Tekstowni.pl
  • kursy copywritingu
  • Dla copywritera
  • Dla przedsiębiorcy
  • Książka
  • Wiedza
    • Baza wiedzy
    • Podcast
  • Gratis
    • Bezpłatne materiały
    • Quizy
  • My
  • Kontakt
przez Ewa Szczepaniak

Jak pisać do Internetu? Dekalog webwritera

Jak pisać teksty do Internetu, by ludzie czytali je i wracali po więcej? Wbrew pozorom nie jest to proste! Internet to specyficzne medium, wymagające. Może pomóc Ci w osiągnięciu sukcesu, ale pod warunkiem, że zastosujesz się do rządzących w nim praw. Poznaj dekalog webwritera i ciesz się wzrostem statystyk Twojego bloga.

jak pisać teksty do internetu

Żeby wiedzieć, jak pisać do Internetu, trzeba zrozumieć, jak czytają internauci. Z pomocą przychodzą tu wyniki badań eyetrackingowych (polegających na śledzeniu ruchów gałek ocznych). Wynika z nich, że internauci nie tyle czytają, co przeglądają. Ich uwaga przy skanowaniu stron internetowych rozkłada się następująco:

jak pisać teksty do internetu
Źródło: UX Magazine 

A oto kilka informacji wyszperanych w książkach Joanny Wryczy-Bekier Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu i Barbary Stawarz Content marketing po polsku:

70% internautów tylko przegląda stronę

80% internautów czyta tylko nagłówki

80% uwagi internautów przypada na treści znajdujące się powyżej tzw. linii zanurzenia (a więc te, które widać po otwarciu strony, bez przewijania)

25% – o tyle wolniej idzie czytanie tekstu w Internecie niż tekstu drukowanego (iPad o 6,2% wolniej, Kindle 10,7%)

10 sek. – tyle czasu ma autor tekstu, by zainteresować czytelnika

Jak widzisz, jako webwriter musisz się nieźle nagimnastykować, żeby w ogóle mieć szansę wykazania się swoimi umiejętnościami przed czytelnikiem. Twoje podstawowe zadanie to pozyskanie uwagi i zatrzymanie jej najdłużej, jak się da. Oto 10 przykazań, dzięki którym powinno Ci się to udać:

  1. Skoncentruj się na odbiorcy

Nie od dziś wiadomo, że ludzie najbardziej na świecie interesują się samymi sobą. Odmieniaj więc przez wszystkie przypadki najpiękniejsze na świecie słowo „Ty” i mów czytelnikowi, po co ma czytać dalej (co z tego będzie miał).

  1. To, co najważniejsze, powiedz na początku

Skoro cierpliwość i koncentracja internauty szybko się wyczerpują, wykorzystaj w swoim tekście zasadę Pareto: 80% informacji zamieść w pierwszych 20% tekstu. Pamiętaj też o komponowaniu treści zgodnie z zasadą tzw. odwróconej piramidy:

jak pisać do internetu

  1. Kuś nagłówkami

Co może skuteczniej przyciągnąć uwagę, jeśli nie nagłówek/tytuł – zapisany większymi literami, krótki, rzucający się w oczy? Zaopatrz swój tekst w nagłówek, który – raz zobaczony – nie da czytelnikowi spokoju: obiecuj w nim korzyści, zdradzenie jakiejś tajemnicy, proste sposoby na… Wkrótce więcej na ten temat.

Zobacz także:

  • Jak pisać chwytliwe tytuły Wszystko, co warto wiedzieć o projektowaniu nagłówków, którym nikt się nie oprze.
  1. Pisz na temat

Czy krótko i zwięźle? – zdania są podzielone. O ile Joanna Wrycza-Bekier zdecydowanie zaleca skracanie tekstu i trzymanie się zasady, że w Internecie mniej znaczy więcej, o tyle już Barbara Stawarz jest zdania, że dobre treści się obronią, nawet te długie, i stanowczo… odradza skracanie.

