Tekstowni.pl
  • kursy copywritingu
  • Dla copywritera
  • Dla przedsiębiorcy
  • Książka
  • Wiedza
    • Baza wiedzy
    • Podcast
  • Gratis
    • Bezpłatne materiały
    • Quizy
  • My
  • Kontakt
przez Ewa Szczepaniak

7 trików, które zwiększą siłę rażenia każdego zdania

O tym, jak powinien wyglądać dobrze skonstruowany tekst, napisano już wiele. U nas również ten temat gościł – było o strukturze, długości i częstych błędach. A jednak każdy, kto kiedykolwiek próbował coś sklecić, wie, że kiedy przychodzi do zmierzenia się z praktyką, okazuje się, że diabeł tkwi w szczegółach. I dziś właśnie tymi szczegółami chcę się zająć. Kładę tekst pod mikroskop i analizuję mikroświat zamknięty w zdaniu.

1. To, co ważne, powiedz na początku

Zacznij od najważniejszej informacji. Po co ryzykować, że czytelnik uśnie albo ucieknie, zanim dotrze do sedna? 😉 A tak na poważnie: nie od dziś wiadomo, że najlepiej zapada w pamięć to, co zostało przekazane na początku i na końcu.

2. Na końcu zdania „zastrzel” czytelnika

Oczywiście nie dosłownie ;). Po prostu umieść na samym końcu zdania wyraz, na który chcesz zwrócić szczególną uwagę. Coś zaskakującego. Coś, co ma budzić emocje. Jak pisze Joanna Wrycza-Bekier w Magii słów:

Początek zdania jest jak odpalenie lontu, końcówka to fajerwerk.

3. Wykorzystaj wielokropek

…jeśli chcesz wzmocnić efekt i wprowadzić element zaskoczenia. Wielokropek jest jak zawieszenie głosu w słowie mówionym, które sprawia, że słuchacze wytężają słuch. Np.

Tylko teraz możesz mieć ten kurs… za 1 zł!

Uwaga! Pamiętaj, że co za dużo, to niezdrowo, nie przesadzaj więc z tym zabiegiem. Używanie wielokropka w co drugim zdaniu sprawia, że zabieg ten traci moc, a czytelnik zaczyna podejrzewać autora o brak równowagi emocjonalnej. Po co Ci to?

4. Daruj sobie komentarze i dopowiedzenia

Daj czytelnikowi coś, co dostarczy mu wrażeń i… zostaw go z tym. Nie tłumacz mu, jak ma rozumieć to, co powiedziałeś. Nic nie dopowiadaj. Przeczytaj swoje zdanie i zobacz, czy na pewno w końcówce jest odpowiednie słowo. Spójrzmy na przykład:

Publikując wartościowe teksty, zbudujesz wizerunek eksperta – przekonasz ludzi, że znasz się na tym, co robisz.

Czy naprawdę trzeba tłumaczyć, kim jest ekspert? Odetnij końcówkę i zostaw przestrzeń, w której kluczowe słowo ekspert będzie brzmiało w myślach. Daj potencjalnemu klientowi szansę zobaczenia siebie w tej szacownej roli – napisz (przy okazji nieco dynamizując zdanie):

Publikuj wartościowe teksty, a ludzie będą widzieć w Tobie eksperta.

Oczywiście nie jest to jedyna słuszna wersja. Umieszczenie wyrazu w zakończeniu zdania jest odpowiednikiem akcentu zdaniowego w mowie. Jeśli więc chcesz podkreślić nie skutek (pozycję eksperta), a drogę do niego (publikowanie tekstów), zbuduj zdanie w ten sposób:

Ludzie będą widzieć w Tobie eksperta, jeśli dasz im wartościowe teksty.

5. WySZYKuj zdanie

Zadbaj o taki szyk, który pozwoli rozszyfrować zdanie. Co to oznacza w praktyce?

• Podmiot niech będzie blisko orzeczenia.

Np.

