych

Top 5 (pseudo)copywriterskich niewypałów

Przeglądam dziennie kilkanaście do kilkudziesięciu stron. Postanowiłam pokusić się o spisanie kilku uwag z tych wirtualnych wędrówek. Ku refleksji. I ku przestrodze.

pisanie tekstów

Po co copywriterowi teoria Jakobsona?

Czytując blogi copywriterów dzielących się w necie swoim rzemiosłem, spotykam najczęściej wpisy typu „5 pomysłów na nagłówek”, „Jak napisać tekst na stronę internetową/ofertę handlową” itp. Choć wszystko to bardzo ważne, to czasem bywa nieco oderwane od korzeni. Konkretniej: od stanowiącej fundament dla rzemieślnika słowa sztuki komunikacji. A tę naprawdę warto znać!

brief

Brief - po co to komu?

Każdy nastawiony na efekty copywriter zaczyna współpracę z klientem od prośby o wypełnienie briefu, czyli formularza służącego ustaleniu najważniejszych elementów zlecenia. O ile jednak duże firmy gotowe są przesłać rozbudowany brief, jeszcze zanim się je o to poprosi, o tyle mniejsi przedsiębiorcy nierzadko uważają ten etap współpracy za zbędną formalność. A szkoda!

jak przekonać klienta - złoty krąg

Czego copywriter może nauczyć się od M.L. Kinga?

Jak to się stało, że czarnoskóry pastor w czasach przed erą Internetu przekonał do swojej wizji setki tysięcy ludzi? Dlaczego jedna oferta chwyta za serca, a obok innej, podobnej, przechodzimy obojętnie? Tajemnicę najlepszych odkrył Simon Sinek, którego rewelacyjne wystąpienie jest kanwą tego tekstu.

7 trików, które zwiększą siłę rażenia każdego zdania

O tym, jak powinien wyglądać dobrze skonstruowany tekst, napisano już wiele. U nas również ten temat gościł – było o strukturze, długości i częstych błędach. A jednak każdy, kto kiedykolwiek próbował coś sklecić, wie, że kiedy przychodzi do zmierzenia się z praktyką, okazuje się, że diabeł tkwi w szczegółach. I dziś właśnie tymi szczegółami chcę się zająć. Kładę tekst pod mikroskop i analizuję mikroświat zamknięty w zdaniu.

emocje w reklamie

Emocje w reklamie. Zobacz, które działają najskuteczniej

Tekst reklamowy musi prezentować korzyści. Musi też obalać obiekcje. Ale zarówno korzyści, jak i argumenty niwelujące wszelkie wątpliwości to tylko „przykrywka”, sposób na wytłumaczenie sobie konieczności wyjęcia z portfela ciężko zarobionych pieniędzy. Badania dowodzą, że decyzja o zakupie zapada wcześniej, a odpowiedzialne są za nią emocje.

jak pisać dla kobiet

Co ma płeć do copywritingu?

Pisałam już o typach klientów, o systemach reprezentacji, o potrzebach, budowaniu persony i wielu innych sposobach możliwie jak największej „indywidualizacji” przekazu. Nigdy jednak nie zastanawiałam się na tym blogu nad – że tak to mądrze ujmę – znaczeniem stereotypów płciowych w komunikacji marketingowej. Spróbuję to nadrobić, prezentując rady dwojga specjalistów.

Świntuchy i luzaki, czyli o reklamie, która (nie zawsze) bawi

Odbiorcę tekstu reklamowego można próbować uwieść na wiele sposobów. Można przemawiać do jego zmysłów, kusić korzyściami albo budzić emocje. Można też próbować go rozbawić. Kiedy rozśmieszanie działa, a kiedy może zaszkodzić? Czy są wreszcie żarty uniwersalne, czy może rodzaj dowcipu powinien być dobierany na miarę? Co śmieszy Polaków? Zobacz.

Używasz w tekstach tych słów? Uważaj!

Są słowa wytrychy, które przekonują, i są słowa pułapki, które mogą narobić więcej szkody niż pożytku. Jednym i drugim postanowiłam się przyjrzeć. Na początek subiektywny przegląd słów, na które warto w swojej twórczości uważać.

Te słowa zwiększą skuteczność Twojego tekstu

Ile razy słyszałeś, że słowa mają moc? Ja spotykam się z tym (nieco już zużytym) stwierdzeniem co krok (być może nie bez znaczenia jest tu fakt, że „w słowach robię” i po stronach dotyczących słów się włóczę). Ostatnio pozwoliłam sobie na subiektywny przegląd słów pułapek. Dziś zwrot o 180 stopni. Oto lista skutecznych słów — słów wytrychów — które mają moc otwierania serc i… portfeli.

Czego warsztaty poetyckie nauczyły mnie o copywritingu?

Stereotypowy poeta to ktoś, kto – mentalnie przynajmniej – unosi się jakieś pół metra nad ziemią. Tymczasem copywriter… Copywriter musi mocno stać na ziemi obiema nogami. On nie uprawia sztuki, tylko sprzedaje — czy może być coś bardziej przyziemnego? A jednak udział w warsztatach poetyckich doprowadził mnie do wniosku, że poezja i copywriting mają kilka wspólnych cech.

chwytliwe tytuły - jak je pisać

Jak pisać chwytliwe tytuły?

Autorzy poradników nt. webwritingu chętnie napominają, że nagłówek (czyli tytuł) ma przyciągać uwagę, rzadko jednak podpowiadają, jak taki efekt osiągnąć. Z tego artykułu dowiesz się wreszcie wszystkiego, co zawsze chciałeś wiedzieć o projektowaniu chwytliwych tytułów.

Co to jest swipe file i dlaczego musisz to mieć?

Pamiętasz bajki, w których bohater miał czarodziejski worek z pomocami na każdą okazję? Ty też możesz mieć coś, z czego zawsze wyjmiesz świetny pomysł na tekst. Coś, co sprawi, że wena przyjdzie na zawołanie, a Ty będziesz doskonalić warsztat pisarski. Takie coś nazywa się swipe file. Opowiem Ci dziś, skąd to wziąć i jak się tym posługiwać.

5 trików, dzięki którym przekonasz czytelników

Czasem chcesz powiedzieć czytelnikowi coś ważnego. Zależy Ci, żeby ludzie zapamiętali. Bo dzięki temu się czegoś nauczą (i będą pamiętali, że to od Ciebie), bo wrócą (po jeszcze), bo podzielą się z innymi (i rozsławią Twój blog). Pokażę Ci dziś triki copywriterskie – 5 opartych na psychologii sposobów, które pomogą Ci osiągnąć wymarzony efekt.

współpraca z copywriterem

4 pytania o copywriting, na które powinieneś znać odpowiedź

Czy jest coś takiego jak słowa, które sprzedają? – takie pytanie znalazłam kiedyś na jednej z grup FB. A pod nim kilka odpowiedzi, które nie za dużo miały wspólnego z prawdą. I tak jest zawsze, kiedy ktoś niezorientowany pyta o copy. Czas sprostować to i owo. Przeczytaj – zwłaszcza jeśli marzy Ci się współpraca z copywriterem albo sam przymierzasz się do tego zawodu.

manipulacja w reklamie

O słowach między słowami, czyli jak reklama robi Cię w balona

W słowach można zmieścić wiele. Między słowami — jeszcze więcej. Twórcy reklam są tego świadomi i chętnie to wykorzystują, nie zawsze etycznie. Odbiorcy przyjmują reklamowe komunikaty bezkrytycznie, nie zastanawiając się, co właściwie usłyszeli. A mogliby się zdziwić!