Obie panie są jednak zgodne, że tekst powinien być konkretny i o czymś. Trzymaj się więc tematu i podawaj przydatne informacje – w końcu obiecałeś na początku (mam nadzieję!), że czas zainwestowany w lekturę nie będzie stracony.

  1. Ułatw czytelnikowi skanowanie tekstu

Jeśli chcesz, żeby czytelnik wziął sobie z Twojego tekstu jak najwięcej, ułatw mu to. Pogódź się z tym, że być może skończy się tylko na skanowaniu wzrokiem i rozmieść treść w taki sposób, by nawet pobieżne jej przejrzenie prowadziło do wychwycenia najważniejszych informacji.

Stosuj wyróżnienia, śródtytuły, tabele, wykresy – wszystko to sprawia, że tekst jest bardziej przyjazny dla czytelnika (a przy okazji lepiej oceniany przez Google).

  1. Pamiętaj, że geniusz tkwi w prostocie (języka)

Czytanie w Internecie jest dość męczące, oszczędź więc czytelnikowi dodatkowych zmagań związanych z przedzieraniem się przez zawiłości wywodu. Pisz prostym językiem, używaj znanych słów, buduj krótkie zdania. Pozwól sobie nawet na powtórzenia, jeśli dzięki nim przekaz będzie bardziej zrozumiały.

  1. Rozmawiaj z czytelnikiem

Jedną ze specyficznych cech tekstu internetowego jest konwersacyjność. Zadbaj więc o to, by Twój tekst był jak rozmowa – bezpośredni, angażujący, dynamiczny. Efekt ten osiągniesz, zwracając się do czytelnika na „ty”, zadając pytania, używając czasowników w trybie rozkazującym („zrób”, „napisz” itd.).

Zobacz także:

  • Porozmawiajmy na stronie, czyli jak zwiększyć konwersacyjność tekstu Dowiedz się, jak pisać, by tekst wyglądał jak rozmowa.
  1. Pokazuj nowe (hiper)horyzonty

Wykorzystaj wyjątkową cechę Internetu, jaką jest hipertekstowość. Linkuj. Twój tekst nie musi być o wszystkim. W przypadku kwestii, których nie poruszasz, a które czytelnik mógłby chcieć poznać, odsyłaj do zewnętrznych stron (przy wstawianiu linka pamiętaj, by zaznaczyć „otwórz w nowym oknie”).

Odsyłaj też do własnych zasobów. A co, w końcu zależy Ci na tym, żeby zatrzymać internautę u siebie jak najdłużej.

  1. Wzywaj do działania

Jeśli Twoje pisanie ma mieć sens, musi prowadzić czytelnika do tzw. NOA – najbardziej oczekiwanej akcji. Pamiętaj więc, by powiedzieć swojemu gościowi, jakiego działania od niego oczekujesz. Zachęty (call to action) typu „Zamów”, „Zapisz się” właśnie temu służą.

  1. Podaj swój tekst w miłej oprawie

O sukcesie tekstu decydują nie tylko słowa, ale i sposób ich podania. Jeśli opublikujesz je na wyżerającym wzrok tle, nie łudź się, że ktoś będzie miał tyle samozaparcia, by się przez nie przedzierać.

Zadbaj o odpowiednią „oprawę graficzną”: czytelną czcionkę i  atrakcyjne zdjęcia itp. Każdy z tych elementów zwiększa Twoje szanse na łaskawość internauty.

Zobacz także:

  • 10 błędów webwritera. Czy i Ty je popełniasz? Sprawdź, czy w Twoich tekstach blogowych nie ma usterek, które zniechęcają czytelników.

