Tekstowni.pl
  • kursy copywritingu
  • Dla copywritera
  • Dla przedsiębiorcy
  • Książka
  • Wiedza
    • Baza wiedzy
    • Podcast
  • Gratis
    • Bezpłatne materiały
    • Quizy
  • My
  • Kontakt
przez Ewa Szczepaniak

Jak pisać dla wzrokowca, słuchowca i kinestetyka?

Systemy reprezentacji, czyli sposoby odbierania świata, to coś, o czym warto pamiętać przy projektowaniu tekstów. Czym są, jak wpływają na odbiór świata i jak je wykorzystać w copywritingu? Zobacz!

systemy reprezentacji

Systemy reprezentacyjne, zwane też preferencjami zmysłowymi, to – najkrócej mówiąc – sposoby, w jakie odbieramy świat. Jedni najwięcej „chłoną” wzrokiem, inni wolą słuchać, a są i tacy, którzy nie potrafią się skupić, jeśli nie chodzą, nie dotykają. Co z tego wynika dla copywritera? Można by powiedzieć, że nic. Nie możemy do klienta mówić, nie możemy zapewnić mu ruchu… Jedyne, na co mamy wpływ, to słowa, które złożą się na nasz przekaz. A jednak! Okazuje się, że odwołując się w tekście do zmysłów kluczowych dla poszczególnych systemów reprezentacji, możemy sprawić, że nasza wypowiedź lepiej trafi do odbiorcy.

Wzrokowiec

Z wzrokowcem sprawa wydaje się najłatwiejsza. Dużo zwojujesz, zamieszczając atrakcyjne grafiki, wizualizacje, elementy kierujące wzrok w odpowiednie miejsce (strzałki, postaci wskazujące jakiś punkt itp.). Nie oznacza to jednak, że na poziome słów nie masz nic do zrobienia. Chcąc trafić do osoby, która świat odbiera głównie wzrokiem, używaj wyrażeń odwołujących się do tego właśnie zmysłu. Np.

  • Widzisz?;systemy reprezentacji
  • Zobacz…/Spójrz…;
  • Wygląda to tak…;
  • Nie ma cienia wątpliwości, że…;
  • Rzuć okiem na…;
  • Spójrz na to z innej strony…;
  • To rzuca pewne światło na…;
  • To się prezentuje…;
  • Wyobraź sobie…;
  • Jasne…;
  • Zauważ, że…./Mało kto zauważa…

Piotr R. Michalak i J. Woźniak, autorzy książki Sztuka pisania perswazyjnych tekstów, podpowiadają dodatkowo kilka „sztuczek”, dzięki którym możesz sprawić, aby wyobraźnia wzrokowca czytającego Twój tekst zaczęła pracować na Twoją korzyść. Możesz „zmienić obraz w głowie czytającego” na kilka sposobów:

  • przybliżenie (używając słów takich jak: teraz, w tej chwili oraz zaimków te, ten itp. Np. Ten pomysł jest świetny);
  • poruszenie (czasowniki w stronie czynnej, np. Wyobraź sobie, że pisze do Ciebie klient – zamiast: Wyobraź sobie mail od klienta);
  • oddalenie (np. w przypadku wątpliwości klienta – wystarczy, że zastosujesz wyrażenia typu Możesz to odłożyć na bok oraz wykorzystanie zaimków tamto, tamten itp.);
  • rozjaśnienie (oświecić, rzucać nowe światło);
  • pogłębienie  (coś w tym jest);
  • pozbawienie granic (wyrazy: wizja, bezgraniczny, panorama, wszechogarniające, szersza perspektywa);
  • wyostrzenie (wyrażenia: widzieć wyraźnie i ostro, krystalizować, czysty) lub rozmyć (niejasna wizja, mętna idea).

Słuchowiec

O ile ze słuchowcem dużo możesz zdziałać podczas osobistej rozmowy, bo koncentruje się na tym, co słyszy i łatwo przyswaja sens wypowiedzi, o tyle w tekście pisanym sytuacja wygląda nieco gorzej (no, chyba że Twój klient przeczyta go sobie na głos). Gorzej nie oznacza jednak beznadziejnie. Podobnie jak w przypadku innych typów reprezentacji zmysłowej, tak i tu możesz sięgnąć po pewne wyrażenia, które pozwolą Ci lepiej dotrzeć do słuchowca. Będą to np. następujące sformułowania:

  • To brzmi (sensownie/świetnie itd.)…;
  • Pewnie słyszałeś, że…;systemy reprezentacji
  • Może wolałbyś usłyszeć kilka konkretów…;
  • Dogadajmy się…;
  • Mówi się, że…;
  • Zapytany powie Ci, że…;
  • Porozmawiajmy o…;
  • Wszystko gra…