Teksty sprzedażowe

claude hopkins

8 sekretów mistrza perswazji

Zła wiadomość jest taka, że nawet jeśli masz lekkie pióro i dobrze radzisz sobie z językiem, żadnego z tych celów możesz nie osiągnąć, jeśli nie zrozumiesz kilku podstawowych reguł perswazyjnego pisania. Dobra wiadomość natomiast brzmi: za chwilę poznasz (lub przypomnisz sobie) zasady, którymi kierował się sam Claude Hopkins – legendarny copywriter. Gotowy? Zaczynamy!

język korzyści

Jak pisać językiem korzyści?

Jest jeden język, który musisz opanować, jeśli coś tworzysz i chcesz to z powodzeniem sprzedawać. To język, którego nie uczą w szkołach językowych ani na akademickich lektoratach. Nie ma do niego słowników ani fiszek, nie ćwiczy się go z native’ami. Co to za język? To język korzyści.

jak pokonać obiekcje klienta

Jak pokonać obiekcje klienta? Poznaj 10 prostych sposobów

Przemawianie językiem korzyści – choć jest bardzo ważne – jeszcze nie zapewnia sukcesu. Jeśli chcesz swoim tekstem przekonać kogoś do zakupu produktu, musisz też rozwiać jego obiekcje. Podpowiadamy, jak to zrobić.

USP, czyli dlaczego mam kupić właśnie od Ciebie

Popatrz oczami klienta na własną ofertę. „Ceny podobne jak u konkurencji, jakość obsługi podobna, produkt podobny. Dlaczego mam kupić właśnie od Ciebie?” No właśnie – dlaczego? Jeśli chcesz, żeby potencjalny odbiorca Twojej oferty nie zadawał sobie tego pytania (albo szybko znalazł na nie odpowiedź), określ swoją USP.

typy klientów

Lew, seter, bóbr czy wydra? Poznaj swojego klienta

Jeśli piszesz ofertę dla wszystkich, nikogo nie przekonasz. Aby Twoja argumentacja była skuteczna, musisz dobierać ją „pod klienta”, a skoro tak, to bez poznania tegoż klienta się nie obejdzie. Pokażę Ci dziś 4 typy klientów i opowiem o tym, jakie argumenty trafiają do każdego z nich.

systemy reprezentacji

Jak pisać dla wzrokowca, słuchowca i kinestetyka?

Systemy reprezentacji, czyli sposoby odbierania świata, to coś, o czym warto pamiętać przy projektowaniu tekstów. Czym są, jak wpływają na odbiór świata i jak je wykorzystać w copywritingu? Zobacz!

persona

Persona. Dlaczego musisz ją mieć?

Jeśli coś jest dla wszystkich, to jest dla nikogo. To dlatego o pomoc powinniśmy zwracać się do konkretnej osoby, a nie do tłumu. W copywritingu podobnie: pisanie do wszystkich = wołanie na pustyni. Do sukcesu prowadzi tylko jedna droga: zrozumieć i maksymalnie szczegółowo wyobrazić sobie osobę, do której ma dotrzeć nasz komunikat. Pomocą może tu być persona.

potrzeby klienta

Czego klient potrzebuje, czyli copywriter przed piramidą

Ludzie kupują nie dlatego, że spodobała im się reklama albo cena była niska. Żaden z tych czynników nie zadziałałby, gdyby w głowie konsumenta nie pojawiła się myśl o tym, jaki użytek zrobi on z danej rzeczy. U podstaw wszystkiego leżą potrzeby klienta (realne lub mocno zasugerowane; uświadomione bądź nie) i to właśnie im chciałabym poświęcić dzisiejszy tekst.

tworzenie opisów produktów

Jak słowa ustawiają Ci sprzedaż?

Jeśli w grę wchodzi tworzenie opisów produktów (i tych krótkich, i tych na landing page!), to słowa, jakimi myślisz o sprzedaży, nie są jedynie słowami. Są impulsem, który wpływa na to, jak prezentujesz swoją ofertę. Decydują o Twoim sukcesie. Przejrzyj ten tekst, a zobaczysz, jak od stylu myślenia o sprzedaży zależą jej efekty. Przeczytaj go do końca, a dowiesz się, jak możesz sobie pomóc.

jak napisać tekst na stronę internetową

Jak zepsuć tekst na stronę firmową? 5 niezawodnych sposobów

Przedsiębiorcy dzielą się na 2 grupy: na takich, którzy kochają swoich klientów i chcą im nieba przychylić, i na tych, którym klienci przeszkadzają w pracy. Jeśli należysz do tych drugich – mam coś dla Ciebie. Zobacz, jak napisać tekst na stronę internetową, by raz na zawsze pozbyć się klientów, maili z zapytaniami, rozliczania rachunków.

tekst na landing page

Przychodzi klient na landing page, czyli jak sprzedajesz, tak sprzedasz

Ta historia zaczyna się zawsze tak samo. Przychodzi klient na landing page. Żeby kupić. Albo żeby pooglądać, tak z ciekawości. Ma głowę pełną wątpliwości i pytań, a do tego cień nadziei, że to, co zobaczy, zmieni coś w jego życiu. Teraz wszystko zależy od tego, jaki sprzedawca wyjdzie mu naprzeciw. Jak się wczuje i co powie. Może to wyglądać np. tak…

4 triki copywriterskie, dzięki którym sprzedasz każdy produkt

Widziałam ostatnio „tekst sprzedażowy” wystawiony do oceny w pewnej grupie warsztatowej na FB. W pierwszych zdaniach jakieś metafory o naszej (znaczy: firmy) wspaniałości, potem… A, nie wiem, już nie czytałam. Klient też nie przeczyta. Bo po co, skoro nic tam (p)o nim? Piszę o tym, bo chcę Ci powiedzieć: Nie rób sobie krzywdy takimi tekstami! Łap 4 triki i korzystaj.

pisanie tekstów reklamowych

Jak pisać, żeby sprzedać? 3 historie ze wspólnym morałem

Daj spokój. Naprawdę. Jeśli coś sprzedajesz, przestań wyważać drzwi, które od dawna są otwarte. Ktoś przed Tobą już wymyślił kilka sprytnych sposobów. Ktoś przed Tobą je nawet przetestował. Przestań tracić czas (i pieniądze, które mógłbyś w tym czasie zarobić). Korzystaj.

