BAZA WIEDZY O COPYWRITINGU
to zbiór materiałów o copywritingu, dobrym stylu i innych zagadnieniach związanych z pisaniem.
Ponad 100 artykułów, płatne i bezpłatne kursy, gratisy do pobrania. Rozgość się!
Jeśli nie znajdziesz informacji, których szukasz, zaproponuj temat.
Kto wie, może opracujemy go specjalnie dla Ciebie!
Na skróty:
Kariera copywritera
Dla kogo kariera copywritera?
Marzy Ci się życie z pisania, freelance, życie na własnych zasadach? Świetnie. Czasy Ci sprzyjają, trendy też (content marketing i tendencje firm do outsourcingowania tworzenia treści). Ale czy jesteś pewien, że masz właściwe kwalifikacje? Zobacz, jakie cechy i umiejętności powinien mieć dobry copywriter.
Humanista na freelansie, czyli jak (i czy warto) zostać dziennikarzem, korektorem, copywriterem
Mogę Ci podpowiedzieć to i owo, bo przerobiłam sporo. Mam za sobą flirt z dziennikarstwem i romans z działalnością edytorską. Obecnie przeżywam okres narzeczeński z copywritingiem. Zdradzę Ci, jak widzę te pisarsko-czytelnicze biznesy. Będzie subiektywnie i szczerze.
Jak zostać LEGENDARNYM copywriterem?
Nie próbuj zostać copywriterem. Celuj wyżej! Postanów, że zostaniesz LEGENDARNYM copy. Mam dziś dla Ciebie przecieki wprost z copywriterskiego olimpu. Zobacz, jak pracowali najlepsi, a potem idź i wcielaj ich rady w czyn. Niech i Twoje imię zapisze się złotymi zgłoskami w historii reklamy 😛 .
Copywriter powinien wiedzieć, jakie prawa mu przysługują. Rozmowa z adw. Joanną Legun
Copywriting to nie tylko pisanie. To także przenoszenie praw autorskich, umowy NDA i inne formalności, których niedopełnienie może mieć przykre skutki. Jak zadbać o swoje interesy? Zapytałam o to adw. Joannę Legun, autorkę bloga i podcastu Jak zrozumieć prawnika?
Wszystko, co chciałbyś wiedzieć o zawodzie copywritera, ale boisz się zapytać. Część 1: Zanim podejmiesz decyzję
Czy Ty też tak masz? Patrzysz, jak to ludzie sobie teraz pracują z domu. „Ale im dobrze” – myślisz. – Wolność, nie ma szefa nad głową, pracują, kiedy chcą”. W pewnym momencie wpada Ci do głowy pomysł: „Zostanę copywriterem!”. Wiesz co? Zanim rzucisz etat, przeczytaj ten tekst.
Wszystko, co chciałbyś wiedzieć o pracy copywritera, ale boisz się zapytać. Cz. 2: Jak się nauczyć copywritingu?
Możesz uwierzyć tym, którzy mówią, że wystarczy piątka z wypracowań w szkole i konto na portalu dla freelancerów, żeby zacząć. Nie polecam takiej drogi. Radzę Ci podejść do sprawy poważnie. Przygotuj się tak, by Twoje teksty były lepsze niż to, co klient mógłby napisać sobie sam.
Wszystko, co chciałbyś wiedzieć o pracy copywritera, ale boisz się zapytać. Cz. 3: Jak przekonać do siebie klienta i wycenić swoją pracę?
Pożegnałeś się z etatem, by rozpocząć karierę copywritera. Poświęciłeś mniej lub więcej czasu na zgłębianie wiedzy i szlifowanie warsztatu. Pozostaje już tylko zacząć działać. Ale jak przekonać potencjalnych klientów, że warto Ci zaufać? Jakie stawki im zaproponować? O tym dzisiaj.
Jak zostałam copywriterką. Odc. 1: Klienci sami mnie znaleźli. Rozmowa z Izą Bobowską
Pojawił się w jej życiu przypadkiem i – jak sama pisze na swojej stronie – był miłością od pierwszego wejrzenia. Podbił jej serce i rozgościł się na stałe. Zobacz, jak Iza odkryła copywriting i co z tego wynikło.
Jak zostałam copywriterką. Odc. 2: Klienci mnie sobie polecali. Rozmowa z Agnieszką Pojdą
Słowo ma moc. Nie tylko dlatego. że wpływa na postawy i działania czytających. Zmienia także życie tych, którzy odkrywają dla siebie jego możliwości. Zobacz, jak przygoda z copywritingiem obudziła uśpione marzenia Agnieszki i co zmieniła w jej biznesie.
Jak zostałam copywriterką. Odc. 3: Copy to jedno z moich zainteresowań. Opowieść Moniki Iwaniuk
Historia Moniki to przede wszystkim dzieje wielkiej miłości do marketingu i poszukiwań z nią związanych. A w tych poszukiwaniach copywriting bardzo się przydaje.
Jak zostałam copywriterką. Odc. 4: Wybór copywritingu był dla mnie naturalny. Opowieść Anety Łacwik
Co byś powiedział, gdyby przyjaciółka, dziewczyna po czterdziestce, oznajmiła Ci, że po prawie 20 latach pracy w szkole postanowiła zostać… freelancerką? Okazuje się, że dojrzałość i freelance to świetna para. Historia Anety jest na to dowodem.
Jak (nie) zostałam copywriterką. Odc. 5: To, czego się nauczę, jest moje. Rozmowa z Agnieszką Fister
Agnieszka zapisała się na kurs copywritingu i nie została copywriterką. Ale taki był plan. Przyszła nie po freelance, a po narzędzia. Chciała dzięki nim skuteczniej realizować misję, dla której założyła blog.
Pierwsze kroki w zawodzie copywritera. Odc. 1: Czekałam na zlecenia… całe 3 dni. Rozmowa z Adrianną Zajkowską
We wrześniu 2019 roku Ada nie do końca wiedziała, czym jest copywriting. 5 tygodni później zaczęła zarabiać na pisaniu i do tej pory klientów jej nie brakuje. Jak tego dokonała? Jak wyglądały jej pierwsze kroki w zawodzie copywritera i co może doradzić osobom, które chcą pójść w jej ślady?
Copywriting za miliony monet, czyli jak zarabiać więcej na pisaniu
Z copywritingu można wyżyć. Można wyżyć nawet całkiem godnie. Ale trzeba dać sobie szansę. Nie wystarczy po prostu pewnego dnia wpaść na pomysł „będę zarabiać na pisaniu”, założyć konto na platformie ze zleceniami i hula. Jak się postarać o więcej?
Copywriting vs. koronawirus. O zarabianiu na pisaniu (i budowaniu imperium) w czasach kryzysu
Około 11 marca 2020 skończył się nasz stary świat, w którym wszystko było w miarę przewidywalne, w miarę ułożone i w miarę pewne. Strategie, działalności, stali i mniej stali klienci, wahające się być może, ale jednak dość pewne dochody. I nagle bach! Stan prawie wyjątkowy, na ulicach pustki, zamknięte biznesy i wielkie Nie-Wiadomo-Co-Dalej. Co to oznacza dla copywriterów?
Historia pewnej oferty, czyli jak (nie) wkurzyć klienta i (nie) pozbawić się szansy na współpracę
Wysyłasz oferty do potencjalnych klientów? Świetnie, proaktywność to dobra cecha. Ale uważaj, bo dobrymi chęciami jest piekło wybrukowane, to marketingowe również. Przekonałam się o tym kilka razy, czytając oferty, które trafiły do mojej skrzynki. O jednej z nich chcę Ci dziś opowiedzieć. Ku przestrodze.
5 błędów początkujących copywriterów w walce o zlecenia
Co sobie myślisz, kiedy wysyłasz oferty i nic z tego nie wynika? Pewnie wkurzasz się, jacy to ludzie są, nawet nie raczą odpowiedzieć. Narzekasz, że czasy ciężkie, konkurencja duża i trudno się przebić. A czy pomyślałeś, że być może sam sobie jesteś winien?
Jak działać online i nie narobić sobie kłopotów? Rozmowa z radcą prawnym Marcinem Kozłowskim
Freelance i biznes online najeżone są pułapkami. Umowy, oferty, dane osobowe — wystarczy jakieś przeoczenie, niedopatrzenie i tarapaty gotowe. O tym, jak zadbać o swoje interesy i w jakich granicach można się poruszać, opowiedział niedawno w naszej grupie na FB radca prawny Marcin Kozłowski.
5 demonów raczkującego copywritera. Jak sobie z nimi poradzić?
Demony istnieją. Dopadają czasem Bogu ducha winnych copy i szepczą im słowa, które przygnębiają, odbierają siły i zniechęcają do starań. Stadko takich demonów dopadło ostatnio kilkoro moich kursantów. Ten post napisałam specjalnie dla nich i im go dedykuję.
5 najczęstszych problemów początkującego copy. Jak je pokonać i raz na zawsze skończyć z wymówkami?
To normalne, że na początku masz pod górkę. Nowa droga zawodowa, konkurencja, odpowiedzialność nie tylko za to, co odsyłasz klientowi, lecz także za to, żeby ten klient w ogóle się pojawił — to może być trudne. Ale wiesz co? Być może nie jest trudne aż tak, jak Ci się wydaje.
4 rzeczy, których nie wiesz o kursie „Zostań copywriterem" (a szkoda!)
Wciąż się zastanawiasz, czy wziąć udział w kursie Zostań copywriterem? Słusznie! Twoje pieniądze zasługują na to, żebyś inwestował je tam, gdzie będą procentowały. Przemyśl swoje uczestnictwo na spokojnie. A rozważając za i przeciw, weź pod uwagę także te rzeczy, których prawdopodobnie o kursie nie wiesz, a które dziś chcę Ci zdradzić.
Test Sinatry — czym jest i jak Ci pomoże zdobywać zlecenia
Pamiętam jak dziś. Enta godzina szkolenia. Nagle pada pytanie, na które znam odpowiedź, ale… No jak to? Przecież to nie na jedno słowo, a jeśli zacznę mówić, to wszyscy będą na mnie patrzeć. Może lepiej siedzieć cicho? W pewnym momencie pojawia się myśl: to próba. Jeśli sobie poradzę tu, to poradzę sobie wszędzie. Czuję, jak moja ręka sama się podnosi. 15 minut później wiem, że osiągnę, co tylko zechcę.
#Copygwiazdka, czyli co copywriter chciałby dostać (nie tylko) od Mikołaja
Możesz kupić skarpetki, kolejny żel pod prysznic albo szalik. Ale po co? Skoro już masz wydać pieniądze na prezent dla copywritera, to wydaj je dobrze — na coś, co pokaże obdarowanemu, że naprawdę zależy Ci na jego dobru. Co by to mogło być? Zobaczmy…
Co się opłaca copywriterowi, czyli o księgowości na freelansie. Rozmowa z Marią Jolantą Kryniger z biura rachnkowego Contador
Ile musi zarobić copywriter, który prowadzi działalność gospodarczą i chce mieć min. 4 tys. zł na rękę? Czy ZUS jest tak straszny, jak go malują? A w ogóle to czy warto samemu zajmować się rozliczeniami, czy lepiej oddać je w ręce profesjonalisty? Zapytałam o to Marię Jolantę Kryniger z biura rachunkowego Contador, która będzie gościem kursu „Zostań copywriterem”.
Copywriting sprawia, że cały czas się uczę. Rozmowa z Anną Zaborowską, copywriterką i specjalistką content marketingu
O jakich dziwnych rzeczach może pisać copywriter? Ile wspólnego ma copywriting z korektą? Czy copywriter może popełniać błędy? O swoich doświadczeniach w pracy ze słowem i o tym, jak to jest koordynować pracę innych copywriterów, opowiedziała Anna Zaborowska, która będzie gościem kursu „Zostań copywriterem”.
Jak zostać naprawdę dobrym copywriterem? 3 zadziwiająco proste rady do zastosowania od zaraz
Możesz być po prostu copywriterem — jednym z wielu. A możesz też być niesamowicie dobrym copy — takim, u którego klienci grzecznie czekają na swoją kolej. Książki, kursy i duża praktyka z pewnością pomogą Ci kimś takim zostać, ale potrzeba czegoś jeszcze.
