Tekstowni.pl
  • kursy copywritingu
  • Dla copywritera
  • Dla przedsiębiorcy
  • Książka
  • Wiedza
    • Baza wiedzy
    • Podcast
  • Gratis
    • Bezpłatne materiały
    • Quizy
  • My
  • Kontakt
przez Ewa Szczepaniak

Jak wykorzystać AI w copywritingu? 41 pomysłów

Jedni mówią, że AI jest suuuper, napisze wszystko i sprawi, że copywriterzy wyginą jak dinozaury. Inni twierdzą, że jest przereklamowana. Coś tam wypluje, ale słabe to, pełne przekłamań i do niczego się nie nadaje. A ja Ci powiem, że AI swoje wady ma, profesjonalnego copywritera nie zastąpi, ale na pewno może mu pomóc.

 

Co zrobi dla Ciebie AI? Oto 41 pomysłów:

  1. Przetłumaczy dowolny tekst z dowolnego języka (i zrobi to znacznie lepiej niż translator Google) – może się to przydać, kiedy będziesz szukać ciekawych materiałów do artykułu.
  2. Streści dowolny tekst (ale oszczędność czasu, prawda?).
  3. Odpowie Ci na konkretne pytania do dowolnego artykułu (po co czytać całość, kiedy możesz wypytać AI jedynie o te wątki, które mają dla Ciebie znaczenie).
  4. Zrobi transkrypcję i streszczenie wideo z YouTube’a (oszczędność czasu raz jeszcze).
  5. Pomoże zaplanować tzw. lejek sprzedażowy, czyli ścieżkę klienta od zainteresowania do sprzedaży.
  6. Pomoże na etapie przygotowań do projektowania tekstu sprzedażowego. Podpowie np. na jakie wątpliwości klienta warto odpowiedzieć w tekście.
  7. Podpowie, po jakie argumenty możesz sięgnąć, żeby obalić wątpliwości.
  8. Podrzuci pomysły na nagłówek (różnej jakości, ale perełki mogą się trafić).
  9. Oceni Twoją propozycję nagłówka.
  10. Napisze pierwszą wersję tekstu sprzedażowego zgodnie z zadaną formułą copywriterską.
  11. Zoptymalizuje tekst pod SEO.
  12. Zrobi korektę.
  13. Sprawdzi tekst, da informację zwrotną i zaproponuje, co można zmienić lub dopisać (zanim jednak zdecydujesz się na taką pomoc, koniecznie, ale to koniecznie przeczytaj zastrzeżenia spisane pod tą listą pomysłów!).
  14. Napisze konspekt artykułu.
  15. Napisze pierwszą wersję artykułu (do mocnego dopracowania, ale zawsze coś!).
  16. Wymyśli historię ilustrującą temat, o którym piszesz.
  17. Zaproponuje pomysły na treści do social mediów, newslettera, na blog.
  18. Oceni prawdopodobieństwo sukcesu różnych pomysłów na treści (i nie tylko).
  19. Napisze posty do social mediów (no, przynajmniej pierwsze wersje, nad którymi dobrze by było jeszcze popracować).
  20. Doda hashtagi i emotikony.
  21. Wymyśli propozycje nazw firmy albo produktu.
  22. Wymyśli propozycje sloganów.
  23. Wymyśli propozycje CTA.
  24. Podpowie synonim albo inny sposób usunięcia powtórzenia.
  25. Podrzuci pomysły na to, jak przeredagować/skrócić zdanie.
  26. Nazwie cechy charakterystyczne tekstu, który Twój klient wskazał jako wzorcowy (a tym samym podpowie Ci, jakie cechy powinien mieć Twój tekst).
  27. Określi tzw. sentyment, czyli wydźwięk emocjonalny maila, tekstu, komentarza (z mojego doświadczenia: może się mylić, ale biorę pod uwagę, że jestem przewrażliwiona i mail, który wrzuciłam, tylko w mojej głowie brzmiał niegrzecznie).
  28. Zmieni sentyment tekstu.
  29. Zmieni styl tekstu. 
  30. Podpowie trafną metaforę albo porównanie.
  31. Podpowie nawiązania do popkultury lub różnych dziedzin nauki, do których można się odwołać, żeby urozmaicić tekst
  32. Podrzuci cytaty (tu baaaardzo, bardzo ostrożnie; raz jeszcze: zanim skorzystasz z tych cytatów, uważnie przeczytaj uwagi pod tą listą pomysłów).
  33. Wyjaśni trudne rzeczy w prosty sposób.
  34. Napisz teksty, które tworzyli do niedawna „copywriterzy” za 5 zł – precle i inne dzieła przeznaczone bardziej dla algorytmów niż dla ludzi.
  35. Sparafrazuje tekst.
  36. Napisze całkiem fajne opisy produktów (koniec z dziobaniem 10 wersji opisu dla jednego produktu, który ma 10 wariantów!).
  37. Podrzuci listę książek z interesującej Cię dziedziny (zanim zaczniesz ich szukać – patrz zastrzeżenia poniżej).
  38. Podpowie, jak się dyplomatycznie zachować w trudnej sytuacji z klientem.
  39. Podrzuci sposoby na promocję usług.
  40. Pomoże odpowiedzieć na trudny mail.
  41. Podrzuci pomysły na rozwój biznesu lub na nowe projekty.

 

Zanim jednak wykorzystasz AI w copywritingu… 

ustalmy kilka kwestii. 

 

 

1. AI to NIE jest mądrość wyrwana Absolutowi

Modele językowe (czyli ta część AI, która nas, copywriterów, najbardziej interesuje) nie są mądre same w sobie. Są wyszkolone. Na czym? Na ludzkiej twórczości. A jak bardzo niedoskonała jest ta twórczość copywriterska publikowana w Internecie, o tym nikogo nie trzeba przekonywać. No i cóż… AI wykarmiona ludzkimi dziełami chętnie powtarza marketingowe frazesy o indywidualnym podejściu i wysokiej jakości.

A zatem: bez warsztatu się nie obejdzie. Żeby rozsądnie skorzystać z możliwości AI, musisz mieć wiedzę i wizję tego, jakiego rezultatu oczekujesz. 

 

2. AI czasem błądzi

Kłamie – moglibyśmy powiedzieć, ale eksperci prostują, że AI nie kłamie, a… zgaduje. Nie ma złych intencji. Wręcz przeciwnie. Tak bardzo chce pomóc, że na podstawie ciągu słów wymyśla najbardziej prawdopodobny – jej zdaniem – ciąg dalszy. Nie zawsze prawdziwy.

Wniosek? Stosuj zasadę barrrrdzo ograniczonego zaufania. Sprawdzaj fakty, które podaje Ci AI.

 

3. AI nie czyta w myślach

Żeby Ci pomóc, AI potrzebuje instrukcji – tzw. promptów. Cała sztuka właśnie w tym, żeby je właściwie pisać. Im bowiem będą lepsze, im bardziej precyzyjne, tym lepsze wyniki dostaniesz. 

Jeśli chcesz się nauczyć, jak pracować z AI, żeby „wycisnąć” z niej jak najwięcej, zajrzyj tutaj:

 

Podziel się:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window)
  • Click to share on X (Opens in new window)

Like this:

Like Loading...

Zobacz także:

Ewa Szczepaniak
Copywriterka, trenerka pisania, współzałożycielka pracowni copywriterskiej Tekstowni.pl. Pisze, uczy pisać i sama odkrywa wciąż nowe możliwości słowa. Autorka kursów pisania i poradników Sztuka projektowania tekstów i 101 technik copywritingu sprzedażowego.

2 komentarzy

Mariusz Litwinienko pisze:
4 grudnia 2023 o 08:16

Dodam kapkę do punktu pierwszego. Modele językowe, jak ChatGPT, Bing czy Bard, zostały wytrenowane na zbyt małej ilości polskojęzycznej treści, dlatego nas nie zachwycają. Ale sześć instytucji w Polsce od sztucznej inteligencji i językoznawstwa, pracuje nad PLLUM (Polish Large Language Universal Model) i cytuję:

„Całość projektu ma być przeprowadzona zgodnie z dobrymi praktykami etycznej i odpowiedzialnej sztucznej inteligencji, w tym przy zachowaniu reprezentatywności, przejrzystości i sprawiedliwości danych”. (NASK)

I dodam jeszcze do bezmyślnego kopiowania treści, którą podsuwa AI.

Twórcy treści użytkowej, jak kulturalno-artystycznej, mają doświadczenie, swój styl i własny sposób działania z tekstami. To po prostu filtr, przez który przechodzi informacja, a ślepo odbierając sugestie AI, można o tym zapomnieć i teksty będą jak każdy, napisany przez sztuczną (głównie zachwycają osoby, które nie potrafią pisać).

Jak mawiają „rynek weryfikuje”, ale wg mnie nadal jest i będzie ważna wiedza oraz doświadczenie, bo widzieć więcej i po ludzku to pisać lepiej.

Dobry artykuł.

Loading...
Odpowiedz
Ewa Szczepaniak pisze:
21 grudnia 2023 o 09:34

Dzięki za uzupełnienie, Mariusz 😊

Loading...
Odpowiedz

Co o tym myślisz?Cancel reply

Bądźmy w kontakcie

Kurs copywritingu

kurs copywritingu

Kompendium wiedzy o pisaniu:

książka o pisaniu

Materiały o copywritingu, pisaniu, dobrym stylu – za free:

Copyright by Tekstowni.pl 2016-2025
Polityka prywatności Tekstowni.pl
Zarządzaj zgodami plików cookie
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii - takich jak pliki cookie - do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre funkcje witryny.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest konieczny w uzasadnionym celu - umożliwia korzystanie z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}
%d