Jak napisać tekst sprzedażowy, który wywoła lawinę zamówień?

Masz produkt i masz nadzieję. Że się spodoba, że się sprzeda, że podratuje nieco firmowe konto. Niestety, nadzieja znów okazuje się surową matką. Produkt jest, strona wisi w sieci, ludzie zaglądają i cisza. Zmień tekst! Chodź, powiem Ci, jak się wziąć za jego pisanie, żeby tym razem nadzieja okazała się matką, która rozpieszcza swoje dziecko.

3 drobne zmiany, które natychmiast zwiększą moc Twojego tekstu sprzedażowego

O sukcesie strony sprzedażowej decydują czasem niuanse. Jakieś mdłe słowo, kiepsko sformułowane zdanie lub brak drobnego, ale istotnego elementu mogą pokrzyżować ambitne plany podboju rynku. Zobacz, jakie niewielkie zmiany sprawią, że Twoja oferta z jednej z wielu stanie się nagle propozycją nie do odrzucenia.

Poznaj sekretny składnik tekstu sprzedażowego, który porywa tłumy

To się zdarza. Robisz wszystko zgodnie ze sztuką: AIDA, język korzyści, kilka wezwań do działania. A jednak tekst nie działa – transakcji jak na lekarstwo. Dlaczego? Przyczyn może być wiele, a jedna z nich jest taka: Twojemu tekstowi zabrakło sekretnego składnika, bez którego oferta jest jak samochód bez paliwa.

jak pisać teksty sprzedażowe

Jak sprzedać (tekstem) więcej niż inni? Rady Davida Ogilvy’ego

Trzeba przyznać, że facet znał się na rzeczy. Wypromował m.in. Dove, Saaba, Rolls Royce’a, przeszedł do historii jako „ojciec reklamy”, a jego rady są powtarzane i praktykowane do dziś. Ty też możesz z nich skorzystać.

Jak zwiększyć konwersję strony o 95%, nie zmieniając w tekście ani słowa? O zdjęciach na landing page

W Internecie sprzedaje tekst, ale tekst nie działa w próżni. Nawet najlepszy straci na skuteczności w otoczeniu mdłej grafiki. I w drugą stronę — słabszy można nieco „podrasować” dobrymi zdjęciami. Zobacz, jak te zdjęcia dobierać, żeby podnieść skuteczność strony nawet o 95%.

teksty sprzedażowe

5 mitów o tekstach sprzedażowych. W które z nich wierzysz?

W sprzedaży jak w życiu: to, co myślisz, kształtuje to, co mówisz/piszesz. Jeśli masz błędne przekonania, Twoje działania idą w niewłaściwym kierunku. Nie ma się co dziwić, że i efekty są nie takie, jakie sobie wymarzyłeś. Sprawdź, czy w Twoim mentalnym repertuarze nie ma czegoś, co działa jak kłoda na drodze do sukcesu sprzedażowego.

Quiz:

Czy umiesz napisać skuteczny tekst sprzedażowy?

Do napisania tekstu sprzedażowego nie wystarczy znajomość wyszukanych słów (ba! O wyszukanych słowach warto na czas pisania w ogóle zapomnieć!). Trzeba ogarnąć i ułożyć we właściwej kolejności kilka konkretnych elementów (kto ma checklistę, ten wie jakich) i wszystko odpowiednio opisać. Chcesz sprawdzić, jak sobie z tym radzisz? Rozwiąż quiz!

Do pobrania:

Checklista Tekst, który sprzedaje

Pobierz bezpłatnie i pisz oferty, które będą dla Ciebie zarabiać

#Copykillers. 5 błędów, które zabijają skuteczność Twoich tekstów sprzedażowych

Sprawdź, które z tych błędów odbierają Ci klientów i pieniądze

Kursy online:

kurs pisania ofert

Pisz tak, żeby sprzedawać

Kurs, który przeprowadzi Cię małymi krokami przez proces tworzenia tekstów, które mają moc otwierania portfeli. Kiedy już poznasz ich dynamikę, zrozumiesz, że sprzedaż można… zaprojektować! Przestaniesz po prostu sklejać słowa, a zaczniesz pisać teksty, które zarabiają, gdy Ty śpisz, spacerujesz albo spędzasz czas z bliskimi.

Minikurs ZA FREE: Sprzedawaj słowem jak mistrz

Zainwestuj 10-15 minut dziennie w swój sukces sprzedażowy. Poznaj metody mistrzów copywritingu. Niech teraz pracują dla Ciebie.

Webwriting i blogowanie

jak pisać teksty do internetu

Jak pisać do Internetu, czyli dekalog webwritera

Jak pisać teksty do Internetu, by ludzie czytali je i wracali po więcej? Wbrew pozorom nie jest to proste! Internet to specyficzne medium, wymagające. Może pomóc Ci w osiągnięciu sukcesu, ale pod warunkiem, że zastosujesz się do rządzących w nim praw. Poznaj dekalog webwritera i ciesz się wzrostem statystyk Twojego bloga.

jak zatrzymać czytelnika na stronie

Podrasuj swój content, czyli 5 haczyków na czytelnika

Zdaniem specjalistów od SEO czas, jaki spędzają użytkownicy na stronie, znacząco wpływa na pozycję witryny w wyszukiwarce. Jak twierdzi Bartłomiej Speth, „Współczesny marketing internetowy powinien skupić się na tym parametrze, ponieważ to właśnie on mówi nam o tym, czy klienci są zadowoleni i odnaleźli na naszej stronie to, czego szukali”. Poznaj 5 pozatekstowych elementów, które z pewnością przyciągną na dłużej uwagę internautów.

długość tekstów do internetu

Jak długi powinien być tekst do Internetu?

Dziś krótko, ale praktycznie: długość tekstów do Internetu od A do (mam nadzieję ;)) Z. Oto kilka niezwykle praktycznych wskazówek „rozmiarowych” dla wszystkich, którzy swoimi działaniami content marketingowymi chcą podbijać wirtualny świat. Można wierzyć lub nie, ale znać warto.

10 błędów webwritera. Czy i Ty je popełniasz?

Internet nade wszystko jednak ceni sobie treści jasne i łatwe w odbiorze, pisane prostym językiem. Jeśli chcesz, by wujek Google i internauci kochali Twoje teksty, koniecznie przeczytaj ten wpis. Zobacz, jakie grzechy przeciw prostocie popełniają webwriterzy. Może i Tobie zdarza się popełniać któryś z nich?

konwersacyjność tekstu

Porozmawiajmy na stronie. Jak pisać konwersacyjnie?