Jak z klasą przyjąć i zrealizować pierwsze copywriterskie zlecenie?
Przychodzi ten długo wyczekiwany dzień: w Twojej skrzynce pojawia się mail z zapytaniem o teksty. Co teraz? Jak odpowiedzieć, żeby nie spłoszyć klienta? Jak współpracować z nim, żeby wrócił i jeszcze przyprowadził innych?
[PODCAST] Jak to jest być copywriterem? Rozmowa z Mariuszem Litwinienką
Czy pisania można się nauczyć? Jak to jest być copywriterem? Co może zrobić początkujący copywriter, żeby się nie zniechęcić do projektowania tekstów pod wpływem jakiegoś drobnego niepowodzenia? O tym wszystkim usłyszysz w dzisiejszym odcinku.
[PODCAST] Co kosztuje w copywritingu?
Od czasu do czasu w copywriterskich grupach na FB pojawia się pytanie o to, jak wycenić pracę dla klienta. I zawsze wcześniej czy później (najczęściej wcześniej) pojawia się ktoś, kto odpowiada: Zastanów się, ile Ci to zajmie, pomnóż liczbę godzin przez swoją stawkę godzinową i masz wycenę. Czyżby?
[PODCAST] Błędy copywriterów w poszukiwaniu zleceń. Rozmowa z Kamilą Czarnomską-Shiers
W jaki sposób copywriterzy zniechęcają do siebie klientów? Co mogą zrobić, żeby się wyróżnić? Czego oczekują klienci poszukujący osoby, która stworzy dla nich treści?
[PODCAST] Czy każdy może zostać copywriterem?
Czy copywriting to zajęcie dla wybranych? Kto nie może albo kto nie powinien się nim zajmować? Czy trzeba mieć jakieś przygotowanie albo predyspozycje, żeby zawodowo projektować treści marketingowe? Te pytania stawia sobie wiele osób marzących o tekstowym freelansie. Jeśli jesteś jedną z nich — jeśli zastanawiasz się, czy nadajesz się na copywritera, ten podcast jest dla Ciebie.
[PODCAST] Jak zostać copywriterem (nie tylko) w 2022 roku?
Czy w czasach, kiedy na rynku usług copywriterskich jest tak duża konkurencja, a w dodatku sztuczna inteligencja zaczyna tworzyć treści, warto jeszcze zostać copywriterem? Czy z copywritingu da się wyżyć? Jak zostać copywriterem i jak zostać takim copy, który wyróżnia się profesjonalizmem?
[PODCAST] Nigdy nie jest za późno na copy. Rozmowa z absolwentkami kursu "Zostań copywriterem"
Być może kiedyś marzyłaś albo marzyłeś o tym, żeby pisać zawodowo, ale… ktoś Ci powiedział, że to bez sensu, że na tym nie zarobisz, więc dałeś się poprowadzić — albo zwieść — temu głosowi rozsądku i robisz coś, co kompletnie Cię nie cieszy, tłumacząc sobie, że już za późno na zmianę. Nic bardziej błędnego!
[PODCAST] Copywriting i wirtualna asysta - czy to dobre połączenie? Rozmowa z Agnieszką Pojdą
Czy wirtualna asysta to dobre uzupełnienie usług copywriterskich? Czym jest recykling treści i jak go wykorzystać w marketingu online? Na co zwraca uwagę właścicielka firmy rekrutująca osobę z dobrym piórem?
Jak być copywriterem esencjalistą? 7 sprawdzonych zasad, które uzdrowią Twoją pracę na freelansie
Czy wirtualna asysta to dobre uzupełnienie usług copywriterskich? Czym jest recykling treści i jak go wykorzystać w marketingu online? Na co zwraca uwagę właścicielka firmy rekrutująca osobę z dobrym piórem?
[PODCAST] Jakie pułapki prawne czyhają na copywritera? Rozmowa z adw. Joanną Legun
Jeśli chcesz wiedzieć, jak działać copywritersko — jak dogadywać się z klientami, żeby nie napytać sobie biedy — np. na własne życzenie nie przyciąć sobie zarobków albo niechcący nie pozbawić się wynagrodzenia, posłuchaj tego odcinka.
Jak zarabiać na pisaniu? 10 sposobów o różnym stopniu trudności
Co odróżnia ludzi sukcesu od tych, którym nie za wiele się udaje? Otóż ci drudzy czekają, aż im okazja z nieba spadnie i nie zastanawiają się nawet, jaka ta okazja miałaby być. Tymczasem pierwsi wyznaczają sobie cel i poszukują dróg do niego. Jeśli Twoim celem jest zarobkowe pisanie i rozglądasz się właśnie za możliwościami, to mam kilka propozycji.
[PODCAST] Jeśli nie freelance, to co? O perspektywach zawodowych dla copywritera. Rozmowa z absolwentkami kursu "Zostań copywriterem"
Praca copywritera kojarzy się najczęściej z freelance’em. Tymczasem freelance to tylko ułamek możliwości, jakie ma sprawny copy. Losy zawodowe bohaterek dzisiejszego podcastu udowadniają, że opanowanie warsztatu copywriterskiego może być doskonałym punktem wyjścia do wieeelu, wielu ciekawych projektów.
Copywriting a składki i podatki Nowego Ładu. Rozmowa z Magdą Grabińską, księgową
Przed nami kolejny rok kalendarzowy i podatkowy. Planując go, warto mieć pełną wiedzę o tym, co trzeba zapłacić państwu, żeby legalnie działać. O rachunkowości dla freelancera w miłościwie nam panującym Nowym Ładzie opowiada Magda Grabińska, księgowa.
[PODCAST] 5 rzeczy, których copywriterzy nie robią, a powinni. Rozmowa z Sylwią Rospondek
Jeśli chcesz wiedzieć, jak odpowiadać na zapytania ofertowe klientów, jak się wyróżnić z tłumu osób walczących o zlecenie, jak w sprytny sposób zapewnić sobie ciągłość zleceń, posłuchaj tego podcastu.
[PODCAST] Zrezygnuj z tych 4 rzeczy, a zwiększysz swoje zarobki nawet o 100%. Rozmowa z Elą Markowską
Czy copywriter jest skazany na niskie dochody? Przeglądając licytacje pod ofertami ze zleceniami, można dojść do takiego wniosku. Jak w żadnym innym zawodzie zainteresowani podjęciem współpracy freelancerzy przebijają ceny… w dół. Zamiast zwiększać zarobki, tracą. A to tylko jedna z rzeczy, z których warto zrezygnować już na starcie.
Czy w 2024 roku warto zostać copywriterem?
Konkurencja. Firmy, które szukają wyłącznie doświadczonych. Sztuczna inteligencja i upadek portali dla freelancerów… Czy w roku 2024 warto jeszcze być copywriterem? Zobaczmy.
Metoda 4W, czyli jak zaplanować sukces (finansowy) na freelansie
„Sukces na freelansie można odnieść jedynie dzięki ciężkiej pracy”. Tak myślisz? To ja Ci powiem, że dzięki ciężkiej pracy możesz się zamęczyć, wypalić i zwątpić, jeśli nie dodasz do niej jednego elementu. Jakiego? Ano planu na to, jak tę (niekoniecznie aż tak ciężką) pracę przekuć na dobre pieniądze.
Quizy:
Czy czeka Cię kariera copywritera?
Chcesz zostać copy? Świetnie! Content marketing wciąż rządzi, więc jest zapotrzebowanie na teksty i na ludzi, którzy potrafią je pisać. Ale… zaraz, zaraz… Czy Ty na pewno potrafisz? Czy masz cechy osobowości przydatne w pracy na swoim? I wreszcie: czy wiesz, na co się właściwie porywasz? Sprawdź!
Czy nadajesz się na copywritera?
Copywriterski freelance to nie tylko sposób na niezależność. To przede wszystkim praca, która jak każda inna, wymaga pewnych predyspozycji. Jesteś pewien, że je masz?
Copywriterze, czy umiesz zadbać o swoje prawa?
Nieznajomość prawa szkodzi — mówi przysłowie. I ma rację. Czy to w życiu, czy w biznesie lepiej znać swoje prawa i powinności, żeby później nie zgłębiać ich rozpaczliwie w chwili, kiedy mleko się już wylało. A w copywritingu to wiesz… I prawo autorskie, i umowy, zapisy o poufności, kary. Masz odwagę sprawdzić, na ile się w tym wszystkim orientujesz?
Copywriterskie hity i kity. Czy umiesz je odróżnić?
Powiedzmy sobie szczerze: w sieci pełno jest pseudocopywriterskiego śmiecia. Cała sztuka w tym, żeby umieć je odróżnić od naprawdę dobrych treści. Masz ochotę sprawdzić, jak sobie z tym radzisz?
Freelancer kontra składki i podatki
Niewiedza szkodzi, zwłaszcza kiedy w grę wchodzą obowiązki obywatelskie i pieniądze. Jeśli przyjdzie co do czego – jakaś kontrola albo wezwanie do wyjaśnienia – nikt nie będzie kiwał ze zrozumieniem głową, kiedy zaczniesz tłumaczyć, że specjalizujesz się w czymś innym. Lepiej sprawdź, drogi freelancerze, czy o rozliczeniach z państwem wiesz wystarczająco dużo.
Jak zostać własnym copywriterem i magnesem na klientów?
Jesteś freelancerem? Marzy Ci się napięty grafik i lista klientów oczekujących grzecznie w kolejce na współpracę Tobą? Zostań copywriterem! Nie, nie, nie chodzi o kolejną specjalizację ani o wypracowywanie warsztatu na nowo, jeśli już copywriterem jesteś. Zostań… własnym copywriterem. Zacznij tak myśleć o swojej ofercie i tak ją prezentować, jak to dorobi copywriter projektujący tekst sprzedażowy dla klienta.
Do pobrania:
BEZPŁATNY E-BOOK:
Jak zostać copywriterem? 5 kroków do pisania porządnych tekstów za porządne pieniądze
Oszczędź sobie błędów, które zniechęciły wielu dobrze zapowiadających się copy.
Kursy online:
Zostań copywriterem
Zostań copywriterem. Ale takim prawdziwym! Nie marnuj swojego talentu na bezwartościową pisaninę za bezwartościowe stawki. Naucz się kilku technik i pisz porządne teksty. No i porządnie na nich zarabiaj. Z tym kursem na pewno Ci się to uda.
Napisz ofertę i wygraj klienta
Mieć wiedzę i umiejętności — to jedno. Umieć sprzedać swoją ofertę — to drugie. Jak prezentować swoje usługi, żeby klienci zrozumieli, że jesteś oczywistym wyborem? Z tego kursu się tego dowiesz.
Wyprawka początkującego copywritera:
E-book Jak zrobić portfolio, w którym klient się zakocha + 3 szablony (z możliwością dostosowania do własnych potrzeb)
34-stronicowy e-book, z którego dowiesz się m.in.
czym właściwie jest to legendarne portfolio,
co w nim trzeba zamieścić i co warto dodać, żeby lepiej przekonywało; jak udostępniać portfolio i w jakiej formie je przygotować.
GRATIS: 3 gotowe szablony
Pakiet umów dla copywritera + e-book Umowa dla copywritera, czyli jak zadbać o swoje interesy
Copywriterski zestaw kół ratunkowych
na wszelki przypadek
Pakiet umów dla copywritera
(stworzonych przez prawniczkę)
+ e-book z szerokim omówieniem
W pakiecie są: 2 wzory umów, wzór aneksu do umowy, przykładowo wypełniona umowa i aneks, 32-stronicowy e-book
Freelancer i finanse. E-book + kalkulator wycen i opłącalności zleceń
Chcesz być bezpieczny w swoim freelancerskim biznesie? Chcesz kształtować swoje zarobki, zamiast brać „co łaska”? Jeśli tak, to coś dla Ciebie:
Copywriting (ogólnie)
Jak wybrać copywritera?