ZAMIAST: Publikowanie tekstów, które rzeczywiście rozwiązują problemy czytelników i angażują ich, a przez to tworzą w ich oczach pozytywny wizerunek marki, jest doskonałym sposobem budowania relacji z potencjalnymi klientami.

LEPIEJ: Doskonałym sposobem podtrzymywania relacji z klientami jest publikowanie tekstów, które rzeczywiście rozwiązują problemy czytelników i angażują ich, a przez to budują w ich oczach pozytywny wizerunek marki.

Jeszcze lepszym rozwiązaniem byłoby rozbicie tego zdania na 2 części, ale o tym za chwilę…

• Wzajemnie powiązane słowa niech również będą obok siebie.

Wszelkie określenia powinny być blisko wyrazów, które określają. Np.

ZAMIAST: Wybierz pakiet dla siebie, który najlepiej sprosta Twoim oczekiwaniom.

LEPIEJ: Wybierz pakiet, który najlepiej sprosta Twoi oczekiwaniom.

Wyrażenie który sprosta… jest określeniem pakietu, musi więc być tuż obok niego. Zastanowiłabym się zresztą, czy wyrażenia wybierz pakiet dla siebie i wybierz pakiet, który najlepiej sprosta Twoim oczekiwaniom nie są synonimiczne. Używając obu, nadużywamy cierpliwości czytelnika.

• Jeśli wprowadzasz nową informację, buduj zdanie tak, by prowadziło czytelnika od tego, co jest mu znane, do nowości.

Np. w tekście na stronę lądowania, na której klient ma kupić produkt w przedsprzedaży:

ZAMIAST: Dostaniesz e-book, jeśli kupisz nasz produkt w przedsprzedaży.

NAPISZ: Jeśli kupisz nasz produkt w przedsprzedaży, dostaniesz e-book.

Klient już wie, że jest przedsprzedaż, a nową informacją dla niego jest możliwość otrzymania gratisu (dodatkowo umieszczenie obietnicy na końcu zdania sprawia, że czytający pozostaje z myślą o tym, że może coś dostać za darmo).

6. W zdaniu podrzędnie złożonym zachowaj hierarchię

Pamiętasz ze szkoły coś takiego, jak zdania podrzędnie złożone? To konstrukcje złożone z dwóch wypowiedzeń składowych (a zatem mające 2 orzeczenia albo 1 orzeczenie i 1 imiesłów przysłówkowy). Jedna z części, oddzielona od drugiej przecinkiem, jest „ważniejsza” – druga ją dopełnia. Ułóż zdanie tak, by w wypowiedzeniu nadrzędnym, tym „ważniejszym”, znalazła się ważniejsza informacja.

Jeżeli np. chcesz zaakcentować korzyść, jaką klient odniesie, napisz tak:

Zleć nam prowadzenie bloga firmowego, a w krótkim czasie przyciągniesz nowych klientów.

7. Rozdziel długie zdanie

Po pierwsze po to, żeby było lekkostrawne. Drugi powód: nada to tekstowi trochę życia. Po trzecie wreszcie, ten prosty zabieg pomoże Ci wyakcentować aż dwie ważne rzeczy zamiast jednej (Pamiętasz? Kluczowa informacja na końcu zdania!).

Spójrzmy dla przykładu na nasze przydługie zdanie z p. 5:

Doskonałym sposobem podtrzymywania relacji z klientami jest publikowanie tekstów, które rzeczywiście rozwiązują ich problemy, angażują, a przez to budują pozytywny wizerunek marki.

Jeśli np. chcesz podkreślić zarówno fakt, że teksty budują relacje, jak i to, że tworzą wizerunek marki, napisz:

Publikuj teksty, które rozwiązują problemy i angażują. Podtrzymasz dzięki temu relacje z klientami. Zbudujesz także pozytywny wizerunek marki.

***

Znasz jeszcze jakieś sposoby na podrasowanie zdania? Podziel się nimi w komentarzu. Kto wie, może komuś w ten sposób pomożesz.

jak budować zdania

Podziel się:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window)
  • Click to share on X (Opens in new window)

Like this:

Like Loading...