Przychodzi klient do sklepu i wita go sprzedawca. „Dzień dobry, proszę się rozgościć”, „W czym mogę pomóc?” i takie tam. Przychodzi klient na stronę firmową i co widzi? „Nasza firma…, jesteśmy liderem…, oferujemy…”. My, my, my. A tymczasem – jak twierdzi Ginny Redish w książce Letting go of the words – klient przychodzi porozmawiać, dobry content powinien zatem przypominać konwersację. Jak to osiągnąć? O tym dzisiaj.

netykieta

„Państwo” czy „ty”? O etykiecie w necie

Jak powinniśmy zwracać się do siebie w Internecie per „ty”, czy z pełnym uszanowaniem? Sprawa jest trudna, bo nie mamy tak łatwo jak Amerykanie, którzy słowa „ty” i „państwo” załatwiają jednym „you”, w a dodatku od małego nasiąkają bezpośredniością. W Polsce różnie to bywa. Zasady nie ma, a zdania są podzielone. Chcesz wiedzieć, co zalecają znawcy tematu? Zebrałam dla Ciebie kilka głosów w tej sprawie.

zwroty do czytelnika w internecie

Zwroty do czytelnika w Internecie – małą czy wielką literą?

Zrób doświadczenie: zapytaj w jakiejś facebookowej grupie, jak należy pisać na blogu zwroty do czytelnika – małą czy wielką literą. A potem tylko obserwuj… A jeśli nie chcesz otwierać puszki Pandory, ale chcesz wiedzieć, jak to się właściwie powinno pisać, po prostu przeczytaj ten tekst.

Zakończenie ma znaczenie

Dużo się mówi o tym, że tytuł ma być chwytliwy, a początek wciągający. I słusznie – pierwsze wrażenie możemy zrobić tylko raz. Mało kto pamięta jednak, że równie ważnym elementem tekstu jest zakończenie. Od tego, co w nim zamieścimy, zależy to, z którym czytelnik odejdzie. Jak napisać zakończenie, aby odbiorca zapamiętał, docenił i zechciał wrócić?

teksty seo

Teksty SEO – wszystko, co warto o nich wiedzieć

Teksty SEO jeszcze niedawno kojarzyły się z twórczością w rodzaju: „Jestem fotograf ślubny Warszawa. Każdy, kto robi zdjęcia u fotograf ślubny Warszawa, wie, że nikt nie robi lepszych zdjęć niż fotograf ślubny Warszawa”. Dziś liczą się wartościowe treści, które przyciągają klientów. To one – jak przekonuje sam Matt Cutts, inżynier Google – są „kluczem do rankingów” najpopularniejszej przeglądarki. Chcesz wiedzieć, jak pisać takie teksty?

jak pisać maile

Jak pisać maile? Cz. 1: Dobre obyczaje

Zastanawiałeś się kiedyś, jak pisać maile? Jak zacząć, jak zakończyć albo jak pisać, żeby nie popełnić gafy? Koniec główkowania! Poszperałam w słownikach i poradnikach (językowych i biznesowych) i zebrałam wszystko, co warto wiedzieć na temat mailowej etykiety. Dla tych, którzy czasem się zastanawiają. Dla tych, którzy mają wątpliwości. Dla Ciebie. Dla siebie.

jak zacząć mail

Jak pisać maile? Cz. 2: Formuły powitalne i pożegnalne

Jak zacząć mail i jak go zakończyć, by dobrze wypaść w oczach adresata? Uniwersalnych zasad nie ma. W sprawie formuł wypowiadają się po trosze językoznawcy, a po trosze specjaliści od etykiety. Co mówią? Zebrałam dla Ciebie kilka głosów w sprawie dobrych obyczajów powitalnych i pożegnalnych. Zobacz, co wolno, a czego zdecydowanie robić nie należy.

etyka blogowania

Czy blogujesz etycznie?

O skutecznym prowadzeniu bloga napisano już dużo. O etycznym – nieco mniej. Ja dziś uzupełnię tę lukę. Opowiem Ci, czym jest etyka blogowania, a Ty już sam oceń, jak Ci idzie na tym polu. A przy okazji zwróć uwagę, jak blisko zasadom etycznej komunikacji do przepisu na budowanie relacji z czytelnikiem.

jak pisać o podróżach

Jak pisać o podróżach, żeby fascynować? 4 sposoby, którym nikt się nie oprze

To wcale nie jest proste. Mało kto potrafi opisać podróż tak, żeby czytelnik na czas lektury zapomniał o jedzeniu, piciu i oddychaniu. Ale wszystko jest do zrobienia. Zdradzę Ci dziś kilka sztuczek, dzięki którym Twój tekst stanie się perłą w morzu internetowych relacji z podróży.

Jak rozhulać blog (nie tylko) ekspercki? Rozmowa z Magdą Myszurą, autorką bloga oprawiebudowlanym.pl

Czy warto założyć blog? Jak często publikować? Gdzie się promować, żeby przyciągnąć ludzi? Na te i inne pytania odpowiedziała niedawno w naszej grupie na FB Magda Myszura, która od 2014 roku prowadzi blog oprawiebudowlanym.pl, odwiedzany co miesiąc przez 60-70 tys. unikalnych użytkowników. Jeśli marzy Ci się przygoda z blogowaniem, przeczytaj koniecznie.

O czym pisać na blogu? Przewodnik po typach postów, które przyniosą Ci sukces, sławę (a może nawet i pieniądze)

Wyobraź sobie, że nagle na Twoim blogu zaczyna się dziać. Analytics szaleje: krzywe szybują do góry, liczby rosną, ruch jak na głównej ulicy miasta w niedzielne przedpołudnie. Niemożliwe? A jednak! Wypróbuj te tematy postów i patrz, co się będzie działo.

Jak napisać post w godzinę? 7 sposobów na podkręcenie blogowej produktywności

Statystyki mówią, że post na blog firmowy powstaje średnio w 3 godziny i 16 minut. Rzeczywistość potrafi być bardziej okrutna. Znam takich (ekhm, z autopsji nawet), którym zdarza się siedzieć nad jednym postem dzień, a nawet 2! Jak skrócić ten proces? Zebrałam kilka rad. Dla Ciebie i dla siebie.

25 narzędzi za free, dzięki którym Twój post będzie prawdziwą perełką (+ ściągawka do pobrania)

Nie ma rady. Jeśli prowadzisz blog, musisz poświęcić trochę czasu na przygotowanie treści. Na szczęście na różnych etapach pracy nad nimi możesz wesprzeć się sprytnymi narzędziami, dzięki którym cały proces pójdzie Ci sprawniej i przyniesie lepsze efekty. Oto przewodnik po takich blogowych pomocnikach.

Czego potrzebujesz, żeby odnieść sukces w blogowaniu?

Kolejna książka o blogowaniu? Kurs u blogera z pierwszej ligi? Rozglądasz się, czytasz, słuchasz. Zrobisz wszystko, co Ci powiedzą, żeby tylko wreszcie się przebić, a tymczasem… Pssst! Być może wszystkiego, czego potrzebujesz, powinieneś szukać w sobie.