Wartościowe treści działają jak magnes na klientów, „obłaskawiają” Google i znacznie zwiększają widoczność strony. Co jednak zrobić, jeśli nie masz czasu pisać lub zdajesz sobie sprawę, że tworzenie tekstów nie jest Twoją najmocniejszą stroną? Potrzebny Ci dobry copywriter! Usługi osób piszących na zamówienie mają jednak różną jakość. Zobacz, jak wybrać te najlepsze.
Jaki copywriting podoba się Google?
Masz świetny produkt lub usługę. Zrobiłeś stronę, czekasz… I nic. Dlaczego? Przyczyny mogą być różne. Może klientów zniechęca słaba funkcjonalność strony? Może słaby tekst? A może po prostu ludzie nie mieli szansy obejrzeć Twojej witryny, bo wyszukiwarka „upchnęła” ją gdzieś na n-tej stronie w wynikach wyszukiwania? Dowiedz się, jak tekstami pozycjonować stronę w Google.
Top 5 (pseudo)copywriterskich niewypałów
Przeglądam dziennie kilkanaście do kilkudziesięciu stron. Postanowiłam pokusić się o spisanie kilku uwag z tych wirtualnych wędrówek. Ku refleksji. I ku przestrodze.
Po co copywriterowi teoria Jakobsona?
Czytując blogi copywriterów dzielących się w necie swoim rzemiosłem, spotykam najczęściej wpisy typu „5 pomysłów na nagłówek”, „Jak napisać tekst na stronę internetową/ofertę handlową” itp. Choć wszystko to bardzo ważne, to czasem bywa nieco oderwane od korzeni. Konkretniej: od stanowiącej fundament dla rzemieślnika słowa sztuki komunikacji. A tę naprawdę warto znać!
Brief - po co to komu?
Każdy nastawiony na efekty copywriter zaczyna współpracę z klientem od prośby o wypełnienie briefu, czyli formularza służącego ustaleniu najważniejszych elementów zlecenia. O ile jednak duże firmy gotowe są przesłać rozbudowany brief, jeszcze zanim się je o to poprosi, o tyle mniejsi przedsiębiorcy nierzadko uważają ten etap współpracy za zbędną formalność. A szkoda!
Czego copywriter może nauczyć się od M.L. Kinga?
Jak to się stało, że czarnoskóry pastor w czasach przed erą Internetu przekonał do swojej wizji setki tysięcy ludzi? Dlaczego jedna oferta chwyta za serca, a obok innej, podobnej, przechodzimy obojętnie? Tajemnicę najlepszych odkrył Simon Sinek, którego rewelacyjne wystąpienie jest kanwą tego tekstu.
7 trików, które zwiększą siłę rażenia każdego zdania
O tym, jak powinien wyglądać dobrze skonstruowany tekst, napisano już wiele. U nas również ten temat gościł – było o strukturze, długości i częstych błędach. A jednak każdy, kto kiedykolwiek próbował coś sklecić, wie, że kiedy przychodzi do zmierzenia się z praktyką, okazuje się, że diabeł tkwi w szczegółach. I dziś właśnie tymi szczegółami chcę się zająć. Kładę tekst pod mikroskop i analizuję mikroświat zamknięty w zdaniu.
Emocje w reklamie. Zobacz, które działają najskuteczniej
Tekst reklamowy musi prezentować korzyści. Musi też obalać obiekcje. Ale zarówno korzyści, jak i argumenty niwelujące wszelkie wątpliwości to tylko „przykrywka”, sposób na wytłumaczenie sobie konieczności wyjęcia z portfela ciężko zarobionych pieniędzy. Badania dowodzą, że decyzja o zakupie zapada wcześniej, a odpowiedzialne są za nią emocje.
Co ma płeć do copywritingu?
Pisałam już o typach klientów, o systemach reprezentacji, o potrzebach, budowaniu persony i wielu innych sposobach możliwie jak największej „indywidualizacji” przekazu. Nigdy jednak nie zastanawiałam się na tym blogu nad – że tak to mądrze ujmę – znaczeniem stereotypów płciowych w komunikacji marketingowej. Spróbuję to nadrobić, prezentując rady dwojga specjalistów.
Świntuchy i luzaki, czyli o reklamie, która (nie zawsze) bawi
Odbiorcę tekstu reklamowego można próbować uwieść na wiele sposobów. Można przemawiać do jego zmysłów, kusić korzyściami albo budzić emocje. Można też próbować go rozbawić. Kiedy rozśmieszanie działa, a kiedy może zaszkodzić? Czy są wreszcie żarty uniwersalne, czy może rodzaj dowcipu powinien być dobierany na miarę? Co śmieszy Polaków? Zobacz.
Używasz w tekstach tych słów? Uważaj!
Są słowa wytrychy, które przekonują, i są słowa pułapki, które mogą narobić więcej szkody niż pożytku. Jednym i drugim postanowiłam się przyjrzeć. Na początek subiektywny przegląd słów, na które warto w swojej twórczości uważać.
Te słowa zwiększą skuteczność Twojego tekstu
Ile razy słyszałeś, że słowa mają moc? Ja spotykam się z tym (nieco już zużytym) stwierdzeniem co krok (być może nie bez znaczenia jest tu fakt, że „w słowach robię” i po stronach dotyczących słów się włóczę). Ostatnio pozwoliłam sobie na subiektywny przegląd słów pułapek. Dziś zwrot o 180 stopni. Oto lista skutecznych słów — słów wytrychów — które mają moc otwierania serc i… portfeli.
Czego warsztaty poetyckie nauczyły mnie o copywritingu?
Stereotypowy poeta to ktoś, kto – mentalnie przynajmniej – unosi się jakieś pół metra nad ziemią. Tymczasem copywriter… Copywriter musi mocno stać na ziemi obiema nogami. On nie uprawia sztuki, tylko sprzedaje — czy może być coś bardziej przyziemnego? A jednak udział w warsztatach poetyckich doprowadził mnie do wniosku, że poezja i copywriting mają kilka wspólnych cech.
Jak pisać chwytliwe tytuły?
Autorzy poradników nt. webwritingu chętnie napominają, że nagłówek (czyli tytuł) ma przyciągać uwagę, rzadko jednak podpowiadają, jak taki efekt osiągnąć. Z tego artykułu dowiesz się wreszcie wszystkiego, co zawsze chciałeś wiedzieć o projektowaniu chwytliwych tytułów.
Co to jest swipe file i dlaczego musisz to mieć?
Pamiętasz bajki, w których bohater miał czarodziejski worek z pomocami na każdą okazję? Ty też możesz mieć coś, z czego zawsze wyjmiesz świetny pomysł na tekst. Coś, co sprawi, że wena przyjdzie na zawołanie, a Ty będziesz doskonalić warsztat pisarski. Takie coś nazywa się swipe file. Opowiem Ci dziś, skąd to wziąć i jak się tym posługiwać.
5 trików, dzięki którym przekonasz czytelników
Czasem chcesz powiedzieć czytelnikowi coś ważnego. Zależy Ci, żeby ludzie zapamiętali. Bo dzięki temu się czegoś nauczą (i będą pamiętali, że to od Ciebie), bo wrócą (po jeszcze), bo podzielą się z innymi (i rozsławią Twój blog). Pokażę Ci dziś triki copywriterskie – 5 opartych na psychologii sposobów, które pomogą Ci osiągnąć wymarzony efekt.
4 pytania o copywriting, na które powinieneś znać odpowiedź
Czy jest coś takiego jak słowa, które sprzedają? – takie pytanie znalazłam kiedyś na jednej z grup FB. A pod nim kilka odpowiedzi, które nie za dużo miały wspólnego z prawdą. I tak jest zawsze, kiedy ktoś niezorientowany pyta o copy. Czas sprostować to i owo. Przeczytaj – zwłaszcza jeśli marzy Ci się współpraca z copywriterem albo sam przymierzasz się do tego zawodu.
O słowach między słowami, czyli jak reklama robi Cię w balona
W słowach można zmieścić wiele. Między słowami — jeszcze więcej. Twórcy reklam są tego świadomi i chętnie to wykorzystują, nie zawsze etycznie. Odbiorcy przyjmują reklamowe komunikaty bezkrytycznie, nie zastanawiając się, co właściwie usłyszeli. A mogliby się zdziwić!
Co filozof powiedziałby Ci o copywritingu? 4 lekcje z „Retoryki” Arystotelesa
Sztuka przekonywania? Do opanowania! Arystoteles nie miał co do tego wątpliwości. W IV w. p.n.e. spisał kilka wskazówek, które przez wieki służyły adeptom retoryki, a dziś z równym powodzeniem mogą posłużyć adeptom copywritingu. Podrzucam Ci kilka z nich.
[PODCAST] Czym jest (i czym nie jest) copywriting?
Przez to, że obiegowe rozumienie copywritingu jest – powiedzmy – zaburzone, cierpią osoby, które zajmują się copywritingiem profesjonalnie i cierpi rynek, bo jest zalewany usługami marnej jakości. Tym samym cierpią także klienci, bo na te usługi marnej jakości trafiają.
[PODCAST] Copywriting - własny styl czy pisanie pod linijkę?
Czy copywriter może mieć własny styl? Czym właściwie jest dobry styl? Czy stosowanie zasad oznacza pisanie pod linijkę i rezygnację z siebie? Zobaczmy.
5 mitów o nagłówkach. W które z nich wierzysz?
8 na 10. Tylu klientów/czytelników stracisz, jeśli zawalisz nagłówek. Możesz sobie na to pozwolić? Jeśli nie, zainwestuj 5 minut w wyprostowanie ewentualnych nieporozumień okołonagłówkowych, które być może rozgościły się w Twojej głowie. Nie ma co ryzykować.
Jak przyciągnąć klientów na stronę firmową? Wielka piątka metody TAYA
Myślisz, że trudno się przebić w sieci w czasach, kiedy wszyscy już prowadzą blogi? Może i masz rację, ale… Wyobraź sobie, że trafiasz na żyłę złota. Na listę tematów, o których Twoja konkurencja nie mówi zbyt chętnie, a o które ludzie chętnie pytają. Jeśli Ty zaczniesz o nich mówić, zgarniesz pulę. Byłoby super? W takim razie poznaj metodę TAYA.
[PODCAST] Pisać samemu czy zlecać tworzenie treści? Rozmowa z Anetą Łacwik
Jakie treści tworzyć, żeby rzeczywiście przyciągnąć klientów? Czy za pisanie bloga i prowadzenie mediów społecznościowych brać się samemu, czy lepiej zlecić to agencji? O tym wszystkim dziś.
Copywriting 2024. Jak pisać zgodnie z najnowszymi trendami?
Świat się zmienia, a wraz z nim zmieniają się realia, w jakich publikujemy nasze teksty. A to ma swoje skutki. Jeśli chcesz, żeby Cię czytali, musisz już na etapie projektowania treści pamiętać o kilku zasadach wymuszonych przez okoliczności. Co w 2024 roku zadecyduje o tym, jak pisać, żeby się przebić?
Copywriting na wesoło. 10 kawałów o copywriterach
Copywriting to nie tylko sztuka sprzedawania słowem. To też balansowanie na cienkiej linii między kreatywnością a szaleństwem z powodu deadline’ów, marudzących klientów i braci/sióstr po klawiaturze, którzy zawsze wiedzą lepiej. Z drugiej strony… Jeśli tak spojrzeć z boku, to czasem jest się z czego pośmiać. Dziś czas właśnie na to.
Do pobrania:
E-book "7 legendarnych nagłówków, które zarobiły miliony. Co w nich zadziałało i jak Ty możesz to wykorzystać"
Pobierz BEZPŁATNIE e-booka i poznaj 7 tytułów reklam, które przeszły do historii copywritingu. Zobacz, w jaki sposób mistrzowie reklamy łapali uwagę i wzbudzali apetyt na lekturę (a nierzadko i na zakup!). Wypróbuj 13 bajecznie prostych triggerów, dzięki którym Twoje nagłówki nabiorą powera
Kursy online:
Masterclass "Sekret magnetycznych nagłówków"
Szkolenie, które sprawi, że przestaniesz działać po omacku albo żywcem kopiować znane formuły. Nauczysz się samodzielnie tworzyć nagłówki ściągające uwagę i zmuszające do lektury. Bez względu na to, czy copywritingiem zajmujesz się od lat, czy stawiasz w nim pierwsze kroki.