Autorzy Sztuki pisania perswazyjnych tekstów podpowiadają dodatkowo następujące wyrażenia „wzmacniające efekt”:

  • Słychać już kroki nadchodzącej okazji;
  • Być może coś Ci mówi, że…;
  • Przeszywający;
  • Wycisz się…;
  • Wsłuchaj się w siebie. Czy Twoja intuicja nie podpowiada Ci, że…

Kinestetyk

Kinestetyk to typ ruchliwy, któremu trudno się skupić – i na słowie mówionym, i pisanym. Najlepiej uczy się/przyswaja w ruchu, co nie oznacza, że trzeba go spisać na straty jako potencjalnego czytelnika. Jeśli chcesz mu coś przekazać, spraw, żeby „odczuł” to, co piszesz. Używaj w tekście takich wyrażeń, jak:

  • Może masz wrażenie, że…;
  • Będziesz naprawdę poruszony…;skuteczny copywriting
  • Dotknijmy problemu…;
  • Twardy orzech do zgryzienia;
  • W kontakcie z…;
  • Solidny…;
  • Wczuj się…;
  • Z naciskiem na….

Możesz też – kierując się wskazówkami przywołanych już P.R. Michalaka i J. Woźniaka – „podrasować” swój tekst następującymi wyrażeniami:

  • Być może coś Cię ciągnie do…;
  • Wszechogarniające uczucie;
  • Wstrząsający/zakręcony/drżący/wibrujący.

Synestezja, czyli dla każdego coś dobrego

Pojęcie synestezji znane jest Ci być może z lekcji języka polskiego w liceum, nazywa ono bowiem zabieg często spotykany w poezji. Synestezja to – mówiąc najprościej – łączenie w jednym, metaforycznym wyrażeniu słownictwa odwołującego się do różnych zmysłów. Otrzymujemy w ten sposób np. ciepłe kolory, ostry ton czy  powalające spojrzenie.

Zważywszy na istniejące wśród ludzi systemy reprezentacji, można powiedzieć, że synestezja to tajna broń w rękach copywritera. Pozwala „przemówić” jednocześnie do wzrokowca i słuchowca albo słuchowca i kinestetyka, a dodatkowo – jeśli połączenie wyrazów nie jest jeszcze mocno wyeksploatowane – zwraca uwagę swoją oryginalnością.

Jeśli więc chcesz, możesz słowem rozjaśnić czyjąś myśl i sprawić, że bez cienia wątpliwości wykona jedyny słuszny ruch ku zakupowi, pisz synestetycznie – w końcu nie wiesz najczęściej, kto będzie czytał Twój tekst. Otulaj pewnością zbliżających się zysków, kreśl jasną wizję namacalnych korzyści, a zobaczysz, że skuteczność Twoich tekstów znacznie wzrośnie.

Zobacz też inne artykuły, które pomogą Ci dopasować sposób pisania do klienta:

  • Lew, seter, bóbr czy wydra? Poznaj swojego klienta Klienci to ludzie i jak to ludzie mają różne osobowości. Zobacz, jak przekonywać różne typy klientów, by odnieść sukces.
  • Persona. Dlaczego musisz ją mieć? Spójrz na klienta indywidualnie i jeszcze lepiej dostosuj treści do jego potrzeb. Z tego tekstu dowiesz się,  jak to zrobić.
  • Czego klient potrzebuje, czyli copywriter przed piramidą Ludzie kupują, bo czegoś potrzebują. A potrzeb jest wiele. Zobacz, jak je rozpoznać i jak na nie oddziaływać.

Podziel się:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window)
  • Click to share on X (Opens in new window)

Like this:

Like Loading...

Zobacz także:

Ewa Szczepaniak
Copywriterka, trenerka pisania, współzałożycielka pracowni copywriterskiej Tekstowni.pl. Pisze, uczy pisać i sama odkrywa wciąż nowe możliwości słowa. Autorka kursów pisania i poradników Sztuka projektowania tekstów i 101 technik copywritingu sprzedażowego.

Co o tym myślisz?Cancel reply

Bądźmy w kontakcie

Kurs copywritingu

kurs copywritingu

Kompendium wiedzy o pisaniu:

książka o pisaniu

Materiały o copywritingu, pisaniu, dobrym stylu – za free:

Copyright by Tekstowni.pl 2016-2025
Polityka prywatności Tekstowni.pl
Zarządzaj zgodami plików cookie
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii - takich jak pliki cookie - do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre funkcje witryny.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest konieczny w uzasadnionym celu - umożliwia korzystanie z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}
%d