Do pobrania:

O czym pisać na blogu? 11 pewniaków, które przyciągną czytelników

Nie wiesz, co pisać na blogu? Oto zbiór inspiracji — tematów, które działają zawsze i wszędzie, z prostego powodu: odpowiadają na pytania ludzi.

Ściągawka jest do pobrania pod artykułem „O czym pisać na blogu? Przewodnik po typach postów, które przyniosą Ci sukces, sławę (a może nawet i pieniądze)".

Narzędziownik blogera

Ponad 50 darmowych narzędzi, które usprawniają pracę nad tekstem.

Ściągawka jest do pobrania pod artykułem „25 narzędzi za free, dzięki którym Twój post będzie prawdziwą perełką (+ ściągawka do pobrania)".

(Mini)kurs online:

webwriting kurs

5 lekcji pisania (nie tylko) do Internetu

Esencja webwritingu i dobrego stylu w pigułce. Pomyśl, gdzie możesz być za kilka lat, jeśli już dziś zaczniesz stosować w swoim pisaniu sprawdzone techniki!

Książka:

książka o pisaniu

Sztuka projektowania tekstów. Jak tworzyć treści, które podbiją Internet

Zbiór narzędzi i strategii przydatnych na każdym etapie projektowania tekstu — od przygotowań, poprzez kreślenie konturów, ich wypełnianie, wywoływanie efektów specjalnych i tworzenie atrakcyjnych form, aż po polerowanie całości. Na końcu znajdziesz też część poświęconą odkrywaniu i rozwijaniu własnych atutów pisarskich.

Dobry styl

Które z tych szkodników żerują w Twoich tekstach? (cz. 1)

Szkodniki tekstowe czają się wszędzie. Wyrastają z dobrej woli albo z lenistwa. Lęgną się już na etapie pisania lub podczas nadgorliwych prób szlifowania tekstu. Żerują na słowach i zdaniach, a żerując, przyprawiają czytelników o białą gorączkę – zanudzają, zniesmaczają i zniechęcają. Są bardziej perfidne niż byki, bo sprytnie kryją się między słowami i udają niewiniątka. Nie pozwól, by niweczyły Twój wysiłek i przekreślały efekty pracy! Poznaj 5 pierwszych gatunków i dowiedz się, jak z nimi walczyć.

Które z tych szkodników żerują w Twoich tekstach? (cz. 2)

Pamiętasz psujnika bełkotka, nadętnika pospolitego i ich trzech braci? Nawet jeśli poznałeś te paskudy na wylot i do perfekcji opanowałeś sposoby radzenia sobie z nimi, nie możesz czuć się bezpieczny. To dopiero mała część stadka, które czai się między palcami a klawiaturą, by niespostrzeżenie oszpecić, a nawet ośmieszyć Twoje dzieło. Czas zidentyfikować kolejną piątkę. Przeczytaj i bądź czujny! Szkodniki tekstowe nie śpią!

Które z tych szkodników żerują w Twoich tekstach? (cz. 3)

Znasz już psujnika bełkotka, nadętnika pospolitego, motacza wkręcalnika i 7 innych gatunków. Czas na ostatnią czwórkę. Dowiedz się, jakie jeszcze podstępne istoty czyhają, by wkraść się do tekstów, zdeformować je i ośmieszyć. I pamiętaj! Choć to ostatni odcinek leksykonu, lista szkodników nie jest kompletna. Czuwaj, czytaj i pytaj, bo szkodniki nie śpią. W każdej chwili mogą zaatakować także Twoją twórczość!

klątwa wiedzy

Czy i Ciebie dosięgła ta klątwa?

Jest taka klątwa, która ciąży nad ludźmi myślącymi, wykształconymi, mającymi sporo do powiedzenia. Nie jest ona efektem czarów i zabobonów, ale skutkiem procesów psychologicznych. Nikt jej nie rzuca, sama przychodzi. Niszczy komunikację, a nierzadko i relacje z ludźmi, a tym samym może negatywnie wpłynąć na mniemanie dotkniętego nią człowieka o sobie. To klątwa wiedzy. Kto wie, być może dosięgła już i Ciebie.

dobry styl w pisaniu

Tekst w dobrym stylu – czyli jaki?

Co piszesz? Posty na blog? Artykuły do gazet? A może pracę naukową, która ma Ci przynieść kolejny tytuł? Choć każdy z tych tekstów ma swoją specyfikę, o której decyduje medium i grupa odbiorców, to każdy też – przyznasz! – powinien być napisany w taki sposób, by inni mieli szansę przebrnąć i zrozumieć. I tu dochodzimy do sedna: dobry styl to nie jest wyczucie ani widzimisię nazistów językowych. To przestrzeganie bardzo konkretnych zasad – tzw. kanonów stylu komunikatywnego.

jak nie pisać bloga

Czy i Ty jesteś tekstowym tchórzem?

Tekstowy tchórz to taki gatunek autora, który boi się odpowiedzialności za swoje słowa, dlatego robi, co może, żeby je rozmiękczyć, rozmyć i zakokonić. Jednym słowem – staje na rzęsach, żeby powiedzieć wszystko tak, by w razie czego umyć tchórzliwe łapki i sprytnie wybrnąć z konieczności tłumaczenia się ze swoich opinii. Myślisz, że Ciebie nie dotyczy tekstowe tchórzostwo? Lepiej sprawdź. Żebyś się nie zdziwił!

pisanie bloga

Jak odstraszyć czytelnika? 7 niezawodnych sposobów

Czy wiesz, ile czasu ludzie spędzają na czytaniu blogów, które lubią? Kilka albo i kilkanaście godzin tygodniowo. Kosztem rodziny, pracy albo przyjemności. Nie przykładaj ręki do tego procesu niszczenia więzi społecznych i jakości życia jednostki. Jeśli już musisz prowadzić blog, rób to tak, żeby nikt nie czuł potrzeby zagłębiania się w Twoje teksty. Ba! Bądź altruistą i pisz tak, żeby ludzie omijali Twoją internetową działkę szerokim łukiem. Podpowiem Ci, jak to zrobić.

Copywriterze, czy Twoje teksty mają sos?

Udało się! Dostałeś zlecenie i piszesz pierwsze teksty dla klientów. Chcesz dać w nich – jak to się w sieci mówi – samo mięsko. Ale uważaj! Mięsko źle przyrządzone – zbyt suche lub żylaste – utknie gościowi w gardle i najlepsze chęci gospodarza nic tu nie pomogą. Żeby tego uniknąć, przyrządź tekstowy sos. Ma on tylko 3 składniki, ale za to takie, które sprawią, że Twoje słowa nie tylko będą smakować, lecz także rozbudzą apetyt na więcej.

klątwa marketingowca

Czy dopadły Cię te klątwy dwie?