AI w copywritingu
Jak wykorzystać AI w copywritingu? 41 pomysłów
Jedni mówią, że AI jest suuuper, napisze wszystko i sprawi, że copywriterzy wyginą jak dinozaury. Inni twierdzą, że jest przereklamowana. Coś tam wypluje, ale słabe to, pełne przekłamań i do niczego się nie nadaje. A ja Ci powiem, że AI swoje wady ma, profesjonalnego copywritera nie zastąpi, ale na pewno może mu pomóc.
Nie tylko ChatGPT. 3 narzędzia AI do copywritingu, które warto przetestować
Każdy wie, że ChatGPT oraz działający na ChacieGPT Bing, konkurujący z nimi Bard i ewentualnie Claude to takie wynalazki, które nie tylko odpowiedzą na pytania, lecz także pomogą napisać tekst. Ale na tej czwórce lista narzędzi do projektowania treści się nie kończy. Przed Tobą 3 inne aplikacje (w wersji freemium), które warto znać.
Szkolenie online:
AI w copywritingu
Jeśli jesteś copywriterem, to szkolenie to Twój osobisty cheat code. Przepustka do pracy bez zadyszki i bez zmagania się z blokadą pisarską. Ty wiesz, czego chcesz. AI słucha Twoich instrukcji.
Jeśli jesteś przedsiębiorcą, to szkolenie sprawi, że zyskasz baaaardzo taniego pracownika. Ty będziesz planować, Ty będziesz wydawać polecenia. Wreszcie będziesz mieć treści, które mówią Twoim głosem i budują relacje z Twoimi klientami.
Teksty sprzedażowe
8 sekretów mistrza perswazji
Zła wiadomość jest taka, że nawet jeśli masz lekkie pióro i dobrze radzisz sobie z językiem, żadnego z tych celów możesz nie osiągnąć, jeśli nie zrozumiesz kilku podstawowych reguł perswazyjnego pisania. Dobra wiadomość natomiast brzmi: za chwilę poznasz (lub przypomnisz sobie) zasady, którymi kierował się sam Claude Hopkins – legendarny copywriter. Gotowy? Zaczynamy!
Jak pisać językiem korzyści?
Jest jeden język, który musisz opanować, jeśli coś tworzysz i chcesz to z powodzeniem sprzedawać. To język, którego nie uczą w szkołach językowych ani na akademickich lektoratach. Nie ma do niego słowników ani fiszek, nie ćwiczy się go z native’ami. Co to za język? To język korzyści.
Jak pokonać obiekcje klienta? Poznaj 10 prostych sposobów
Przemawianie językiem korzyści – choć jest bardzo ważne – jeszcze nie zapewnia sukcesu. Jeśli chcesz swoim tekstem przekonać kogoś do zakupu produktu, musisz też rozwiać jego obiekcje. Podpowiadamy, jak to zrobić.
USP, czyli dlaczego mam kupić właśnie od Ciebie
Popatrz oczami klienta na własną ofertę. „Ceny podobne jak u konkurencji, jakość obsługi podobna, produkt podobny. Dlaczego mam kupić właśnie od Ciebie?” No właśnie – dlaczego? Jeśli chcesz, żeby potencjalny odbiorca Twojej oferty nie zadawał sobie tego pytania (albo szybko znalazł na nie odpowiedź), określ swoją USP.
Lew, seter, bóbr czy wydra? Poznaj swojego klienta
Jeśli piszesz ofertę dla wszystkich, nikogo nie przekonasz. Aby Twoja argumentacja była skuteczna, musisz dobierać ją „pod klienta”, a skoro tak, to bez poznania tegoż klienta się nie obejdzie. Pokażę Ci dziś 4 typy klientów i opowiem o tym, jakie argumenty trafiają do każdego z nich.
Jak pisać dla wzrokowca, słuchowca i kinestetyka?
Systemy reprezentacji, czyli sposoby odbierania świata, to coś, o czym warto pamiętać przy projektowaniu tekstów. Czym są, jak wpływają na odbiór świata i jak je wykorzystać w copywritingu? Zobacz!
Persona. Dlaczego musisz ją mieć?
Jeśli coś jest dla wszystkich, to jest dla nikogo. To dlatego o pomoc powinniśmy zwracać się do konkretnej osoby, a nie do tłumu. W copywritingu podobnie: pisanie do wszystkich = wołanie na pustyni. Do sukcesu prowadzi tylko jedna droga: zrozumieć i maksymalnie szczegółowo wyobrazić sobie osobę, do której ma dotrzeć nasz komunikat. Pomocą może tu być persona.
Czego klient potrzebuje, czyli copywriter przed piramidą
Ludzie kupują nie dlatego, że spodobała im się reklama albo cena była niska. Żaden z tych czynników nie zadziałałby, gdyby w głowie konsumenta nie pojawiła się myśl o tym, jaki użytek zrobi on z danej rzeczy. U podstaw wszystkiego leżą potrzeby klienta (realne lub mocno zasugerowane; uświadomione bądź nie) i to właśnie im chciałabym poświęcić dzisiejszy tekst.
Jak słowa ustawiają Ci sprzedaż?
Jeśli w grę wchodzi tworzenie opisów produktów (i tych krótkich, i tych na landing page!), to słowa, jakimi myślisz o sprzedaży, nie są jedynie słowami. Są impulsem, który wpływa na to, jak prezentujesz swoją ofertę. Decydują o Twoim sukcesie. Przejrzyj ten tekst, a zobaczysz, jak od stylu myślenia o sprzedaży zależą jej efekty. Przeczytaj go do końca, a dowiesz się, jak możesz sobie pomóc.
Jak zepsuć tekst na stronę firmową? 5 niezawodnych sposobów
Przedsiębiorcy dzielą się na 2 grupy: na takich, którzy kochają swoich klientów i chcą im nieba przychylić, i na tych, którym klienci przeszkadzają w pracy. Jeśli należysz do tych drugich – mam coś dla Ciebie. Zobacz, jak napisać tekst na stronę internetową, by raz na zawsze pozbyć się klientów, maili z zapytaniami, rozliczania rachunków.
Przychodzi klient na landing page, czyli jak sprzedajesz, tak sprzedasz
Ta historia zaczyna się zawsze tak samo. Przychodzi klient na landing page. Żeby kupić. Albo żeby pooglądać, tak z ciekawości. Ma głowę pełną wątpliwości i pytań, a do tego cień nadziei, że to, co zobaczy, zmieni coś w jego życiu. Teraz wszystko zależy od tego, jaki sprzedawca wyjdzie mu naprzeciw. Jak się wczuje i co powie. Może to wyglądać np. tak…
4 triki copywriterskie, dzięki którym sprzedasz każdy produkt
Widziałam ostatnio „tekst sprzedażowy” wystawiony do oceny w pewnej grupie warsztatowej na FB. W pierwszych zdaniach jakieś metafory o naszej (znaczy: firmy) wspaniałości, potem… A, nie wiem, już nie czytałam. Klient też nie przeczyta. Bo po co, skoro nic tam (p)o nim? Piszę o tym, bo chcę Ci powiedzieć: Nie rób sobie krzywdy takimi tekstami! Łap 4 triki i korzystaj.
Jak pisać, żeby sprzedać? 3 historie ze wspólnym morałem
Daj spokój. Naprawdę. Jeśli coś sprzedajesz, przestań wyważać drzwi, które od dawna są otwarte. Ktoś przed Tobą już wymyślił kilka sprytnych sposobów. Ktoś przed Tobą je nawet przetestował. Przestań tracić czas (i pieniądze, które mógłbyś w tym czasie zarobić). Korzystaj.
Jak napisać tekst sprzedażowy, który wywoła lawinę zamówień?
Masz produkt i masz nadzieję. Że się spodoba, że się sprzeda, że podratuje nieco firmowe konto. Niestety, nadzieja znów okazuje się surową matką. Produkt jest, strona wisi w sieci, ludzie zaglądają i cisza. Zmień tekst! Chodź, powiem Ci, jak się wziąć za jego pisanie, żeby tym razem nadzieja okazała się matką, która rozpieszcza swoje dziecko.
3 drobne zmiany, które natychmiast zwiększą moc Twojego tekstu sprzedażowego
O sukcesie strony sprzedażowej decydują czasem niuanse. Jakieś mdłe słowo, kiepsko sformułowane zdanie lub brak drobnego, ale istotnego elementu mogą pokrzyżować ambitne plany podboju rynku. Zobacz, jakie niewielkie zmiany sprawią, że Twoja oferta z jednej z wielu stanie się nagle propozycją nie do odrzucenia.
Poznaj sekretny składnik tekstu sprzedażowego, który porywa tłumy
To się zdarza. Robisz wszystko zgodnie ze sztuką: AIDA, język korzyści, kilka wezwań do działania. A jednak tekst nie działa – transakcji jak na lekarstwo. Dlaczego? Przyczyn może być wiele, a jedna z nich jest taka: Twojemu tekstowi zabrakło sekretnego składnika, bez którego oferta jest jak samochód bez paliwa.
Jak sprzedać (tekstem) więcej niż inni? Rady Davida Ogilvy’ego
Trzeba przyznać, że facet znał się na rzeczy. Wypromował m.in. Dove, Saaba, Rolls Royce’a, przeszedł do historii jako „ojciec reklamy”, a jego rady są powtarzane i praktykowane do dziś. Ty też możesz z nich skorzystać.
Jak zwiększyć konwersję strony o 95%, nie zmieniając w tekście ani słowa? O zdjęciach na landing page
W Internecie sprzedaje tekst, ale tekst nie działa w próżni. Nawet najlepszy straci na skuteczności w otoczeniu mdłej grafiki. I w drugą stronę — słabszy można nieco „podrasować” dobrymi zdjęciami. Zobacz, jak te zdjęcia dobierać, żeby podnieść skuteczność strony nawet o 95%.
5 mitów o tekstach sprzedażowych. W które z nich wierzysz?
W sprzedaży jak w życiu: to, co myślisz, kształtuje to, co mówisz/piszesz. Jeśli masz błędne przekonania, Twoje działania idą w niewłaściwym kierunku. Nie ma się co dziwić, że i efekty są nie takie, jakie sobie wymarzyłeś. Sprawdź, czy w Twoim mentalnym repertuarze nie ma czegoś, co działa jak kłoda na drodze do sukcesu sprzedażowego.
Dlaczego tekst nie sprzedaje? 5 mało znanych powodów
Teoretycznie powinno być super: świetny produkt = świetna sprzedaż. A jednak coś nie idzie – powiadomień o sprzedaży jak na lekarstwo, statystyki słabiutkie. Być może popełniłeś któryś z copywriterskich grzechów głównych (brak języka korzyści, pisanie ogólnikami). Ale może być i tak, że przyczyna leży głębiej.
Dlaczego tekst nie sprzedaje? 5 częstych powodów
Napracowałeś się nad tekstem, pokładałeś w nim ogromne nadzieje – miał sprzedawać na autopilocie. Tymczasem… Pokazujesz ludziom swoją stronę sprzedażową, a oni nic. Co się stało? Być może popełniłeś któryś z tych 5 częstych błędów.
Co to znaczy, że tekst sprzedaje?
Gdyby tak zrobić listę copyfrazesów, czyli najczęściej powtarzanych wyrażeń w copywriterskim światku, to „tekst, który sprzedaje” byłby chyba numerem 1. Gdyby jednak zapytać osoby, które tym hasłem się posługują, o jego znaczenie… U… Moglibyśmy się zdziwić. Czym właściwie jest „tekst, który sprzedaje” i co powinien zawierać?
