Tekstowni.pl
  • kursy copywritingu
  • Dla copywritera
  • Dla przedsiębiorcy
  • Książka
  • Wiedza
    • Baza wiedzy
    • Podcast
  • Gratis
    • Bezpłatne materiały
    • Quizy
  • My
  • Kontakt
przez Ewa Szczepaniak

Rozruszaj klawiaturę latem. Wakacyjny trening creative writing, cz. 2

Plaża, wyjazdy, obcy ludzie i obce miejsca — wiadomo, że to rozpala wyobraźnię. Ale co ma powiedzieć ktoś, kto lato spędza w domu? Jak tu pisać kreatywnie, kiedy rzeczywistość jest wyjałowiona z inspiracji? Normalnie! Zaraz Ci udowodnię (a właściwie to udowodnisz sobie to sam!), że przygody godne opisania możesz przeżywać, nie ruszając się sprzed komputera.

 



Ćwiczenie 1: W co dziś grają aniołowie?

Mówi się, że kwiecień plecień, a w marcu jak w garncu, ale powiedzmy sobie szczerze: lipcowi i sierpniowi też niczego nie brakuje. A to żar się z nieba leje, a to burza i gradobicie takie, że z ogórków w ogródku robi się purée. Co za tym wszystkim stoi?

Globalne ocieplenie, zmiana klimatu — bla, bla, bla… Tak to sobie mogą wyjaśniać ludzie, którzy nie używają zbyt często wyobraźni. Ty spójrz głębiej.

Mądrzy ludzie mówią, że jak jest burza, to aniołowie w kręgle grają. A jaką dyscyplinę sportu (może być również jakaś nowa, nieznana na ziemi) uprawiają „na górze”, kiedy pogoda jest inna, kiedy jest stabilna albo właśnie gwałtownie się zmienia?

 

Krok 1: dopisz (1-2 zdania), jakie rozgrywki w świecie ponad chmurami sprawiają, że:

  • z nieba leje się żar przekraczający ludzkie możliwości
  • na niebie pojawia się tęcza
  • jest przyjemne, lekkie słońce i delikatny wietrzyk.

 

Krok 2: opisz wybrane zawody anielskie w formie relacji sportowej prezentowanej przez kogoś, kto jednym okiem podpatruje rzeczywistość na górze, a drugim — na ziemi.



Ćwiczenie 2: Niezwykłe historie

Rozejrzyj się po nagłówkach gazet i portali informacyjnych w Internecie. Tak, tak, wiem… Wojna, 59. mutacja COVID-a, inflacja i te sprawy. Umówmy się, że te wątki pomijamy. Szukamy czegoś, co sprawia, że czujesz iskierkę przeskakującą między neuronami w mózgu. Zwykłe sprawy zwykłych ludzi, które doprowadziły do niezwykłych rezultatów. Niezwykłe sprawy zwykłych ludzi. Dzień, który zmienił wszystko. Kiedy już znajdziesz coś takiego, poszukaj w sprawie wielkiej niewiadomej i napisz tekst, który ją wyjaśni.

Na przykład (przy okazji podrzucam 2 zajawki historii, które mnie ostatnimi laty bardzo zainteresowały — na wypadek, gdybyś nie znalazł niczego ciekawego):

 

  • Dyrektor archiwum w Walencji miast przez 10 lat nie przychodził do pracy. Podjeżdżał tylko, nierzadko w szlafroku i w domowych kapciach, podbijał kartę i wracał do domu.

 

Wielka niewiadoma: Co robił przez te 10 lat? ALBO: Jak sprawa się rypła (dzień, który zmienił wszystko)?

 

  • W 1992 roku z kontenerowca Ever Laurel wypadło do oceanu niemal 30 tys. gumowych zabawek —  kaczuszek, żab, żółwi i bobrów.

 

Wielka niewiadoma: gdzie popłynęły gumowe zabawki, kto je znalazł i co pomyślał? Może jakieś dziecko oszalało z zachwytu na widok płynącej do niego kaczuszki? A może po plaży spacerował akurat ktoś, komu życie się zawaliło, i gumowa kaczuszka okazała się dla niego kierunkowskazem, palcem losu, głosem Boga?



Ćwiczenie 3: Tabloidy

Gazety i portale to naprawdę świetne źródło kreatywnych inspiracji. Zostańmy więc przy nich na dłużej.

Oto 5 nagłówków z prasy bulwarowej. Napisz monolog osoby, która mogłaby być bohaterem wybranego z tych artykułów. Postaraj się skonstruować go tak, żeby był „godny” tytułu, do którego nawiązuje. Niech będzie tak dramatyczny, by żaden brukowiec się go nie powstydził (zdrobnienia i zgrubienia, wyrazy nacechowane emocjonalnie, przesada — to jest to, co takie tabloidy kochają najbardziej).

  • Nie śpię, bo trzymam kredens (i część 2: Kredens mi się rozwalił, ale nadal nie śpię)
  • Jemy suchary, bo ukradli nam mięso
  • Pobił matkę kiełbasą krakowską
  • Mewa odleciała z moim pieskiem
  • Drożdżówka przeznaczenia chciała go zabić.




Ćwiczenie 4: Przemiana

Zostawmy przygody, które przydarzają się innym. Weźmy na tapet przygodę, która mogłaby przydarzyć się Tobie.

Znasz opowieść Franza Kafki pt. Przemiana? Twoja wyobrażona przygoda będzie mniej więcej w jej duchu.

Wyobraź sobie leniwe letnie popołudnie. Siedzisz wygodnie na kanapie i nagle orientujesz się, że Twój mąż/żona/sąsiad/dziecko/inna znana Ci osoba idzie wprost na Ciebie ze zwiniętą gazetą i z zamiarem uderzenia Cię nią. Uchylasz się i… unosisz się w powietrze. O rany, jak to się stało?! Jesteś muchą!

Napisz o tym, co czujesz, co robisz i jak widzisz świat, w którym jesteś teraz personą non grata.




Ćwiczenie 5: Naprawdę jaki jesteś…

Na koniec pójdźmy na całość. Najważniejszy punkt zapalny do kreatywnego pisania jest… w Tobie. To z Ciebie pochodzą emocje, przeżycia i spostrzeżenia, którymi obdzielasz bohaterów swoich kreatywnych opisów i opowiastek. Przyjrzyjmy się temu bogactwu. Przyjrzyjmy mu się w dodatku tak, żeby znaleźć miejsce, do którego można wracać i które można odmalowywać kreatywnie na milion sposobów.

 

Krok 1: na pytanie „Jaki jesteś?” na pewno nie ma jednej odpowiedzi. Być może czasem jesteś rozgadany jak zakochana nastolatka, a innym razem zaszywasz się w swoim pokoju i marzysz o tym, żeby nikt niczego od Ciebie nie chciał. Czasem lubisz porządzić, a czasem onieśmielony stoisz w kącie i modlisz się, żeby nikt nie zwrócił na Ciebie uwagi.

Wypisz te różne odcienie swojej osobowości.

 

Krok 2: Wyobraź sobie swoje „osobowości” jako krainy jednego królestwa. Weź kredki i narysuj mapę tego królestwa. Które krainy ze sobą sąsiadują, a które są od siebie oddalone? Jaki krajobraz dominuje w każdej z krain? Jakie kolory? Może gdzieś są piękne ścieżki, a gdzieś indziej nieprzebyte chaszcze? Co się za nimi kryje? Może gdzieś są pielęgnowane zabytki, a może tylko ruiny, na które nikt już nie zagląda?

 

Krok 3: Wyobraź sobie, że do Twojego królestwa przyjeżdżają:

  • urzędnik z urzędu skarbowego
  • specjalista od marketingu
  • autor przewodnika turystycznego

 

Napisz tekst, który mogły się znaleźć w sekretnym notatniku (co najmniej) jednej z tych osób.



Krok 4, nieobowiązkowy. Do wykonania, jeśli chcesz więcej.

Wymyśl dla siebie 5 kreatywnych zadań pisarskich odnoszących się do Twojego królestwa.

Może opiszesz, co się w nim dzieje, kiedy zmienia Ci się nastrój? Może spojrzysz na nie oczami turysty i poszukasz czegoś, co porusza albo wręcz zapiera dech w piersiach? Może wymyślisz historię z życia mieszkańców jakiejś krainy albo opowieść o spotkaniu mieszkańców dwóch skrajnie różnych regionów? A może sporządzisz jakąś korespondencję pomiędzy krainami Twojego wewnętrznego państwa?

Teraz Ty rządzisz.

Pokombinuj z nietypowymi skojarzeniami i z łączeniem pozornie odległych spraw, wypisz zadania, a potem usiądź wygodnie przed klawiaturą komputera i baw się dobrze.

 

Radosnego pisania! (Nie zapomnij się podzielić owocami swojej twórczości w naszej grupie na FB ?)

 

PS Co powiesz na więcej takich ćwiczeń? Przygotowujemy cały workbook, który pomoże Ci rozruszać klawiaturę i wyobraźnię. Jeśli czujesz, że mógłby się przydać, zapisz się na listę zainteresowanych.

[To do niczego nie zobowiązuje. Oznacza tylko tyle, że dostaniesz info, kiedy workbook będzie gotowy].

Podziel się:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window)
  • Click to share on X (Opens in new window)

Like this:

Like Loading...

Zobacz także:

Ewa Szczepaniak
Copywriterka, trenerka pisania, współzałożycielka pracowni copywriterskiej Tekstowni.pl. Pisze, uczy pisać i sama odkrywa wciąż nowe możliwości słowa. Autorka kursów pisania i poradników Sztuka projektowania tekstów i 101 technik copywritingu sprzedażowego.

Co o tym myślisz?Cancel reply

Bądźmy w kontakcie

Kurs copywritingu

kurs copywritingu

Kompendium wiedzy o pisaniu:

książka o pisaniu

Materiały o copywritingu, pisaniu, dobrym stylu – za free:

Copyright by Tekstowni.pl 2016-2025
Polityka prywatności Tekstowni.pl
Zarządzaj zgodami plików cookie
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii - takich jak pliki cookie - do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre funkcje witryny.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest konieczny w uzasadnionym celu - umożliwia korzystanie z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}
%d