Uważaj Ty, który piszesz! Uważaj, bo wystarczy chwila nieuwagi – omsknięcie się palca na klawiaturze i rozchwianie myśli – by dopadła Cię jedna z klątw, które przekreślą cały Twój wysiłek. Uważaj i nie ufaj sobie. Przeczytaj lepiej ten tekst i – uzbrojony w wiedzę o niebezpieczeństwie – strzeż się!

jak lepiej pisać

Jak lepiej pisać? 7 ćwiczeń, które Ci w tym pomogą

Piszesz i czujesz, że mogłoby być lepiej? Masz wrażenie, że jakoś mało życia w tych Twoich słowach i w ogóle jakoś tak nie panujesz nad tym, co udaje Ci się wystukać? Spokojnie! To kwestia świadomości i rozpisania. Tę pierwszą możesz zdobyć np. dzięki naszej bazie wiedzy. A co do drugiej — podrzucam Ci dziś parę ćwiczeń. Niech Ci dobrze służą.

Jak rozpoznać (u siebie) tekstowego leniwca? 5 objawów, które powinny dać Ci do myślenia

Mały, sprytny i perfidny. Takie niby nic. Udaje, że nie istnieje, ale kiedy przychodzi co do czego — kiedy tylko położysz palce na klawiaturze z zamiarem wystukania czegoś wartościowego — wypełza ze swojej kryjówki. Łasi się do słów, a jednocześnie wysysa z nich esencję i niszczy dobre wrażenie, jakie mogłyby robić. Sprawdź, czy tekstowy leniwiec nie wkradł się także do Twoich tekstów.

Poprawność językowa

9 błędów interpunkcyjnych, które (prawdopodobnie) popełniasz

Pisanie to też poprawność językowa – zarówno w zakresie form, jak i zapisu. Choć przez wielu jest ona niedoceniana, to nic nie irytuje czytelników bardziej niż błędy językowe w tekstach. Zainspirowana tym faktem, postanowiłam raz na jakiś czas zamieścić na blogu artykuł dotyczący właśnie poprawności językowej. Dziś biorę na warsztat błędy interpunkcyjne.

8 częstych błędów ortograficznych. Czy i Ty je popełniasz?

Myślisz, że ortografię masz w małym palcu? Być może, ale... Pamiętaj, że ortografia to nie tylko ó, ż i ch. Polska pisownia kryje w sobie wiele pułapek. Dobrze Ci radzę: przeczytaj ten wpis i zobacz, czy jakiś chyży ortograficzny byczek nie hasa bezkarnie po Twoim tekstowym pastwisku. A potem daj znać w komentarzu, czy zdziwiłeś się choć troszeczkę.

7 błędów składniowych, które (być może) popełniasz

Myślisz, że doskonale radzisz sobie z językiem polskim, bo nie popełniasz błędów ortograficznych i w mig wychwytujesz te, które przydarzają się innym? Być może masz rację. Ale może być i tak, że choć z ortografią nie masz kłopotów, to Twoja składnia woła o pomstę do nieba. Wypisałam dla Ciebie popularne błędy składniowe. Sprawdź, czy nie pojawiają się w Twojej twórczości.

błędy językowe

Czy i Ty wierzysz w te mity poprawnościowe?

Poprawność językowa doczekała się kilku mitów, które przekazywane są z pokolenia na pokolenie ku utrapieniu co bardziej świadomych użytkowników języka. Sprawdź, czy i Ty pielęgnujesz przekonania, które nijak się mają do rzeczywistości.

8 częstych błędów fleksyjnych. Czy i Ty je popełniasz?

Język polski jest językiem fleksyjnym, a więc takim, w którym wyrazy się odmieniają – przybierają formy zależne np. od kontekstu lub sąsiedztwa. Co gorsza, nie ma jednego wzorca odmiany. Szukając tego właściwego, trzeba brać pod uwagę m.in. typ wyrazu i różne kategorie gramatyczne (np. rodzaj). Wszystko to sprawia, że błędy fleksyjne są na porządku dziennym. Zebrałam dla Ciebie kilka najbardziej popularnych.

7 błędów leksykalnych, które (być może) popełniasz

Poprawność językowa to nie tylko panowanie nad przecinkami i ortografią. Błędem językowym jest również używanie wyrazów w niewłaściwych kontekstach, mylenie związków frazeologicznych i budowanie słów niezgodnie z zasadami polskiego słowotwórstwa. Dziś zebrałam dla Ciebie kilka byczków z tej leksykalnej działki. Masz odwagę sprawdzić, które z nich pasą się w Twoich tekstach?

Jak sobie poradzić ze zbiegiem? (Rzecz o interpunkcji)

Może i wiesz mniej więcej, gdzie postawić przecinek. Kropka? Na końcu zdania, wiadomo! Znak zapytania? Nazwa mówi sama za siebie! Ale przyznaj – kiedy dwa interpunkcyjne ancymonki zbiegną się w jednym miejscu, zdarza Ci się pomyśleć „Kurczę, to który pierwszy?”. Przeczytaj uważnie ten tekst, a zbiegi znaków interpunkcyjnych nie będą już dla Ciebie trudnością.

Czuły złośliwiec. Poznaj ludzką twarz przecinka

Poznałam go jeszcze w szkole podstawowej. Przedstawiano mi go jako specjalistę od wyliczanek – sztywnego i uporządkowanego. Takiego, co to od A do B, według niezrozumiałych zasad, które należy wykuć na blachę pod rygorem czerwonego „int.”, obniżającego ocenę co najmniej o połowę. Dopiero jako dorosła osoba – i to stojąca po drugiej stronie szkolnego zeszytu – miałam się dowiedzieć, że jego świat nie jest taki czarno-czerwony, a jego samego nie trzeba się bać. Można się z nim po prostu zaprzyjaźnić.

Nie zadzieraj z przecinkiem. Historie tych, którzy pożałowali

Przecinek to fajny gość. Pamiętasz? Taki troskliwy indywidualista z zasadami. Ale jak każdy fajny gość ma on też swoje wady. Taką chociażby, że kiedy czuje się niezrozumiany i nie może sobie znaleźć miejsca, staje się bardzo, bardzo złośliwy. Przeinacza sens zdania, ośmiesza autora i jego dzieło. Nie wierzysz? Zobacz! Zebrałam dla Ciebie kilka przykładów przecinkowych złośliwości.

Quizy:

Czy przyjaźnisz się z przecinkiem?

Wiesz już, że przecinek to też człowiek. Wiesz, że lepiej mieć go po swojej stronie, bo tym, którzy go nie lubią, potrafi nieźle zaszkodzić. Teraz kolej na Ciebie. Możesz liczyć na wsparcie tekstowe przecinka czy powinieneś mieć się na baczności? Sprawdź.

quiz ortograficzny

Czy ortografia do Ciebie trafia?

