Marzy Ci się życie z pisania, freelance, życie na własnych zasadach? Świetnie. Czasy Ci sprzyjają, trendy też (content marketing i tendencje firm do zlecania treści na zewnątrz). Ale czy jesteś pewien, że masz właściwe kwalifikacje? Zobacz, jakie cechy i umiejętności powinien mieć dobry copywriter.
Oto mój subiektywny ranking cech i umiejętności, które powinieneś mieć (i rozwijać), jeśli marzy Ci się kariera copywritera.
Dociekliwość
Cecha niezbędna z co najmniej dwóch powodów. Po pierwsze dlatego, że klienta trzeba poznać, żeby móc napisać mu np. skuteczny tekst na stronę WWW. Lanie wody na nic się nie zda, kiedy masz rzetelnie przedstawić czyjąś ofertę i wyróżniające ją cechy. Im dokładniej wypytasz o firmę, jej misję, cele, klientów i ich oczekiwania, tym lepiej.
Po drugie, jako copywriter będziesz mierzył się niekiedy z tematami „nie z Twojej bajki” – będziesz pisał np. o budownictwie czy hodowli drobiu. I tu znów bez dociekliwości ani rusz. Pewnie, wujek Google zaradzi na wszystko, pamiętaj jednak, że Internet to nie tylko baza danych, ale też wielki śmietnik. Każdy może wrzucić, co mu się tylko podoba.
Dobry copywriter docieka prawdziwości znalezionych informacji – zagląda do kilku źródeł, żeby mieć pewność, że serwuje sprawdzone dane.
Wiedza z zakresu SEO, marketingu, psychologii
Żeby tekst był skuteczny, musi być odpowiednio skonstruowany. Dobry copywriter wie nie tylko, jak często i gdzie używać słów kluczowych, ale też potrafi dobierać perswazyjne konstrukcje językowe i rozumie zasady działania Internetu.
[Cd. artykułu pod grafiką]
Sprawność językowa
Jako polonistka i była redaktorka łapię się czasem za głowę, czytając treści publikowane w Internecie. Język polski nie jest łatwy – nawet dla Polaków, jak się okazuje. O ile mogę wybaczyć przeciętnemu użytkownikowi braki w tym zakresie, o tyle uważam, że nieopanowanie przecinków, zasad tworzenia konstrukcji składniowych czy pisowni dyskwalifikuje copywritera. Tym bardziej że dla Google’a jakość tekstów ma znaczenie.
Kreatywność
Ameryki nie odkryję, pisząc, że zawód copywritera wymaga twórczego myślenia. Trzeba szukać dalekich skojarzeń, pomysłów na kolejne wpisy, coraz to nowych sposobów przedstawienia podobnych treści. No i trzeba też umieć pogodzić w jednym – najczęściej dość krótkim tekście – różne wymagania.
I tu przechodzimy do kolejnego punktu…
Zdolności analityczne i logiczne myślenie
Godzenie własnej wiedzy, gustu klienta, oczekiwań odbiorców i wymagań Google’a to sztuka. Musimy czasem nieźle główkować, żeby napisać tekst zgrabny, a jednocześnie naszpikowany (z głową!) słowami kluczowymi i skonstruowany tak, żeby czytelnik już po 3-sekundowym „skanowaniu” wyłapał to, co najważniejsze.
Empatia
Piszemy zawsze dla kogoś i tego kogoś copywriter musi mieć cały czas „z tyłu głowy”. O czym chciałby przeczytać? Jaki język do niego trafi? Do jakich jego wartości zaapelować, żeby skłonić go do podjęcia najbardziej oczekiwanej akcji – zakupu, kontaktu, subskrypcji newslettera itd.?
Lekkie pióro
Last but not least, a jednak nie bez przyczyny umieszczam tę cechę na końcu hierarchii. Choć sama zaczynałam właśnie od „lekkiego pióra”, wiem już, że bez pozostałych cech przydaje się ono najwyżej do pisania listów lub pamiętnika. Copywriting to coś znacznie, znacznie więcej.
***
I jak? Masz cechy rasowego copy? Opanowałeś już potrzebne umiejętności? Jeśli wciąż nie jesteś pewien, zrób sobie krótki test:
Trochę pracy przede mną, dzięki za fajny poradnik 🙂
Cała przyjemność po mojej stronie :). Trzymam kciuki!
Kariera copywritera?:) ciężka praca, trzeba duzo czytać, mieć wiedzę nawet powierzchowna na wiele tematów i oczywiście potrafić pisać.
Fajny poradnik. Bycie copy nie jest łatwe, a na pewno wymaga ciągłego szlifowania warsztatu i bazy danych 🙂 W tym zawodzie człowiek uczy się cały czas.