Masz świetny produkt lub usługę. Strona gotowa, czekasz… I nic. Dlaczego? Przyczyny mogą być różne. Może klientów zniechęca słaba funkcjonalność strony? Może słaby tekst? A może po prostu ludzie nie mieli szansy obejrzeć Twojej witryny, bo wyszukiwarka „upchnęła” ją gdzieś na entej stronie w wynikach wyszukiwania? Dowiedz się, jak tekstami pozycjonować stronę w Google.
Jeśli chcesz, by Twoja strona miała wysoką pozycję i dawała się znaleźć użytkownikom sieci, zadbaj o elementy istotne z punktu widzenia wyszukiwarki. Jest ich ok. 200, ale ja ograniczę się do tych z mojej branży, a więc związanych bezpośrednio z tekstem – z częstotliwością jego publikowania, z jakością i układem.
Oto 3 podpowiedzi, które pomogą Ci wypozycjonować Twoją stronę w Google za pomocą samych tekstów:
Umieszczaj w tekstach słowa kluczowe
Słowa kluczowe sygnalizują wyszukiwarce tematykę strony i są podstawą do określenia trafności wyszukiwania. Dobrze, jeśli:
- jest ich sporo – gdyby zrobić zestawienie słów na stronie i częstotliwości ich użycia, to słowa kluczowe powinny znaleźć się na pierwszym miejscu;
- pojawiają się w tej samej kolejności co we frazie, na którą pozycjonujesz stronę (jeśli więc np. chcę, żeby użytkownicy znajdowali mnie po wpisaniu frazy „pisanie tekstów reklamowych”, w tekście powinnam umieścić wyrażenie w takiej właśnie formie, a nie np. „teksty reklamowe pisanie”);
- są w adresie strony;
- używasz ich w nagłówkach;
- pojawiają się w pierwszych 100 słowach tekstu na stronie;
- zostały wpisane je jako tzw. alt tagi – niewyświetlany tekst alternatywny obrazków.
- Teksty SEO — wszystko, co warto o nich wiedzieć Zobacz, jak krok po kroku zoptymalizować tekst pod wyszukiwarkę.
- Praktyczny kurs Tekst SEO krok po kroku – naucz się, jak tworzyć treści, które Google pokocha. Do przerobienia w jeden weekend!
Publikuj treści dobrej jakości
Skończyły się czasy, kiedy słowa kluczowe, upchnięte niekiedy w bezsensownie brzmiące zbitki wyrazowe, dawały bezwzględną przewagę w wyszukiwarce. Algorytm Panda sprawdza stronę, by wyeliminować z wyników wyszukiwania witryny nieprzydatne dla użytkowników. 23 pytania, które pojawiły się na oficjalnym blogu Google Webmaster Central jako podpowiedzi dla właścicieli stron, sugerują, że warto zadbać o:
- wiarygodność podawanych na stronie informacji (mile widziane jest np. podawanie źródeł informacji);
- unikalność tekstu;
- poprawność językową;
- formatowanie tekstu poprawiające jego czytelność (krótkie akapity, śródtytuły, tabelki, wypunktowania itp.).
- odpowiednią długość tekstu (jaką? Tego Google nie podaje, a wśród znawców tematu zdania są podzielone).
- Jak długi powinien być tekst do Internetu Zobacz, jakiej długości powinny być treści, które Google nagradza wyższymi pozycjami.
- Dekalog webwritera Pisanie do Internetu rządzi się swoimi zasadami. Poznaj je!
Często aktualizuj content na swojej stronie
Algorytm Google Caffeine ceni sobie często aktualizowaną treść. I nie chodzi tu o dodawanie pojedynczych wyrazów, ale o stałe wzbogacanie witryny o wartościowe treści.
W przypadku dużych serwisów, zawierających newsy, wymaganiu temu łatwo sprostać. W gorszej sytuacji znajdują się firmy, którym strona internetowa służy wyłącznie do promocji. Często stosowanym przez nie rozwiązaniem jest prowadzenie bloga firmowego. Nie tylko pomaga on witrynie „zaprzyjaźnić się” z Google, ale ma jeszcze taki „skutek uboczny”, że – o ile pojawiają się na nim atrakcyjne treści – „uzależnia czytelników” i przyzwyczaja ich do marki.
Angażuj swoich czytelników
Nie wystarczy, że „zwabisz” ludzi do siebie. Musisz ich jeszcze zatrzymać, żeby pokazać wszechmocnej wyszukiwarce, że można u Ciebie znaleźć coś naprawdę interesującego. Jak to zrobić?
- W każdym z artykułów na swoim blogu podsuwaj podobne tematycznie treści, do których warto zajrzeć (tak, coś takiego jak te żółte ramki w tekście, który właśnie czytasz :-D)
- Poproś swojego WordPressa, żeby automatycznie podpowiadał ludziom, co jeszcze warto przeczytać (pomogą Ci w tym specjalne wtyczki z kategorii Related posts; taką możliwość daje też czasem — tak jak u mnie — motyw strony). Jak to wygląda? Możesz zobaczyć pod tym postem.
- Twórz angażujący content, np. quizy.
- Podrasuj swój content, czyli 5 haczyków na czytelnika Poznaj 5 pozatekstowych sposobów na to, by internauci spędzali u Ciebie dużo czasu.
***
Ręczę za sposoby, które Ci przedstawiłam. Sama je stosuję i Google Analytics potwierdza: są efekty! Spróbuj i Ty. A może masz inny patent na to, jak pozycjonować stronę w Google? Podziel się nim w komentarzu.
Dziękujemy za podpowiedzi 🙂 Skorzystamy z nich w naszych tekstach:)
Cieszę się, że mogłam pomóc. Trzymam kciuki za blog!