Jak pisać, żeby (nie) sprzedać? 3 case studies z Allegro
W sprzedaży jak w miłości. Wystarczy chwila, żeby zauroczyć klienta, i wystarczy chwila – jakieś słowo lub jego brak – żeby tegoż klienta do siebie zniechęcić. Przekonałam się o tym ostatnio, przeczesując Allegro. Z moich zakupowych wędrówek wyciągnęłam kilka wniosków, którymi chcę się z Tobą podzielić. Ku przestrodze.
Tekst, który (nie) sprzedaje. Co może pójść nie tak?
Co robi copywriter? Pisze teksty, które sprzedają. Teoretycznie… Często niestety te teksty sprzedają tylko z nazwy. Zachwalają – owszem. Pokazują korzyści – owszem. Ale jest w nich coś, co sprawia, że to zachwalanie i korzyści nikogo nie ruszają. Co to może być (i jak temu zaradzić?)
Quiz:
Czy umiesz napisać skuteczny tekst sprzedażowy?
Do napisania tekstu sprzedażowego nie wystarczy znajomość wyszukanych słów (ba! O wyszukanych słowach warto na czas pisania w ogóle zapomnieć!). Trzeba ogarnąć i ułożyć we właściwej kolejności kilka konkretnych elementów (kto ma checklistę, ten wie jakich) i wszystko odpowiednio opisać. Chcesz sprawdzić, jak sobie z tym radzisz? Rozwiąż quiz!
Do pobrania:
Checklista Tekst, który sprzedaje
Pobierz bezpłatnie i pisz oferty, które będą dla Ciebie zarabiać
#Copykillers. 5 błędów, które zabijają skuteczność Twoich tekstów sprzedażowych
Sprawdź, które z tych błędów odbierają Ci klientów i pieniądze
Kursy online:
Pisz tak, żeby sprzedawać
Kurs, który przeprowadzi Cię małymi krokami przez proces tworzenia tekstów, które mają moc otwierania portfeli. Kiedy już poznasz ich dynamikę, zrozumiesz, że sprzedaż można… zaprojektować! Przestaniesz po prostu sklejać słowa, a zaczniesz pisać teksty, które zarabiają, gdy Ty śpisz, spacerujesz albo spędzasz czas z bliskimi.
Minikurs ZA FREE: Sprzedawaj słowem jak mistrz
Zainwestuj 10-15 minut dziennie w swój sukces sprzedażowy. Poznaj metody mistrzów copywritingu. Niech teraz pracują dla Ciebie.
KAIZEN Copy. Kurs copywritingu konwersji
KAIZEN Copy to (chyba) jedyny na polskim rynku kurs, który uczy nie tylko, jak pisać projektować teksty, lecz także jak zoptymalizować ofertę (nie oszukujmy się: nie zawsze pierwsza wersja działa jak marzenie). A na pewno jest to jedyny kurs, który uczy tego wg modelu KAIZEN opartego na heurystyce konwersji stworzonej przez MECLABS Institute
Książka:
101 technik copywritingu sprzedażowego
Poznaj profesjonalne, oparte na psychologii techniki sprzedawania słowem. Pisz teksty sprzedażowe jak rasowy copywritrer.
Webwriting i blogowanie
Jak pisać do Internetu, czyli dekalog webwritera
Jak pisać teksty do Internetu, by ludzie czytali je i wracali po więcej? Wbrew pozorom nie jest to proste! Internet to specyficzne medium, wymagające. Może pomóc Ci w osiągnięciu sukcesu, ale pod warunkiem, że zastosujesz się do rządzących w nim praw. Poznaj dekalog webwritera i ciesz się wzrostem statystyk Twojego bloga.
Podrasuj swój content, czyli 5 haczyków na czytelnika
Zdaniem specjalistów od SEO czas, jaki spędzają użytkownicy na stronie, znacząco wpływa na pozycję witryny w wyszukiwarce. Jak twierdzi Bartłomiej Speth, „Współczesny marketing internetowy powinien skupić się na tym parametrze, ponieważ to właśnie on mówi nam o tym, czy klienci są zadowoleni i odnaleźli na naszej stronie to, czego szukali”. Poznaj 5 pozatekstowych elementów, które z pewnością przyciągną na dłużej uwagę internautów.
Jak długi powinien być tekst do Internetu?
Dziś krótko, ale praktycznie: długość tekstów do Internetu od A do (mam nadzieję ;)) Z. Oto kilka niezwykle praktycznych wskazówek „rozmiarowych” dla wszystkich, którzy swoimi działaniami content marketingowymi chcą podbijać wirtualny świat. Można wierzyć lub nie, ale znać warto.
10 błędów webwritera. Czy i Ty je popełniasz?
Internet nade wszystko jednak ceni sobie treści jasne i łatwe w odbiorze, pisane prostym językiem. Jeśli chcesz, by wujek Google i internauci kochali Twoje teksty, koniecznie przeczytaj ten wpis. Zobacz, jakie grzechy przeciw prostocie popełniają webwriterzy. Może i Tobie zdarza się popełniać któryś z nich?
Porozmawiajmy na stronie. Jak pisać konwersacyjnie?
Przychodzi klient do sklepu i wita go sprzedawca. „Dzień dobry, proszę się rozgościć”, „W czym mogę pomóc?” i takie tam. Przychodzi klient na stronę firmową i co widzi? „Nasza firma…, jesteśmy liderem…, oferujemy…”. My, my, my. A tymczasem – jak twierdzi Ginny Redish w książce Letting go of the words – klient przychodzi porozmawiać, dobry content powinien zatem przypominać konwersację. Jak to osiągnąć? O tym dzisiaj.
„Państwo” czy „ty”? O etykiecie w necie
Jak powinniśmy zwracać się do siebie w Internecie per „ty”, czy z pełnym uszanowaniem? Sprawa jest trudna, bo nie mamy tak łatwo jak Amerykanie, którzy słowa „ty” i „państwo” załatwiają jednym „you”, w a dodatku od małego nasiąkają bezpośredniością. W Polsce różnie to bywa. Zasady nie ma, a zdania są podzielone. Chcesz wiedzieć, co zalecają znawcy tematu? Zebrałam dla Ciebie kilka głosów w tej sprawie.
Zwroty do czytelnika w Internecie – małą czy wielką literą?
Zrób doświadczenie: zapytaj w jakiejś facebookowej grupie, jak należy pisać na blogu zwroty do czytelnika – małą czy wielką literą. A potem tylko obserwuj… A jeśli nie chcesz otwierać puszki Pandory, ale chcesz wiedzieć, jak to się właściwie powinno pisać, po prostu przeczytaj ten tekst.
Zakończenie ma znaczenie
Dużo się mówi o tym, że tytuł ma być chwytliwy, a początek wciągający. I słusznie – pierwsze wrażenie możemy zrobić tylko raz. Mało kto pamięta jednak, że równie ważnym elementem tekstu jest zakończenie. Od tego, co w nim zamieścimy, zależy to, z którym czytelnik odejdzie. Jak napisać zakończenie, aby odbiorca zapamiętał, docenił i zechciał wrócić?
Jak pisać maile? Cz. 1: Dobre obyczaje
Zastanawiałeś się kiedyś, jak pisać maile? Jak zacząć, jak zakończyć albo jak pisać, żeby nie popełnić gafy? Koniec główkowania! Poszperałam w słownikach i poradnikach (językowych i biznesowych) i zebrałam wszystko, co warto wiedzieć na temat mailowej etykiety. Dla tych, którzy czasem się zastanawiają. Dla tych, którzy mają wątpliwości. Dla Ciebie. Dla siebie.
Jak pisać maile? Cz. 2: Formuły powitalne i pożegnalne
Jak zacząć mail i jak go zakończyć, by dobrze wypaść w oczach adresata? Uniwersalnych zasad nie ma. W sprawie formuł wypowiadają się po trosze językoznawcy, a po trosze specjaliści od etykiety. Co mówią? Zebrałam dla Ciebie kilka głosów w sprawie dobrych obyczajów powitalnych i pożegnalnych. Zobacz, co wolno, a czego zdecydowanie robić nie należy.
Czy blogujesz etycznie?
O skutecznym prowadzeniu bloga napisano już dużo. O etycznym – nieco mniej. Ja dziś uzupełnię tę lukę. Opowiem Ci, czym jest etyka blogowania, a Ty już sam oceń, jak Ci idzie na tym polu. A przy okazji zwróć uwagę, jak blisko zasadom etycznej komunikacji do przepisu na budowanie relacji z czytelnikiem.
Jak pisać o podróżach, żeby fascynować? 4 sposoby, którym nikt się nie oprze
To wcale nie jest proste. Mało kto potrafi opisać podróż tak, żeby czytelnik na czas lektury zapomniał o jedzeniu, piciu i oddychaniu. Ale wszystko jest do zrobienia. Zdradzę Ci dziś kilka sztuczek, dzięki którym Twój tekst stanie się perłą w morzu internetowych relacji z podróży.
Jak rozhulać blog (nie tylko) ekspercki? Rozmowa z Magdą Myszurą, autorką bloga oprawiebudowlanym.pl
Czy warto założyć blog? Jak często publikować? Gdzie się promować, żeby przyciągnąć ludzi? Na te i inne pytania odpowiedziała niedawno w naszej grupie na FB Magda Myszura, która od 2014 roku prowadzi blog oprawiebudowlanym.pl, odwiedzany co miesiąc przez 60-70 tys. unikalnych użytkowników. Jeśli marzy Ci się przygoda z blogowaniem, przeczytaj koniecznie.
O czym pisać na blogu? Przewodnik po typach postów, które przyniosą Ci sukces, sławę (a może nawet i pieniądze)
Wyobraź sobie, że nagle na Twoim blogu zaczyna się dziać. Analytics szaleje: krzywe szybują do góry, liczby rosną, ruch jak na głównej ulicy miasta w niedzielne przedpołudnie. Niemożliwe? A jednak! Wypróbuj te tematy postów i patrz, co się będzie działo.
Jak napisać post w godzinę? 7 sposobów na podkręcenie blogowej produktywności
Statystyki mówią, że post na blog firmowy powstaje średnio w 3 godziny i 16 minut. Rzeczywistość potrafi być bardziej okrutna. Znam takich (ekhm, z autopsji nawet), którym zdarza się siedzieć nad jednym postem dzień, a nawet 2! Jak skrócić ten proces? Zebrałam kilka rad. Dla Ciebie i dla siebie.
25 narzędzi za free, dzięki którym Twój post będzie prawdziwą perełką (+ ściągawka do pobrania)
Nie ma rady. Jeśli prowadzisz blog, musisz poświęcić trochę czasu na przygotowanie treści. Na szczęście na różnych etapach pracy nad nimi możesz wesprzeć się sprytnymi narzędziami, dzięki którym cały proces pójdzie Ci sprawniej i przyniesie lepsze efekty. Oto przewodnik po takich blogowych pomocnikach.
Czego potrzebujesz, żeby odnieść sukces w blogowaniu?
Kolejna książka o blogowaniu? Kurs u blogera z pierwszej ligi? Rozglądasz się, czytasz, słuchasz. Zrobisz wszystko, co Ci powiedzą, żeby tylko wreszcie się przebić, a tymczasem… Pssst! Być może wszystkiego, czego potrzebujesz, powinieneś szukać w sobie.
Czy w 2021 roku opłaci się pisać (i publikować) teksty?
Wiesz, że firmy, które prowadzą blogi, mają 7,8 razy większy ruch na stronie? A to tylko maleńki ułamek korzyści, dla których do tej pory opłacało się inwestować w treści (i dla których copywriterzy mieli ręce pełne roboty). Czy w 2021 roku treść wciąż będzie najlepszym i najtańszym sposobem przyciągania klientów, czy może ustąpi innym trendom?
[PODCAST] Jak projektować funkcjonalne teksty do Internetu?
Z tekstem w Internecie może być jak z przedmiotem – może nawet być całkiem „ładny”, ale kompletnie niefunkcjonalny, przez co zamiast spełniać swoją funkcję, będzie tylko drażnił internautów. Jak w takim razie pisać, żeby nie denerwować ludzi?