Być może myślisz, że ją znasz. Może nawet łudzisz się, że wiesz o niej wszystko. Ale czy na pewno? Jest bardziej tajemnicza, niż Ci się wydaje! Potrafi zaskoczyć i… zawstydzić. Sprawdź, czy masz się czego obawiać.

Czy słowa i zwroty sprawiają Ci kłopoty?

Mówisz po polsku czy polskiemu? Różnica jest drobna, ale znacząca. W obu wersjach używasz podobnych słów, tyle że w tej drugiej słowa wiążesz na supełki, mylisz z innymi i rozdzielasz wyrażenia, których rozdzielać nie wolno. Czujesz, że jest coś na rzeczy? Sprawdź!

Do pobrania:

Bycza brygada do zadań specjalnych, czyli 9 znaków, przy których możesz potknąć się o spację

Wiesz, gdzie mieszkają byki, które psują Twoje teksty? W szczegółach! Tu brak spacji, tam o jedną za dużo. Tekst nieczytelny, czytelnik wkurzony, a kto na tym traci najbardziej? Ty i Twój wizerunek!

5 najbardziej absurdalnych miejsc, w których stawiasz przecinki

Źle postawione przecinki mogą Cię skompromitować? Sprawdź, czy nie popełniasz któregoś z częstych błędów interpunkcyjnych.

Kurs online:

Przecinki są proste!

Daj sobie 150 minut w ciągu 10 dni i przekonaj się, że przecinki są logiczne. Naucz się je stawiać we właściwych miejscach.

Pisanie o pisaniu

jak zacząć pisać

5 nawyków tekstowych, które warto sobie wyrobić w nowym roku

Jakie masz postanowienia tekstowe na nowy rok? Będziesz dużo pisać? Rozkręcisz blog? A może zaczniesz zarabiać na pisaniu albo będziesz na nim zarabiać więcej? Bez względu na to, jakie cele pisarskie (w szerokim rozumieniu tego słowa) sobie wyznaczyłeś, mam coś dla Ciebie. Podpowiadam, jak rozhulać klawiaturę i wpaść w nałóg pisania, przy którym wszelkie problemy z weną będą już sprawą niechlubnej przeszłości.

pisanie

Im gorzej, tym lepiej, czyli o paradoksach tekstowych

Pisanie tak jak życie – cieszy, choć jest monotonne i pełne paradoksów, które długo pozostają nieodkryte. Chodzisz, wyrzucasz sobie to i owo, tracisz wiarę w swój talent. I dopiero po latach dochodzisz do wniosku, że to nie Ty, że tak już po prostu jest. Pokusiłam się o spisanie kilku takich tekstowych paradoksów. Ku dowartościowaniu i ku przestrodze. Dla siebie i dla Ciebie. Dla wszystkich, których klawiatura nie pogryzła na tyle, by zaprzestali prób.

Co widzi strach wielkimi oczami, czyli o baniu się i blogowaniu

Od czasu do czasu widuję na facebookowych grupach posty w rodzaju „Myślę o założeniu bloga, ale boję się, że…” – i tu wymieniane są najróżniejsze czarne wizje podsuwane przez strach, który przecież dobrze widzi przyszłość swoimi wielkimi oczami. Jeśli i Ty należysz do grona potencjalnych blogerów, którym strach nie pozwala zacząć, przeczytaj ten tekst. Opowiem Ci w nim, co widział i wciąż widzi mój strach oraz co robię, żeby trochę zmrużył oczy.

autentyczność w pisaniu

I po co Ci ta cała autentyczność?

Obecność online to dla wielu osób drugie życie, w którym jest się kimś zupełnie innym. Zwłaszcza jeśli w grę wchodzi e-biznes, byty zaczynają się mnożyć. Nieśmiały student przebiera się za korporację, a pełnoetatowa mama przeobraża się w ekspertkę od biznesu. Można, bo dziś każdy może być kim tylko chce. Można, ale… po co? Zapewniam Cię, że autentyczność z wielu powodów popłaca.

pisarze i reklama

(Nie)bezpieczne związki, czyli o pisarzach i reklamie

Pisarze i reklama — ojjj, trudny temat. Bo przecież prawdziwy artysta komercją się brzydzi. Żyje sztuką, dla idei, i prędzej umrze śmiercią głodową, niż zniży się do „wciskania” ludziom czegokolwiek. Czyżby?

czy pisania można się nauczyć

Czy pisania można się nauczyć?

Od czasu do czasu na FB ktoś pyta, czy pisania można się nauczyć. Albo inaczej: o czytać albo na jakie zajęcia się wybrać, żeby wyszlifować warsztat. I zawsze, ale to zawsze, znajdzie się osoba – nierzadko zarabiająca piórem – która powie, że czytać to jeszcze można, ale na wszelkie zajęcia szkoda czasu. Trzeba pisać, pisać i jeszcze raz pisać, bo tylko w ten sposób można wyrobić sobie megaumiejętności. Czyżby?

Jak ręczniki pomogą Ci napisać świetny tekst?

Jak napisać tekst i zaoszczędzić sobie przy tym długich godzin przed monitorem? Trzeba sięgnąć po ręczniki! Przydadzą się one nie tylko do ocierania potu ze zmęczonego twórczym myśleniem czoła. Mogą też być mapą po drodze do tekstowego sukcesu. Jakim cudem? Czytaj dalej, a wszystkiego się dowiesz!

pisarz

Kiedy piszesz, budzą się demony. Rozmowa z Wisławą Szymborską

Zapraszam Cię na rozmowę z… Wisławą Szymborską, która opowie Ci o talencie, pracy nad tekstem, pisarskiej pewności i niepewności. Jestem pewna, że zdradzi Ci więcej tajników sztuki pisania niż ja. W końcu jeśli ktoś dostał literacką Nagrodę Nobla, to z dużym prawdopodobieństwem możemy założyć, że zna się na rzeczy.

rodzaje tekstów

Czy wiesz, co (w necie) jesz? Krótki przegląd tekstowego menu

Internet jest jak śródmiejska uliczka. Gdzie nie spojrzysz – zapraszają Cię na małe co nieco. Możesz łyknąć trochę mądrości, skonsumować jakiś tekst albo pożywić się treściami innego rodzaju. Ale uważaj! Zanim wyruszysz w kulinarno-tekstową podróż, rozeznaj się w menu. Żebyś potem nie narzekał, że luksusowa restauracja okazała się podrzędną tekstodajnią.

jak zostać mistrzem

Jak zostać mistrzem, czyli co Picasso powiedział(by) Ci o pisaniu

Chcesz pisać po mistrzowsku? W takim razie zobacz, co radzi mistrz. OK, mistrz malarstwa, ale umówmy się: osiągnięcie mistrzostwa w każdej dziedzinie ludzkiej działalności to w dużej mierze kwestia odpowiedniej postawy. Takiej, jaką chcę Ci dziś zareklamować.

moc pisania

5 powodów, dla których w nowym roku powinieneś pisać więcej

Możesz pisać cokolwiek — od pamiętnika, poprzez próby literackie, aż po treści content marketingowe. Dziś na chwilę wrzucam wszystko do jednego worka, bo chcę Ci powiedzieć po prostu: PISZ. Pisz i czasu na pisanie nie szczędź. Opłaci Ci się to.

