Tekstowni.pl
  • kursy copywritingu
  • Dla copywritera
  • Dla przedsiębiorcy
  • Książka
  • Wiedza
    • Baza wiedzy
    • Podcast
  • Gratis
    • Bezpłatne materiały
    • Quizy
  • My
  • Kontakt
przez Ewa Szczepaniak

Jakie cechy powinien mieć dobry copywriter?

Marzy Ci się życie z pisania, freelance, życie na własnych zasadach? Świetnie. Czasy Ci sprzyjają, trendy też (content marketing i tendencje firm do zlecania treści na zewnątrz). Ale czy jesteś pewien, że masz właściwe kwalifikacje? Zobacz, jakie cechy i umiejętności powinien mieć dobry copywriter.

copywriter umiejętności

Oto mój subiektywny ranking cech i umiejętności, które powinieneś mieć (i rozwijać), jeśli marzy Ci się kariera copywritera.

Na skróty:

Toggle
  • Dociekliwość
  • Wiedza z zakresu SEO, marketingu, psychologii
  • Sprawność językowa
  • Kreatywność
  • Zdolności analityczne i logiczne myślenie
  • Empatia
  • Lekkie pióro

Dociekliwość

Cecha niezbędna z co najmniej dwóch powodów. Po pierwsze dlatego, że klienta trzeba poznać, żeby móc napisać mu np. skuteczny tekst na stronę WWW. Lanie wody na nic się nie zda, kiedy masz rzetelnie przedstawić czyjąś ofertę i wyróżniające ją cechy. Im dokładniej wypytasz o firmę, jej misję, cele, klientów i ich oczekiwania, tym lepiej.

Po drugie, jako copywriter będziesz mierzył się niekiedy z tematami „nie z Twojej bajki” – będziesz pisał np. o budownictwie czy hodowli drobiu. I tu znów bez dociekliwości ani rusz. Pewnie, wujek Google zaradzi na wszystko, pamiętaj jednak, że Internet to nie tylko baza danych, ale też wielki śmietnik. Każdy może wrzucić, co mu się tylko podoba.

Dobry copywriter docieka prawdziwości znalezionych informacji – zagląda do kilku źródeł, żeby mieć pewność, że serwuje sprawdzone dane.

Wiedza z zakresu SEO, marketingu, psychologii

Żeby tekst był skuteczny, musi być odpowiednio skonstruowany. Dobry copywriter wie nie tylko, jak często i gdzie używać słów kluczowych, ale też potrafi dobierać perswazyjne konstrukcje językowe i rozumie zasady działania Internetu.

[Cd. artykułu pod grafiką]

copywriter umiejętności

Sprawność językowa

Jako polonistka i była redaktorka łapię się czasem za głowę, czytając treści publikowane w Internecie. Język polski nie jest łatwy – nawet dla Polaków, jak się okazuje. O ile mogę wybaczyć przeciętnemu użytkownikowi braki w tym zakresie, o tyle uważam, że nieopanowanie przecinków, zasad tworzenia konstrukcji składniowych czy pisowni dyskwalifikuje copywritera. Tym bardziej że dla Google’a jakość tekstów ma znaczenie.

Kreatywność

Ameryki nie odkryję, pisząc, że zawód copywritera wymaga twórczego myślenia. Trzeba szukać dalekich skojarzeń,  pomysłów na kolejne wpisy, coraz to nowych sposobów przedstawienia podobnych treści. No i trzeba też umieć pogodzić w jednym – najczęściej dość krótkim tekście – różne wymagania.

I tu przechodzimy do kolejnego punktu…

Zdolności analityczne i logiczne myślenie

Godzenie własnej wiedzy, gustu klienta, oczekiwań odbiorców i wymagań Google’a to sztuka. Musimy czasem nieźle główkować, żeby napisać tekst zgrabny, a jednocześnie naszpikowany (z głową!) słowami kluczowymi i skonstruowany tak, żeby czytelnik już po 3-sekundowym „skanowaniu” wyłapał to, co najważniejsze.

Empatia

Piszemy zawsze dla kogoś i tego kogoś copywriter musi mieć cały czas „z tyłu głowy”. O czym chciałby przeczytać? Jaki język do niego trafi? Do jakich jego wartości zaapelować, żeby skłonić go do podjęcia najbardziej oczekiwanej akcji – zakupu, kontaktu, subskrypcji newslettera itd.?

Lekkie pióro

Last but not least, a jednak nie bez przyczyny umieszczam tę cechę na końcu hierarchii. Choć sama zaczynałam właśnie od „lekkiego pióra”, wiem już, że bez pozostałych cech przydaje się ono najwyżej do pisania listów lub pamiętnika. Copywriting to coś znacznie, znacznie więcej.

***

I jak? Masz cechy rasowego copy? Opanowałeś już potrzebne umiejętności? Jeśli wciąż nie jesteś pewien, zrób sobie krótki test:

Czy czeka Cię kariera copywritera?

copywriter umiejętności

Podziel się:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
  • Click to share on X (Opens in new window) X

Like this:

Like Loading...

Zobacz także:

Ewa Szczepaniak
Copywriterka, trenerka pisania, współzałożycielka pracowni copywriterskiej Tekstowni.pl. Pisze, uczy pisać i sama odkrywa wciąż nowe możliwości słowa. Autorka kursów pisania i poradników Sztuka projektowania tekstów i 101 technik copywritingu sprzedażowego.

5 komentarzy

Magdalena pisze:
29 listopada 2018 o 15:19

Trochę pracy przede mną, dzięki za fajny poradnik 🙂

Loading...
Odpowiedz
Ewa Szczepaniak pisze:
29 listopada 2018 o 15:33

Cała przyjemność po mojej stronie :). Trzymam kciuki!

Loading...
Odpowiedz
Łukasz pisze:
14 stycznia 2021 o 14:52

Kariera copywritera?:) ciężka praca, trzeba duzo czytać, mieć wiedzę nawet powierzchowna na wiele tematów i oczywiście potrafić pisać.

Loading...
Odpowiedz
Darek pisze:
12 lutego 2021 o 11:27

Fajny poradnik. Bycie copy nie jest łatwe, a na pewno wymaga ciągłego szlifowania warsztatu i bazy danych 🙂 W tym zawodzie człowiek uczy się cały czas.

Loading...
Odpowiedz
MBridge pisze:
16 grudnia 2024 o 14:40

Świetny artykuł! Cenne wskazówki dotyczące cech i umiejętności copywritera. Szczególnie wyróżnia się nacisk na dociekliwość i empatię – kluczowe w tej pracy.

Loading...
Odpowiedz

Co o tym myślisz?Cancel reply

Bądźmy w kontakcie

Kurs copywritingu

kurs copywritingu

Kompendium wiedzy o pisaniu:

książka o pisaniu

Materiały o copywritingu, pisaniu, dobrym stylu – za free:

Copyright by Tekstowni.pl 2016-2025
Polityka prywatności Tekstowni.pl
Zarządzaj zgodami plików cookie
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii - takich jak pliki cookie - do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre funkcje witryny.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest konieczny w uzasadnionym celu - umożliwia korzystanie z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}
%d