[PODCAST] O co chodzi z tym UX-em? Rozmowa z Marzeną Tomaszewską-Mikołajczak
UX, UX writing, microcopy — to coraz częściej powtarzane pojęcia. Co właściwie oznaczają? Czy jest to coś, czym powinien zainteresować się copywriter, czy raczej jest to działka tylko dla branży IT? A może UX da się zastosować na własne potrzeby, np. po to, żeby zrobić wrażenie na kliencie?
4 niszowe narzędzia, które zrobią z Ciebie tekstowego bohatera
oast SEO, Jasnopis… – wieeem, że to znasz. W końcu piszą o tych narzędziach na każdym blogu poświęconym tworzeniu tekstów. Ale wiesz co? Są takie narzędzia, których polskim internautom chyba nie podsunął jeszcze nikt. A szkoda!
Do pobrania:
O czym pisać na blogu? 11 pewniaków, które przyciągną czytelników
Nie wiesz, co pisać na blogu? Oto zbiór inspiracji — tematów, które działają zawsze i wszędzie, z prostego powodu: odpowiadają na pytania ludzi.
Ściągawka jest do pobrania pod artykułem „O czym pisać na blogu? Przewodnik po typach postów, które przyniosą Ci sukces, sławę (a może nawet i pieniądze)".
Narzędziownik blogera
Ponad 50 darmowych narzędzi, które usprawniają pracę nad tekstem.
Ściągawka jest do pobrania pod artykułem „25 narzędzi za free, dzięki którym Twój post będzie prawdziwą perełką (+ ściągawka do pobrania)".
(Mini)kurs online:
5 lekcji pisania (nie tylko) do Internetu
Esencja webwritingu i dobrego stylu w pigułce. Pomyśl, gdzie możesz być za kilka lat, jeśli już dziś zaczniesz stosować w swoim pisaniu sprawdzone techniki!
Książka:
Sztuka projektowania tekstów. Jak tworzyć treści, które podbiją Internet
Zbiór narzędzi i strategii przydatnych na każdym etapie projektowania tekstu — od przygotowań, poprzez kreślenie konturów, ich wypełnianie, wywoływanie efektów specjalnych i tworzenie atrakcyjnych form, aż po polerowanie całości. Na końcu znajdziesz też część poświęconą odkrywaniu i rozwijaniu własnych atutów pisarskich.
SEO copywriting
Teksty SEO – wszystko, co warto o nich wiedzieć
Teksty SEO jeszcze niedawno kojarzyły się z twórczością w rodzaju: „Jestem fotograf ślubny Warszawa. Każdy, kto robi zdjęcia u fotograf ślubny Warszawa, wie, że nikt nie robi lepszych zdjęć niż fotograf ślubny Warszawa”. Dziś liczą się wartościowe treści, które przyciągają klientów. To one – jak przekonuje sam Matt Cutts, inżynier Google – są „kluczem do rankingów” najpopularniejszej przeglądarki. Chcesz wiedzieć, jak pisać takie teksty?
Jak pisać pod SEO? Rady RankMath
Twoja strona wciąż ginie wśród innych w wyszukiwarce? Nie masz pojęcia, jak pisać pod SEO, żeby się przebić? Głowa do góry. Są narzędzia, które przeprowadzą Cię przez optymalizację tekstów krok po kroku. Jednym z nich jest RankMath.
Chcesz, żeby Cię znaleźli? Zoptymalizuj stronę pod EAT
Chcesz być widoczny w sieci, więc dbasz o odpowiednie rozmieszczenie fraz kluczowych na swojej stronie? To już nie wystarczy. Powinieneś zainteresować się jeszcze czymś, o czym przebąkiwano od dawna, a co dziś — jeśli wierzyć ekspertom — jest kluczowe. To EAT.
SEO copywriting od A do Z. Słownik pojęć, które warto znać
Chcesz być widoczny w sieci, więc dbasz o odpowiednie rozmieszczenie fraz kluczowych na swojej stronie? To już nie wystarczy. Powinieneś zainteresować się jeszcze czymś, o czym przebąkiwano od dawna, a co dziś — jeśli wierzyć ekspertom — jest kluczowe. To EAT.
Quiz:
Co Ty wiesz o SEO?
Coś tam słyszałeś o SEO — czytałeś o algorytmach, frazach kluczowych, znasz fajne narzędzia do keywords. Ale czekaj! Jesteś pewien, że wiesz wystarczająco dużo, żeby wygrać walkę o wysoką pozycję w wyszukiwarce? Lepiej sprawdź!
Czy Google pokocha Twoje treści? Bezpłatny audyt pod kątem Helpful content
Twoja strona — Ty rządzisz. Możesz publikować, co chcesz. Teoretycznie… W praktyce: Google ma taki kaprys, żeby na Twojej stronie były same inspirujące i pomocne teksty, które ułatwią życie każdemu, kto na nie trafi. I co teraz? Możesz przejść do podziemia i pogodzić się z tym, że na Twoją stronę trafią wyłącznie ci, którym podasz adres. Albo możesz się dostosować. Twoja strona — Ty rządzisz.
Do pobrania:
Optymalizacja tekstu pod SEO. Checklista
Ściągawka, która pomoże Ci tak rozłożyć frazy kluczowe w tekście, aby Twoja strona wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania.
Szkolenie z SEO copywritingu
Tekst SEO krok po kroku
Tekst SEO krok po kroku to praktyczne szkolenie przygotowane z myślą o początkujących copywriterach. Anchory, alt tagi, long taile... Brzmi jak czarna magia? Daj sobie 2 godziny, a wszystko stanie się jasne.
Dobry styl
Które z tych szkodników żerują w Twoich tekstach? (cz. 1)
Szkodniki tekstowe czają się wszędzie. Wyrastają z dobrej woli albo z lenistwa. Lęgną się już na etapie pisania lub podczas nadgorliwych prób szlifowania tekstu. Żerują na słowach i zdaniach, a żerując, przyprawiają czytelników o białą gorączkę – zanudzają, zniesmaczają i zniechęcają. Są bardziej perfidne niż byki, bo sprytnie kryją się między słowami i udają niewiniątka. Nie pozwól, by niweczyły Twój wysiłek i przekreślały efekty pracy! Poznaj 5 pierwszych gatunków i dowiedz się, jak z nimi walczyć.
Które z tych szkodników żerują w Twoich tekstach? (cz. 2)
Pamiętasz psujnika bełkotka, nadętnika pospolitego i ich trzech braci? Nawet jeśli poznałeś te paskudy na wylot i do perfekcji opanowałeś sposoby radzenia sobie z nimi, nie możesz czuć się bezpieczny. To dopiero mała część stadka, które czai się między palcami a klawiaturą, by niespostrzeżenie oszpecić, a nawet ośmieszyć Twoje dzieło. Czas zidentyfikować kolejną piątkę. Przeczytaj i bądź czujny! Szkodniki tekstowe nie śpią!
Które z tych szkodników żerują w Twoich tekstach? (cz. 3)
Znasz już psujnika bełkotka, nadętnika pospolitego, motacza wkręcalnika i 7 innych gatunków. Czas na ostatnią czwórkę. Dowiedz się, jakie jeszcze podstępne istoty czyhają, by wkraść się do tekstów, zdeformować je i ośmieszyć. I pamiętaj! Choć to ostatni odcinek leksykonu, lista szkodników nie jest kompletna. Czuwaj, czytaj i pytaj, bo szkodniki nie śpią. W każdej chwili mogą zaatakować także Twoją twórczość!
Czy i Ciebie dosięgła ta klątwa?
Jest taka klątwa, która ciąży nad ludźmi myślącymi, wykształconymi, mającymi sporo do powiedzenia. Nie jest ona efektem czarów i zabobonów, ale skutkiem procesów psychologicznych. Nikt jej nie rzuca, sama przychodzi. Niszczy komunikację, a nierzadko i relacje z ludźmi, a tym samym może negatywnie wpłynąć na mniemanie dotkniętego nią człowieka o sobie. To klątwa wiedzy. Kto wie, być może dosięgła już i Ciebie.
Tekst w dobrym stylu – czyli jaki?
Co piszesz? Posty na blog? Artykuły do gazet? A może pracę naukową, która ma Ci przynieść kolejny tytuł? Choć każdy z tych tekstów ma swoją specyfikę, o której decyduje medium i grupa odbiorców, to każdy też – przyznasz! – powinien być napisany w taki sposób, by inni mieli szansę przebrnąć i zrozumieć. I tu dochodzimy do sedna: dobry styl to nie jest wyczucie ani widzimisię nazistów językowych. To przestrzeganie bardzo konkretnych zasad – tzw. kanonów stylu komunikatywnego.
Czy i Ty jesteś tekstowym tchórzem?
Tekstowy tchórz to taki gatunek autora, który boi się odpowiedzialności za swoje słowa, dlatego robi, co może, żeby je rozmiękczyć, rozmyć i zakokonić. Jednym słowem – staje na rzęsach, żeby powiedzieć wszystko tak, by w razie czego umyć tchórzliwe łapki i sprytnie wybrnąć z konieczności tłumaczenia się ze swoich opinii. Myślisz, że Ciebie nie dotyczy tekstowe tchórzostwo? Lepiej sprawdź. Żebyś się nie zdziwił!
Jak odstraszyć czytelnika? 7 niezawodnych sposobów
Czy wiesz, ile czasu ludzie spędzają na czytaniu blogów, które lubią? Kilka albo i kilkanaście godzin tygodniowo. Kosztem rodziny, pracy albo przyjemności. Nie przykładaj ręki do tego procesu niszczenia więzi społecznych i jakości życia jednostki. Jeśli już musisz prowadzić blog, rób to tak, żeby nikt nie czuł potrzeby zagłębiania się w Twoje teksty. Ba! Bądź altruistą i pisz tak, żeby ludzie omijali Twoją internetową działkę szerokim łukiem. Podpowiem Ci, jak to zrobić.
Copywriterze, czy Twoje teksty mają sos?
Udało się! Dostałeś zlecenie i piszesz pierwsze teksty dla klientów. Chcesz dać w nich – jak to się w sieci mówi – samo mięsko. Ale uważaj! Mięsko źle przyrządzone – zbyt suche lub żylaste – utknie gościowi w gardle i najlepsze chęci gospodarza nic tu nie pomogą. Żeby tego uniknąć, przyrządź tekstowy sos. Ma on tylko 3 składniki, ale za to takie, które sprawią, że Twoje słowa nie tylko będą smakować, lecz także rozbudzą apetyt na więcej.
Czy dopadły Cię te klątwy dwie?
Uważaj Ty, który piszesz! Uważaj, bo wystarczy chwila nieuwagi – omsknięcie się palca na klawiaturze i rozchwianie myśli – by dopadła Cię jedna z klątw, które przekreślą cały Twój wysiłek. Uważaj i nie ufaj sobie. Przeczytaj lepiej ten tekst i – uzbrojony w wiedzę o niebezpieczeństwie – strzeż się!
Jak lepiej pisać? 7 ćwiczeń, które Ci w tym pomogą
Piszesz i czujesz, że mogłoby być lepiej? Masz wrażenie, że jakoś mało życia w tych Twoich słowach i w ogóle jakoś tak nie panujesz nad tym, co udaje Ci się wystukać? Spokojnie! To kwestia świadomości i rozpisania. Tę pierwszą możesz zdobyć np. dzięki naszej bazie wiedzy. A co do drugiej — podrzucam Ci dziś parę ćwiczeń. Niech Ci dobrze służą.
Jak rozpoznać (u siebie) tekstowego leniwca? 5 objawów, które powinny dać Ci do myślenia
Mały, sprytny i perfidny. Takie niby nic. Udaje, że nie istnieje, ale kiedy przychodzi co do czego — kiedy tylko położysz palce na klawiaturze z zamiarem wystukania czegoś wartościowego — wypełza ze swojej kryjówki. Łasi się do słów, a jednocześnie wysysa z nich esencję i niszczy dobre wrażenie, jakie mogłyby robić. Sprawdź, czy tekstowy leniwiec nie wkradł się także do Twoich tekstów.