Pisanie to dla Ciebie udręka? Świetnie! O męce twórczej w drodze na szczyt

Mówią, że albo to masz, albo Cię nie ma. Że jeśli słowa same wyskakują Ci spod palców, to znak, że masz talent, a jeśli nie, to pisanie niekoniecznie jest drogą dla Ciebie. A ja Ci powiem: figę prawda! Przeczytaj, a się przekonasz.

Inne

jak pisać opowiadania

Jak pisać dobre opowiadania? Rady Wisławy Szymborskiej

Jeśli czytałeś poprzedni post, to znasz już zdanie Wisławy Szymborskiej na temat talentu, pisania tak w ogóle, pewności i niepewności własnej twórczości. Dziś mam dla Ciebie kilka praktycznych wskazówek noblistki. Po co masz się uczyć boleśnie na własnych niepowodzeniach? Zobacz, jakie wnioski płyną z cudzych błędów. Przed Tobą 9 rad nt. pisania prozy, zilustrowanych odpowiedziami Wisławy Szymborskiej z „Poczty Literackiej”.

jak pisać wiersze

Jak pisać dobre wiersze? Rady Wisławy Szymborskiej

Poezja to jeden z najbardziej niezrozumianych obszarów ludzkiej twórczości. Nawet nie dlatego, że nie każdy potrafi wiersze rozgryźć, przeżuć/przeżyć i zrozumieć. Problem w tym, że nie każdy rozumie, o co z tą poezją właściwie chodzi, i mitów wokół niej narosło mnóstwo. Mitów, które w dodatku mają to do siebie, że wielu już wywiodły na manowce. Jeśli nie chcesz dołączyć do ich grona, ucz się od najlepszych. Zobacz, co radzi (i odradza) mistrzyni – Wisława Szymborska.

styl pisania

Pokaż mi, jakich słów używasz, a powiem Ci, kim jesteś

Jeśli myślisz, że w Internecie możesz pozować na kogoś, kim nie jesteś, to bardzo się mylisz! Zdradzi Cię styl pisania — słowa, których używasz. Naukowcy (nie tylko amerykańscy 😛 ) wzięli pod lupę różne teksty i wypowiedzi. Postanowili rozpracować ich potrójne dno – przyjrzeli się częściom mowy, znaczeniu wyrazów, a nawet „natręctwom” językowym. Odkryli, że… Ech, sam zobacz.

Jak realizować (tekstowe) pomysły i nie zwariować? Kilka rad Ewy Majchrzyk-Hes

Masz 100 pomysłów na teksty i czujesz, że wszystkimi musisz zająć się natychmiast? A może wręcz przeciwnie — wybierasz najlepsze tematy, ale chcesz je omówić tak dokładnie, że w końcu…. nawet nie zaczynasz? W jednym i drugim przypadku „winna” jest Twoja kreatywność. Jedyne, co musisz zrobić, to nauczyć się nią zarządzać.

Opowiadanie powie więcej niż drogi zegarek. Rozmowa z Joanną Osesik

Na pisaniu tekstów marketingowych można zarobić — to wiadomo. Ale co ma zrobić osoba, która marketingu jakoś nie czuje, za to uwielbia pisać opowiadania? Czy z tworzenia literatury da się zrobić biznes? Owszem. Asia znalazła na to sposób.

Tekstowne sprawy

byczek tekstowni

Wygraj byczy kalendarz!

Dziś nie będzie żadnych mądrości. Żadnych rad i pouczeń. Opowiem Ci historię pewnego kalendarza z edycji baaaardzo limitowanej, liczącej zaledwie 3 egzemplarze. I powiem Ci, co zrobić, żeby jeden z tych egzemplarzy już za kilka dni (jeśli Poczta Polska sprawi się, jak należy) znalazł się u Ciebie.

kurs online

Jak robiliśmy nasz pierwszy kurs online i czego się przy tej okazji nauczyłam

Zrobiliśmy nasz pierwszy kurs online. No dobra, ja zrobiłam, a Paweł wspierał, sczytywał, wysłuchiwał żalów i obaw. No więc: zrobiłam kurs. Na razie bezpłatny, żeby spróbować i zobaczyć, czy w ogóle jest z czym do ludzi. 5 lekcji + bonus, 2 tygodnie nauki, 72 strony materiałów własnoręcznie składanych. Mam nadzieję, że uczestnicy sporo się nauczyli. Ja na pewno. Pozwól, że podzielę się z Tobą wrażeniami.

kursy pisania

Będzie się działo!

Nie mogę się doczekać, wiesz? Nie mogę się doczekać wszystkiego tego, co zaplanowałam na wrzesień, październik i kolejne miesiące. Będzie intensywnie, ciekawie, inspirująco. Spełnią się marzenia – moje i wielu osób, którym chce się ćwiczyć pióro/klawiaturę. Oj, będzie się działo! Sprawdź rozkład jazdy, żeby nic Cię nie ominęło.

sztuka projektowania tekstów

4 rzeczy, których nie wiesz o książce „Sztuka projektowania tekstów” (a powinieneś!)

360 stron. 8 rozdziałów podzielonych na mniejsze części. Ponad 100 ćwiczeń z kluczem odpowiedzi. To wszystko już wiesz o książce, która lada dzień (23 lipca) doczeka się premiery. Jest jednak jeszcze kilka faktów, których nie zdradziłam do tej pory. Chcesz je poznać?

Czego wydanie książki nauczyło mnie o pisaniu? 5 refleksji z okazji 1. urodzin „Sztuki projektowania tekstów”

To nie będzie artykuł o tym, jak wydać książkę. Nie będzie nawet o tym, jak ją napisać. Chcę tylko powiedzieć Ci, czego dzięki całemu procesowi wydawniczemu i obserwacji losów książki się nauczyłam. O pisaniu oczywiście.

Jak przycięłam sobie kilka tysięcy miesięcznie i co z tego wyniknie. Tekstowne plany na najbliższe miesiące

Podobno jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana. U nas ostatnimi czasy zmieniało się niewiele. Kilka kursów jest, na kolejne są pomysły, ale czasu brak. Jedna książka jest, na kolejne czasu brak. I tak to sobie leciało miesiącami. W te wakacje doszłam do wniosku, że czas wreszcie ruszyć to i owo.

Bądźmy w kontakcie!

Dołącz do grona czytelników naszego newslettera. Raz na 1-2 tygodnie podeślemy Ci info o nowych artykułach, kursach, materiałach do pobrania.

%d bloggers like this: