Tekstowni.pl
  • kursy copywritingu
  • Dla copywritera
  • Dla przedsiębiorcy
  • Książka
  • Wiedza
    • Baza wiedzy
    • Podcast
  • Gratis
    • Bezpłatne materiały
    • Quizy
  • My
  • Kontakt
przez Ewa Szczepaniak

Lew, seter, bóbr czy wydra? Poznaj swojego klienta

Jeśli piszesz ofertę dla wszystkich, nikogo nie przekonasz. Aby Twoja argumentacja była skuteczna, musisz dobierać ją „pod klienta”, a skoro tak, to bez poznania tegoż klienta się nie obejdzie. Pokażę Ci dziś 4 typy klientów i opowiem o tym, jakie argumenty trafiają do każdego z nich. 

typy klientów

Modelem, który chcę Ci przedstawić, posługują się handlowcy rozmawiający z klientami face to face lub przez telefon. Myślę jednak, że może on wnieść coś także do pisania tekstów sprzedażowych. W końcu w obu przypadkach chodzi o to samo – żeby przekonać do zakupu, prawda?

Pamiętaj, że poniższa klasyfikacja nie zastąpi oczywiście porządnego researchu. Niech będzie raczej wsparciem – uzupełnieniem informacji, które zdobędziesz, rozmawiając ze swoimi klientami i śledząc ich wypowiedzi w sieci.

To co? Zaczynamy!

Cd. artykułu pod grafiką >>

Wydra – klient ekstrawertyczny i aktywny 

Cechy:
  • rozmowny, mówi dużo, szybko i chaotycznie;
  • radosny, optymistycznie nastawiony;typy kklientów
  • działa spontanicznie;
  • nielojalny i zapominalski;
  • pełen entuzjazmu, ekspresyjny;
  • kreatywny;
  • niecierpliwy;
  • niepoukładany;
  • humorzasty;
  • ciągle coś planuje i rozpoczyna różne działalności;
  • lubi proste i szybkie rozwiązania;
  • nie potrafi się skupić;
  • ignoruje (ważne niekiedy) szczegóły;
  • zdarza mu się postępować pochopnie.
Jak przekonać wydrę?
  • doceniaj, chwal, praw komplementy;
  • używaj wyrażeń typu „Jak sam widzisz”, „Sam najlepiej wiesz”;
  • pozwól sobie na odrobinę humoru;
  • pisz entuzjastycznie i ekspresyjnie;
  • postaw na obrazowość;
  • pisz konwersacyjnie – zadawaj pytania i nie narzucaj odpowiedzi.

Lew – klient introwertyczny i aktywny

Cechy:rodzaje klientów
  • konkretny, rzeczowy;
  • pewny siebie;
  • zorientowany na cel;
  • aktywny, zajmuje się wieloma sprawami na raz;
  • jest władczy, niezależny;
  • lubi swobodę w działaniu;
  • odważny, lubi ryzyko;
  • obce są mu łzy i silne emocje;
  • autorytet sam dla siebie (nie interesują go opinie innych);
  • motywuje go sukces.
Jak przekonać lwa?
  • pisz konkretnie i na temat – żadnego lania wody i owijania w bawełnę;
  • wskazuj korzyści i możliwości prowadzące do konkretnego celu;
  • przedstawiaj fakty, dowody;
  • podkreślaj, że Twój produkt jest dla ludzi wyjątkowych, odważnych itp.;
  • używaj wyrażeń „Jak sam widzisz”, „Sam najlepiej wiesz” itp.;
  • mów o możliwościach zamiast o czasie przyszłym (np. „mogę dać” zamiast „dam” – tak aby miał poczucie, że sam decyduje);
  • eksponuj wysoką jakość.

Seter – klient ekstrawertyczny i pasywny

Cechy:
  • dobry, ciepły, empatyczny;typy klientów
  • zgodny, spokojny;
  • konserwatysta, boi się zmian;
  • mówi spokojnie i monotonnie;
  • trudno go zmotywować;
  • lojalny;
  • chętnie pomaga i doradza innym;
  • opanowany, cierpliwy;
  • bardzo wrażliwy na krytykę;
  • lubi to, co wypróbowane; nie chce być prekursorem;
  • uprzejmy, ale ma swoje zdanie;
  • lubi poczucie bezpieczeństwa;
  • trudno mu określić priorytety;
  • trudno mu podjąć decyzję, woli, kiedy ktoś mu podsunie rozwiązanie;
  • bywa uparty.
Jak przekonać setera?
  • nie strasz, używaj pozytywnych argumentów;
  • powołuj się na autorytety i badania;
  • wskazuj konkretne rozwiązania do konkretnych problemów („jeżeli…, to…”), żeby ułatwić mu podjęcie decyzji;
  • używaj porównań, szczególnie podkreślają podobieństwo do tego, co jest już znane;
  • podkreślaj jakość i niezawodność;
  • pokaż, że jesteś ekspertem;
  • dawaj gwarancje.

Bóbr – klient introwertyczny i pasywny

Cechy:
  • poukładany perfekcjonista;klienci
  • analityk;
  • systematyczny i sumienny;
  • nie lubi chaosu;
  • logiczny i racjonalny;
  • formalista, kieruje się zasadami;
  • ostrożny, obawia się problemów i komplikacji;
  • trudno go zadowolić;
  • musi rozważyć „za” i „przeciw”;
  • precyzyjny, oczekuje szczegółów;
  • sprawdza wiarygodność sprzedawcy – opinie, referencje itp.;
  • musi mieć jasno określony cel;
  • lubi tabelki, wykresy, porównania;
  • nie okazuje emocji;
  • bywa nieśmiały, niepewnie się czuje w towarzystwie.
Jak przekonać bobra?
  • podawaj jak najwięcej szczegółów i wypływających z nich wniosków;
  • zadbaj o uporządkowaną i logiczną strukturę tekstu;
  • przedstawiaj dowody, tabele, porównania;
  • w nagłówkach stosuj wyrażenie „Czy wiesz, że” – z pewnością przyciągnie jego uwagę;
  • na wstępie tekstu zaznacz, czego będzie się mógł dowiedzieć z dalszej części;
  • wspieraj argumenty dowodami (np. wskazuj cechy produktu potwierdzające wymienianą korzyść);
  • pokaż najlepsze rozwiązanie i przekonuj do niego;
  • nie bądź agresywny, nie popędzaj do podjęcia decyzji.

***

Jeśli czytając ten tekst, pomyślałeś, że nie da się tak jednoznacznie przypisać ludzi do danej grupy, to tak, masz rację. Przyznasz jednak, że pewne typy osobowości dominują wśród osób na określonych stanowiskach (np. prezes – lew).

Poznaj dobrze swojego klienta. Jeżeli uznasz, że trudno przypisać mu jakiś jeden konkretny zestaw cech, po prostu łącz różne sposoby argumentowania, tak by znalazło się w Twoim tekście także to, na czym klientowi najbardziej zależy.

A może jednak odnalazłeś w którejś z charakterystyk swoją grupę docelową? A może odnalazłeś w którymś opisie… siebie? Pochwal się w komentarzu!

Zobacz też inne artykuły, które pomogą Ci dopasować sposób pisania do klienta:

  • Jak pisać dla wzrokowca, słuchowca i kinestetyka? Klasyfikacja klientów ze względu na dominujące sposoby odbierania świata + wskazówki, jak dotrzeć do każdej z grup.
  • Persona. Dlaczego musisz ją mieć? A gdyby tak spojrzeć na klienta bardziej indywidualnie i jeszcze lepiej dostosować treści do jego potrzeb? Zobacz, jak to zrobić.
  • Czego klient potrzebuje, czyli copywriter przed piramidą Ludzie kupują, bo mają potrzeby. Zobacz, jak je rozpoznać, żeby skutecznie przekonywać.

Podziel się:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window)
  • Click to share on X (Opens in new window)

Like this:

Like Loading...

Zobacz także:

Ewa Szczepaniak
Copywriterka, trenerka pisania, współzałożycielka pracowni copywriterskiej Tekstowni.pl. Pisze, uczy pisać i sama odkrywa wciąż nowe możliwości słowa. Autorka kursów pisania i poradników Sztuka projektowania tekstów i 101 technik copywritingu sprzedażowego.

8 komentarzy

JoannaPS pisze:
28 czerwca 2016 o 18:49

No właśnie 🙂 Ostatnie zdanie jest dla mnie 😉 I dlatego właśnie czytając tekst pomyślałam sobie, że w moim przypadku trzeba połączyć (i tak właśnie robiłam)różne style argumentowania 🙂

Loading...
Odpowiedz
Ewa pisze:
28 czerwca 2016 o 21:49

Świetnie, Asia! Trzymam kciuki za rozwój wszystkich Twoich pasji 🙂

Loading...
Odpowiedz
And... pisze:
29 czerwca 2016 o 16:13

Fajne. Dziękuję. Będąc wydrą mam – jak się okazało – okazjonalne trudności ze współpracownikiem – seterem. Będzie mi teraz dużo łatwiej!

Loading...
Odpowiedz
Ewa pisze:
29 czerwca 2016 o 16:36

And…, ja też jestem wydrą (rasową!), a mam Męża setera. Można się dogadać, zapewniam 🙂 Powodzenia!

Loading...
Odpowiedz
Fame Name pisze:
17 stycznia 2018 o 10:24

Nie spotkałam się dotychczas z takim podziałem. Bardzo ciekawy. I chyba nadal nie wiem, którym typem jestem.

Loading...
Odpowiedz
Paulina pisze:
3 października 2020 o 22:52

Lubię takie podziały, od razu w myślach przelatuję przez moją rodzinę (kto jest kim). Ja mam wszystkie cechy setera, ale jestem introwertykiem, natomiast z bobra mam tylko kilka punktów. Ciekawy pomysł, żeby w ten sposób myśleć o kliencie.

Loading...
Odpowiedz
Ewa Szczepaniak pisze:
5 października 2020 o 09:04

Mnie też się podoba. Jakoś bardziej się widzi w kliencie człowieka z krwi i kości, prawda?

Loading...
Odpowiedz
Agata pisze:
11 października 2021 o 13:25

Nie lubię takich podziałów. Są dla mnie jak znaki zodiaku – używają ogólnikowych, łatwych ram do wpasowania się dla szerokiego grona ludzi. Nie przekonuje mnie to. Oczekiwałabym więcej konkretów dotyczących skutecznego researchu.

Loading...
Odpowiedz

Co o tym myślisz?Cancel reply

Bądźmy w kontakcie

Kurs copywritingu

kurs copywritingu

Kompendium wiedzy o pisaniu:

książka o pisaniu

Materiały o copywritingu, pisaniu, dobrym stylu – za free:

Copyright by Tekstowni.pl 2016-2025
Polityka prywatności Tekstowni.pl
Zarządzaj zgodami plików cookie
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii - takich jak pliki cookie - do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre funkcje witryny.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest konieczny w uzasadnionym celu - umożliwia korzystanie z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}
%d