Less is more, czyli jak sprawić, żeby czytelnik (z)rozumiał i (za)pamiętał
Pamiętasz, co się stało z osiołkiem, któremu w żłoby dano? Badania pokazują, że Twój czytelnik zachowuje się podobnie — jeśli wyłożysz przed nim zbyt dużo, nie weźmie sobie nic. Ci, którzy potrafią sprawić, żeby ich zapamiętano, wiedzą, że nie w obfitości sztuka.
Jak wykorzystać w tekście sekretny kod i nie dać się zapomnieć
Wiesz, jak to jest. Czytasz i wydaje Ci się, że wszystkie mądrości z tekstu zabierzesz ze sobą. 5 maili, 3 posty i 2 SMS-y później nie pamiętasz już nic. Twój czytelnik też tak ma. Ale jest sposób na to, żeby Twój tekst został mu w pamięci na dłużej.
Jak pisać, żeby wierzyli (i kupili)
Możesz mieć świetny produkt albo wspaniałą historię do opowiedzenia. Możesz z lekkością godną mistrzów wystukiwać na klawiaturze najpiękniejsze słowa, i to zgodnie z zasadami webwritingu, ale... Niestety, wszystko to nie na wiele się zda, jeśli zabraknie Ci jednego: wiarygodności. Chcesz wiedzieć, jak sprawić, żeby ludzie Ci (u)wierzyli?
Poprawność językowa
9 błędów interpunkcyjnych, które (prawdopodobnie) popełniasz
Pisanie to też poprawność językowa – zarówno w zakresie form, jak i zapisu. Choć przez wielu jest ona niedoceniana, to nic nie irytuje czytelników bardziej niż błędy językowe w tekstach. Zainspirowana tym faktem, postanowiłam raz na jakiś czas zamieścić na blogu artykuł dotyczący właśnie poprawności językowej. Dziś biorę na warsztat błędy interpunkcyjne.
8 częstych błędów ortograficznych. Czy i Ty je popełniasz?
Myślisz, że ortografię masz w małym palcu? Być może, ale... Pamiętaj, że ortografia to nie tylko ó, ż i ch. Polska pisownia kryje w sobie wiele pułapek. Dobrze Ci radzę: przeczytaj ten wpis i zobacz, czy jakiś chyży ortograficzny byczek nie hasa bezkarnie po Twoim tekstowym pastwisku. A potem daj znać w komentarzu, czy zdziwiłeś się choć troszeczkę.
7 błędów składniowych, które (być może) popełniasz
Myślisz, że doskonale radzisz sobie z językiem polskim, bo nie popełniasz błędów ortograficznych i w mig wychwytujesz te, które przydarzają się innym? Być może masz rację. Ale może być i tak, że choć z ortografią nie masz kłopotów, to Twoja składnia woła o pomstę do nieba. Wypisałam dla Ciebie popularne błędy składniowe. Sprawdź, czy nie pojawiają się w Twojej twórczości.
Czy i Ty wierzysz w te mity poprawnościowe?
Poprawność językowa doczekała się kilku mitów, które przekazywane są z pokolenia na pokolenie ku utrapieniu co bardziej świadomych użytkowników języka. Sprawdź, czy i Ty pielęgnujesz przekonania, które nijak się mają do rzeczywistości.
8 częstych błędów fleksyjnych. Czy i Ty je popełniasz?
Język polski jest językiem fleksyjnym, a więc takim, w którym wyrazy się odmieniają – przybierają formy zależne np. od kontekstu lub sąsiedztwa. Co gorsza, nie ma jednego wzorca odmiany. Szukając tego właściwego, trzeba brać pod uwagę m.in. typ wyrazu i różne kategorie gramatyczne (np. rodzaj). Wszystko to sprawia, że błędy fleksyjne są na porządku dziennym. Zebrałam dla Ciebie kilka najbardziej popularnych.
7 błędów leksykalnych, które (być może) popełniasz
Poprawność językowa to nie tylko panowanie nad przecinkami i ortografią. Błędem językowym jest również używanie wyrazów w niewłaściwych kontekstach, mylenie związków frazeologicznych i budowanie słów niezgodnie z zasadami polskiego słowotwórstwa. Dziś zebrałam dla Ciebie kilka byczków z tej leksykalnej działki. Masz odwagę sprawdzić, które z nich pasą się w Twoich tekstach?
Jak sobie poradzić ze zbiegiem? (Rzecz o interpunkcji)
Może i wiesz mniej więcej, gdzie postawić przecinek. Kropka? Na końcu zdania, wiadomo! Znak zapytania? Nazwa mówi sama za siebie! Ale przyznaj – kiedy dwa interpunkcyjne ancymonki zbiegną się w jednym miejscu, zdarza Ci się pomyśleć „Kurczę, to który pierwszy?”. Przeczytaj uważnie ten tekst, a zbiegi znaków interpunkcyjnych nie będą już dla Ciebie trudnością.
Czuły złośliwiec. Poznaj ludzką twarz przecinka
Poznałam go jeszcze w szkole podstawowej. Przedstawiano mi go jako specjalistę od wyliczanek – sztywnego i uporządkowanego. Takiego, co to od A do B, według niezrozumiałych zasad, które należy wykuć na blachę pod rygorem czerwonego „int.”, obniżającego ocenę co najmniej o połowę. Dopiero jako dorosła osoba – i to stojąca po drugiej stronie szkolnego zeszytu – miałam się dowiedzieć, że jego świat nie jest taki czarno-czerwony, a jego samego nie trzeba się bać. Można się z nim po prostu zaprzyjaźnić.
Nie zadzieraj z przecinkiem. Historie tych, którzy pożałowali
Przecinek to fajny gość. Pamiętasz? Taki troskliwy indywidualista z zasadami. Ale jak każdy fajny gość ma on też swoje wady. Taką chociażby, że kiedy czuje się niezrozumiany i nie może sobie znaleźć miejsca, staje się bardzo, bardzo złośliwy. Przeinacza sens zdania, ośmiesza autora i jego dzieło. Nie wierzysz? Zobacz! Zebrałam dla Ciebie kilka przykładów przecinkowych złośliwości.
Quizy:
Czy przyjaźnisz się z przecinkiem?
Wiesz już, że przecinek to też człowiek. Wiesz, że lepiej mieć go po swojej stronie, bo tym, którzy go nie lubią, potrafi nieźle zaszkodzić. Teraz kolej na Ciebie. Możesz liczyć na wsparcie tekstowe przecinka czy powinieneś mieć się na baczności? Sprawdź.
Czy ortografia do Ciebie trafia?
Być może myślisz, że ją znasz. Może nawet łudzisz się, że wiesz o niej wszystko. Ale czy na pewno? Jest bardziej tajemnicza, niż Ci się wydaje! Potrafi zaskoczyć i… zawstydzić. Sprawdź, czy masz się czego obawiać.
Czy słowa i zwroty sprawiają Ci kłopoty?
Mówisz po polsku czy polskiemu? Różnica jest drobna, ale znacząca. W obu wersjach używasz podobnych słów, tyle że w tej drugiej słowa wiążesz na supełki, mylisz z innymi i rozdzielasz wyrażenia, których rozdzielać nie wolno. Czujesz, że jest coś na rzeczy? Sprawdź!
Czy polska składnia Cię obezwładnia?
Składać zdania każdy może, ale wiadomo… jeden robi to lepiej, drugi gorzej. Jesteś ciekawy, jak wychodzi Tobie? Sprawdź. Przygotowałam dla Ciebie krótki quiz z wyjaśnieniami. Możesz się zdziwić!
Do pobrania:
Bycza brygada do zadań specjalnych, czyli 9 znaków, przy których możesz potknąć się o spację
Wiesz, gdzie mieszkają byki, które psują Twoje teksty? W szczegółach! Tu brak spacji, tam o jedną za dużo. Tekst nieczytelny, czytelnik wkurzony, a kto na tym traci najbardziej? Ty i Twój wizerunek!
5 najbardziej absurdalnych miejsc, w których stawiasz przecinki
Źle postawione przecinki mogą Cię skompromitować? Sprawdź, czy nie popełniasz któregoś z częstych błędów interpunkcyjnych.
Kurs online:
Przecinki są proste!
Daj sobie 150 minut w ciągu 10 dni i przekonaj się, że przecinki są logiczne. Naucz się je stawiać we właściwych miejscach.
Pisanie o pisaniu
5 nawyków tekstowych, które warto sobie wyrobić w nowym roku
Jakie masz postanowienia tekstowe na nowy rok? Będziesz dużo pisać? Rozkręcisz blog? A może zaczniesz zarabiać na pisaniu albo będziesz na nim zarabiać więcej? Bez względu na to, jakie cele pisarskie (w szerokim rozumieniu tego słowa) sobie wyznaczyłeś, mam coś dla Ciebie. Podpowiadam, jak rozhulać klawiaturę i wpaść w nałóg pisania, przy którym wszelkie problemy z weną będą już sprawą niechlubnej przeszłości.
Im gorzej, tym lepiej, czyli o paradoksach tekstowych
Pisanie tak jak życie – cieszy, choć jest monotonne i pełne paradoksów, które długo pozostają nieodkryte. Chodzisz, wyrzucasz sobie to i owo, tracisz wiarę w swój talent. I dopiero po latach dochodzisz do wniosku, że to nie Ty, że tak już po prostu jest. Pokusiłam się o spisanie kilku takich tekstowych paradoksów. Ku dowartościowaniu i ku przestrodze. Dla siebie i dla Ciebie. Dla wszystkich, których klawiatura nie pogryzła na tyle, by zaprzestali prób.
Co widzi strach wielkimi oczami, czyli o baniu się i blogowaniu
Od czasu do czasu widuję na facebookowych grupach posty w rodzaju „Myślę o założeniu bloga, ale boję się, że…” – i tu wymieniane są najróżniejsze czarne wizje podsuwane przez strach, który przecież dobrze widzi przyszłość swoimi wielkimi oczami. Jeśli i Ty należysz do grona potencjalnych blogerów, którym strach nie pozwala zacząć, przeczytaj ten tekst. Opowiem Ci w nim, co widział i wciąż widzi mój strach oraz co robię, żeby trochę zmrużył oczy.
I po co Ci ta cała autentyczność?
Obecność online to dla wielu osób drugie życie, w którym jest się kimś zupełnie innym. Zwłaszcza jeśli w grę wchodzi e-biznes, byty zaczynają się mnożyć. Nieśmiały student przebiera się za korporację, a pełnoetatowa mama przeobraża się w ekspertkę od biznesu. Można, bo dziś każdy może być, kim tylko chce. Można, ale… po co? Zapewniam Cię, że autentyczność z wielu powodów popłaca.
(Nie)bezpieczne związki, czyli o pisarzach i reklamie
Pisarze i reklama — ojjj, trudny temat. Bo przecież prawdziwy artysta komercją się brzydzi. Żyje sztuką, dla idei, i prędzej umrze śmiercią głodową, niż zniży się do „wciskania” ludziom czegokolwiek. Czyżby?
Czy pisania można się nauczyć?
Od czasu do czasu na FB ktoś pyta, czy pisania można się nauczyć. Albo inaczej: o czytać albo na jakie zajęcia się wybrać, żeby wyszlifować warsztat. I zawsze, ale to zawsze, znajdzie się osoba – nierzadko zarabiająca piórem – która powie, że czytać to jeszcze można, ale na wszelkie zajęcia szkoda czasu. Trzeba pisać, pisać i jeszcze raz pisać, bo tylko w ten sposób można wyrobić sobie megaumiejętności. Czyżby?
Jak ręczniki pomogą Ci napisać świetny tekst?
Jak napisać tekst i zaoszczędzić sobie przy tym długich godzin przed monitorem? Trzeba sięgnąć po ręczniki! Przydadzą się one nie tylko do ocierania potu ze zmęczonego twórczym myśleniem czoła. Mogą też być mapą po drodze do tekstowego sukcesu. Jakim cudem? Czytaj dalej, a wszystkiego się dowiesz!