***

Sporo tych rzeczy, o których trzeba pamiętać, prawda? Spokojnie, wszystko jest do opanowania. Jeśli zaczniesz poznane dziś zasady wcielać w życie, nawet się nie obejrzysz, kiedy staną się dla Ciebie oczywistością.

jak pisać do internetu

Podziel się:

  • Kliknij, aby udostępnić na Facebooku (Otwiera się w nowym oknie) Facebook
  • Kliknij, aby udostępnić na X (Otwiera się w nowym oknie) X

Dodaj do ulubionych:

Lubię Wczytywanie…

Zobacz także:

Ewa Szczepaniak
Copywriterka, trenerka pisania, współzałożycielka pracowni copywriterskiej Tekstowni.pl. Pisze, uczy pisać i sama odkrywa wciąż nowe możliwości słowa. Autorka kursów pisania i poradników Sztuka projektowania tekstów i 101 technik copywritingu sprzedażowego.

6 komentarzy

Aleksandra Bohojło / Esencja pisze:
1 sierpnia 2016 o 16:44

Stosuję i czekam na efekty 😉 Pierwsze już są, ale wciąż pracuję nad językiem, stylem i treścią, by była coraz bardziej zachęcająca i ciekawa dla moich czytelników. Pozdrawiam.

Wczytywanie…
Odpowiedz
Ewa pisze:
1 sierpnia 2016 o 17:06

Ola, trzymam kciuki za kolejne efekty! Wydobywaj ze słów esencję 🙂

Wczytywanie…
Odpowiedz
Joanna z MyPresents pisze:
21 marca 2017 o 14:57

Co do pkt. 7, czy to jedyna słuszna droga? Czy też odnoszenie się do czytelników w liczbie mnogiej (Wy)jest równie dobrym rozwiązaniem? Ja zdecydowałam się właśnie na drugą osobę liczby mnogiej, gdyż moimi czytelnikami są głównie kobiety, ale nie chcę dyskryminować mężczyzn. Na blogach pisanych tylko dla kobiet nie ma problemu z rodzajem. W wersji angielskiej bloga także mam łatwo = You. Ale po polsku wygodniej mi pisać do wszystkich Wy. Co o tym sądzisz?

Wczytywanie…
Odpowiedz
Ewa pisze:
21 marca 2017 o 15:04

Sądzę, że nie ma „jedynych słusznych dróg” :D. Jeśli czujesz się komfortowo z „Wy”, to dlaczego nie? W różnych internetowych dyskusjach widziałam zwolenników takiej formy. Ja (jako odbiorca treści) do nich nie należę, bo mam poczucie, że nie ma równości między autorem a czytelnikiem – jest wielkie JA i jakaś tam masa zwana WY. „Ty” jest lepsze z marketingowego punktu widzenia – sprawia, że wpis jest jak list, bardziej „konwersacyjny”. Z rodzajami rzeczywiście jest problem, też go odczuwam, ale wierzę w inteligencję czytelniczek – w to, że one zrozumieją ograniczenia polszczyzny. Za to już w newsletterze, gdzie personalizuję wiadomość, dodając imię adresata, piszę tak, żeby czasowniki pasowały do obu płci. Udaje się 🙂

Wczytywanie…
Odpowiedz
Mira Jakubowska pisze:
15 maja 2019 o 20:37

Trafiłam tu dziś jakoś niechcący i coraz bardziej mi się podoba! dziękuję za interesujące mnie treści podane w ciekawy sposób. Moja czytelnicza „łaskawość” jest wielka! 😉

Wczytywanie…
Odpowiedz
Ewa Szczepaniak pisze:
15 maja 2019 o 22:03

Mira, bardzo mi miło! Rozgość się i czytaj do woli. Niech Ci słowa smacznymi będą (i owocują w Twoich tekstach) :)).

Wczytywanie…
Odpowiedz

Co o tym myślisz?Anuluj pisanie odpowiedzi

Bądźmy w kontakcie

Kurs copywritingu

kurs copywritingu

Kompendium wiedzy o pisaniu:

książka o pisaniu

Materiały o copywritingu, pisaniu, dobrym stylu – za free:

  • Polityka prywatności
  • Kontakt
Copyright by Tekstowni.pl 2016-2025
Polityka prywatności Tekstowni.pl
Zarządzaj zgodami plików cookie
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii - takich jak pliki cookie - do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre funkcje witryny.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest konieczny w uzasadnionym celu - umożliwia korzystanie z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}
%d