Zobacz także:

Ewa Szczepaniak
Copywriterka, trenerka pisania, współzałożycielka pracowni copywriterskiej Tekstowni.pl. Pisze, uczy pisać i sama odkrywa wciąż nowe możliwości słowa. Autorka kursów pisania i poradników Sztuka projektowania tekstów i 101 technik copywritingu sprzedażowego.

10 komentarzy

Karolina Kary B pisze:
4 października 2016 o 09:41

Bardzo wartościowy wpis, który zwraca uwagę na elementarne punkty, o których uczą już w szkole (np. szyk zdania). A jednak często o nich zapominamy lub ulegamy modzie/manierze. Czasem warto wrócić do podstaw.

Loading...
Odpowiedz
Ewa pisze:
4 października 2016 o 09:47

Nie ujęłabym tego lepiej. Dzięki 🙂

Loading...
Odpowiedz
Justyna z dajslowo.pl pisze:
18 października 2016 o 18:58

Zauważyłam, że ogólnie warto unikać rozbudowanych zdań. Oduczałam się tego, bo miałam tendencję do oddzielania poszczególnych części zdań przecinkami. A prawda jest taka, że im prościej podamy informację tym lepiej. Jak to mówią moi znajomi, teraz tworzę teksty dla ludzi. Łatwo je zrozumieć.

Loading...
Odpowiedz
Ewa pisze:
18 października 2016 o 19:14

I o to właśnie chodzi – żeby nie pisać „sobie a Muzom”, ale dla ludzi. 🙂

Loading...
Odpowiedz
Krystyna M. pisze:
24 października 2016 o 18:42

Ten punkt 4… Człowiekowi tak bardzo zależy na tym, aby był dobrze zrozumiany, że najczęściej tłumaczy to samo kilka razy na różne sposoby. Najtrudniej napisać najprościej 😉

Loading...
Odpowiedz
Ewa pisze:
24 października 2016 o 18:53

I właśnie dlatego zwracam uwagę na takie pułapki :).

Loading...
Odpowiedz
Joanna pisze:
14 lutego 2017 o 20:02

Sądziłam, że tylko w angielskich tekstach milej widziane są krótsze zdania. Polski czytelnik natomiast znakomicie sobie z nimi radzi. Nie pomyślałam jednak o korzyści wynikającej z ustawienia tym sposobem dwóch zapadających w pamięć rematów.

Loading...
Odpowiedz
Ewa pisze:
14 lutego 2017 o 22:16

Myślę, że w żadnym języku gmatwanina nie jest dobra. Owszem, można budować zdania złożone, ale ostrożnie i bez przesady.

Loading...
Odpowiedz
Kasia pisze:
21 czerwca 2022 o 17:58

Przeczytałam wszystkie cenne porady Pani Ewy. Co za lekkość pisania i genialne rozumienie. Bardzo dziękuję za te wskazówki Pani Ewo. Zabieram się z chęcią do napisania książki, bardzo ludzkiej i potrzebnej innym (tak myślę).

Loading...
Odpowiedz
Ewa Szczepaniak pisze:
27 czerwca 2022 o 09:05

Pani Kasiu, dziękuję za miłe słowa. Bardzo się cieszę, że mogłam pomóc.
Trzymam kciuki za Pani książkę. Proszę się pochwalić, jak już będzie gotowa!

Loading...
Odpowiedz

Co o tym myślisz?Cancel reply

Bądźmy w kontakcie

Kurs copywritingu

kurs copywritingu

Kompendium wiedzy o pisaniu:

książka o pisaniu

Materiały o copywritingu, pisaniu, dobrym stylu – za free:

Copyright by Tekstowni.pl 2016-2025
Polityka prywatności Tekstowni.pl
Zarządzaj zgodami plików cookie
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii - takich jak pliki cookie - do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre funkcje witryny.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest konieczny w uzasadnionym celu - umożliwia korzystanie z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}
%d