Kiedy piszesz, budzą się demony. Rozmowa z Wisławą Szymborską
Zapraszam Cię na rozmowę z… Wisławą Szymborską, która opowie Ci o talencie, pracy nad tekstem, pisarskiej pewności i niepewności. Jestem pewna, że zdradzi Ci więcej tajników sztuki pisania niż ja. W końcu jeśli ktoś dostał literacką Nagrodę Nobla, to z dużym prawdopodobieństwem możemy założyć, że zna się na rzeczy.
Czy wiesz, co (w necie) jesz? Krótki przegląd tekstowego menu
Internet jest jak śródmiejska uliczka. Gdzie nie spojrzysz – zapraszają Cię na małe co nieco. Możesz łyknąć trochę mądrości, skonsumować jakiś tekst albo pożywić się treściami innego rodzaju. Ale uważaj! Zanim wyruszysz w kulinarno-tekstową podróż, rozeznaj się w menu. Żebyś potem nie narzekał, że luksusowa restauracja okazała się podrzędną tekstodajnią.
Jak zostać mistrzem, czyli co Picasso powiedział(by) Ci o pisaniu
Chcesz pisać po mistrzowsku? W takim razie zobacz, co radzi mistrz. OK, mistrz malarstwa, ale umówmy się: osiągnięcie mistrzostwa w każdej dziedzinie ludzkiej działalności to w dużej mierze kwestia odpowiedniej postawy. Takiej, jaką chcę Ci dziś zareklamować.
5 powodów, dla których w nowym roku powinieneś pisać więcej
Możesz pisać cokolwiek — od pamiętnika, poprzez próby literackie, aż po treści content marketingowe. Dziś na chwilę wrzucam wszystko do jednego worka, bo chcę Ci powiedzieć po prostu: PISZ. Pisz i czasu na pisanie nie szczędź. Opłaci Ci się to.
Pisanie to dla Ciebie udręka? Świetnie! O męce twórczej w drodze na szczyt
Mówią, że albo to masz, albo Cię nie ma. Że jeśli słowa same wyskakują Ci spod palców, to znak, że masz talent, a jeśli nie, to pisanie niekoniecznie jest drogą dla Ciebie. A ja Ci powiem: figę prawda! Przeczytaj, a się przekonasz.
Jak(ie) pisanie pomoże Ci odnieść sukces? Kilka wniosków z badań
Copywriter ma z pisania pieniądze. Pisarz – satysfakcję, czasem rozgłos, niekiedy również jakieś kieszonkowe. A jakie korzyści z pisania może mieć zwykły, szary człowiek, który nigdy nie zabiegał o dar słowa? Liczne.
Jak odpłynąć przy pisaniu? 8 warunków tekstowego flow
Wyobraź sobie, że czas staje w miejscu, ilekroć siadasz do pisania. Koktajl dopaminowo-endorfinowy w Twoim ciele sprawia, że zapominasz o Bożym świecie. Spod Twoich palców wylewają się okrąglutkie zdania, myśli płyną jak górski strumień i splatają się w logiczną, porywającą całość. Zero trudu. Zero blokad. Zero zmartwień. Tylko Ty i słowa. Chcesz tak? Zobacz, jak zawalczyć o tekstowy flow.
Inne
Jak pisać dobre opowiadania? Rady Wisławy Szymborskiej
Jeśli czytałeś poprzedni post, to znasz już zdanie Wisławy Szymborskiej na temat talentu, pisania tak w ogóle, pewności i niepewności własnej twórczości. Dziś mam dla Ciebie kilka praktycznych wskazówek noblistki. Po co masz się uczyć boleśnie na własnych niepowodzeniach? Zobacz, jakie wnioski płyną z cudzych błędów. Przed Tobą 9 rad nt. pisania prozy, zilustrowanych odpowiedziami Wisławy Szymborskiej z „Poczty Literackiej”.
Jak pisać dobre wiersze? Rady Wisławy Szymborskiej
Poezja to jeden z najbardziej niezrozumianych obszarów ludzkiej twórczości. Nawet nie dlatego, że nie każdy potrafi wiersze rozgryźć, przeżuć/przeżyć i zrozumieć. Problem w tym, że nie każdy rozumie, o co z tą poezją właściwie chodzi, i mitów wokół niej narosło mnóstwo. Mitów, które w dodatku mają to do siebie, że wielu już wywiodły na manowce. Jeśli nie chcesz dołączyć do ich grona, ucz się od najlepszych. Zobacz, co radzi (i odradza) mistrzyni – Wisława Szymborska.
Pokaż mi, jakich słów używasz, a powiem Ci, kim jesteś
Jeśli myślisz, że w Internecie możesz pozować na kogoś, kim nie jesteś, to bardzo się mylisz! Zdradzi Cię styl pisania — słowa, których używasz. Naukowcy (nie tylko amerykańscy 😛 ) wzięli pod lupę różne teksty i wypowiedzi. Postanowili rozpracować ich potrójne dno – przyjrzeli się częściom mowy, znaczeniu wyrazów, a nawet „natręctwom” językowym. Odkryli, że… Ech, sam zobacz.
Jak realizować (tekstowe) pomysły i nie zwariować? Kilka rad Ewy Majchrzyk-Hes
Masz 100 pomysłów na teksty i czujesz, że wszystkimi musisz zająć się natychmiast? A może wręcz przeciwnie — wybierasz najlepsze tematy, ale chcesz je omówić tak dokładnie, że w końcu…. nawet nie zaczynasz? W jednym i drugim przypadku „winna” jest Twoja kreatywność. Jedyne, co musisz zrobić, to nauczyć się nią zarządzać.
Opowiadanie powie więcej niż drogi zegarek. Rozmowa z Joanną Osesik
Na pisaniu tekstów marketingowych można zarobić — to wiadomo. Ale co ma zrobić osoba, która marketingu jakoś nie czuje, za to uwielbia pisać opowiadania? Czy z tworzenia literatury da się zrobić biznes? Owszem. Asia znalazła na to sposób.
Rozruszaj klawiaturę latem, cz. 1. Wakacyjny trening creative writing
Możesz to robić wszędzie. Na plaży, w górach i w luksusowym kurorcie. Każde miejsce jest pełne zapalników dla wyobraźni, a tym samym każde miejsce jest dobre, żeby rozruszać pisarskie mięśnie — potrenować kreatywne myślenie i spojrzeć na rzeczywistość z nieco innej strony niż zazwyczaj. Trenuj zatem i odkrywaj. Te ćwiczenia Ci w tym pomogą.
Rozruszaj klawiaturę latem, cz. 2. Wakacyjny trening creative writing
Plaża, wyjazdy, obcy ludzie i obce miejsca — wiadomo, że to rozpala wyobraźnię. Ale co ma powiedzieć ktoś, kto lato spędza w domu? Jak tu pisać kreatywnie, kiedy rzeczywistość jest wyjałowiona z inspiracji? Normalnie! Zaraz Ci udowodnię (a właściwie to udowodnisz sobie to sam!), że przygody godne opisania możesz przeżywać, nie ruszając się sprzed komputera.
Jak odkryć swoją niepowtarzalność w pisaniu? 3 rady ze "Sztuki projektowania tekstów" na 3. urodziny książki
Ile razy Ci się to zdarzyło? Wdrażasz mozolnie jakąś metodę pisania, którą ktoś zachwalał na FB, i nic. U innych to działa, a u Ciebie ni w ząb. Albo czytasz czyjś tekst i myślisz, że Ty byś tak nie potrafił. Być może rzeczywiście tak byś nie potrafił, ale… potrafiłbyś inaczej. Może innym tonem, może o innych sprawach. Po prostu po swojemu.
Tekstowne sprawy
Wygraj byczy kalendarz!
Dziś nie będzie żadnych mądrości. Żadnych rad i pouczeń. Opowiem Ci historię pewnego kalendarza z edycji baaaardzo limitowanej, liczącej zaledwie 3 egzemplarze. I powiem Ci, co zrobić, żeby jeden z tych egzemplarzy już za kilka dni (jeśli Poczta Polska sprawi się, jak należy) znalazł się u Ciebie.
Jak robiliśmy nasz pierwszy kurs online i czego się przy tej okazji nauczyłam
Zrobiliśmy nasz pierwszy kurs online. No dobra, ja zrobiłam, a Paweł wspierał, sczytywał, wysłuchiwał żalów i obaw. No więc: zrobiłam kurs. Na razie bezpłatny, żeby spróbować i zobaczyć, czy w ogóle jest z czym do ludzi. 5 lekcji + bonus, 2 tygodnie nauki, 72 strony materiałów własnoręcznie składanych. Mam nadzieję, że uczestnicy sporo się nauczyli. Ja na pewno. Pozwól, że podzielę się z Tobą wrażeniami.
Będzie się działo!
Nie mogę się doczekać, wiesz? Nie mogę się doczekać wszystkiego tego, co zaplanowałam na wrzesień, październik i kolejne miesiące. Będzie intensywnie, ciekawie, inspirująco. Spełnią się marzenia – moje i wielu osób, którym chce się ćwiczyć pióro/klawiaturę. Oj, będzie się działo! Sprawdź rozkład jazdy, żeby nic Cię nie ominęło.
4 rzeczy, których nie wiesz o książce „Sztuka projektowania tekstów” (a powinieneś!)
360 stron. 8 rozdziałów podzielonych na mniejsze części. Ponad 100 ćwiczeń z kluczem odpowiedzi. To wszystko już wiesz o książce, która lada dzień (23 lipca) doczeka się premiery. Jest jednak jeszcze kilka faktów, których nie zdradziłam do tej pory. Chcesz je poznać?
Czego wydanie książki nauczyło mnie o pisaniu? 5 refleksji z okazji 1. urodzin „Sztuki projektowania tekstów”
To nie będzie artykuł o tym, jak wydać książkę. Nie będzie nawet o tym, jak ją napisać. Chcę tylko powiedzieć Ci, czego dzięki całemu procesowi wydawniczemu i obserwacji losów książki się nauczyłam. O pisaniu oczywiście.
Jak przycięłam sobie kilka tysięcy miesięcznie i co z tego wyniknie. Tekstowne plany na najbliższe miesiące
Podobno jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana. U nas ostatnimi czasy zmieniało się niewiele. Kilka kursów jest, na kolejne są pomysły, ale czasu brak. Jedna książka jest, na kolejne czasu brak. I tak to sobie leciało miesiącami. W te wakacje doszłam do wniosku, że czas wreszcie ruszyć to i owo.
Tych rzeczy o nas nie wiecie. 5 ściśle tajnych faktów na 5. urodziny Tekstownych
Połowa dekady za nami – kończymy 5 lat! To dobra okazja do wspomnień, podsumowań i do tego, żeby zdradzić to i owo zza tekstownych kulis. Przed Tobą 5 faktów, które przeciekły z naszego pilnie strzeżonego archiwum.
7 rzeczy, za które jestem wdzięczna w 7. urodziny marki Tekstowni.pl
Całość, pełnia, doskonałość — podobno taka jest symbolika liczby siedem. Wygląda na to, że 7 lat to świetny moment, żeby powiedzieć „Dziękuję, to by było na tyle”. Ale poprzestaję tylko na „Dziękuję” i z wdzięcznością patrzę na to, co wydarzyło się przez te 7 lat. Tą wdzięcznością chcę się z Tobą dziś podzielić.
Kończymy 8 lat! Słodko-gorzkie refleksje o tym, co było, jest i będzie
Jeśli chcesz wiedzieć, jak wyglądał świat copywritingu i biznesu online parę lat temu i co się zmieniło przez te ostatnie 8 lat albo chcesz rozwijać swój warsztat tekstowy i chętnie się dowiesz, jak możemy Ci w tym pomóc, albo jesteś częścią naszej wspaniałej społeczności i masz ochotę poświętować z nami, zachęcam Cię do posłuchania.
Jak pisałam „101 technik copywritingu sprzedażowego" i co z tego wynikło
Na początku była klapa. Potem znów klapa. Potem już nawet nikt nie pytał, bo wiadomo, że pewnie nic z tego. Aż w końcu powstała książka „101 technik copywritingu sprzedażowego”, o której chcę Ci opowiedzieć. I która właśnie oderwała się od „mamusi” i wyrusza do rąk czytelników.