Wiesz, że firmy, które prowadzą blogi, mają 7,8 razy większy ruch na stronie? A to tylko maleńki ułamek korzyści, dla których do tej pory opłacało się inwestować w treści (i dla których copywriterzy mieli ręce pełne roboty). Czy w 2021 roku treść wciąż będzie najlepszym i najtańszym sposobem przyciągania klientów, czy może ustąpi innym trendom?
Jak było dotąd?
O tym, że publikowanie treści się opłaca, mówi się nie od dziś. W 2020 roku nic się nie zmieniło — a jeśli już, to na lepsze. Statystyki pokazują, że:
- 91% firm korzysta obecnie z marketingu treści.
- 92% marketerów stwierdziło, że ich firma postrzega treści jako aktywa biznesowe.
- Prawie 40% marketerów twierdzi, że content marketing jest bardzo ważną częścią ich ogólnej strategii marketingowej.
Czy widać efekty?
Dane nie pozostawiają co do tego wątpliwości:
- 70% firm twierdzi, że ich działania content marketingowe były bardziej skuteczne niż w roku 2019.
- Marketing treści generuje ponad 3 razy więcej leadów (czyli osób, które np. zapisują się do newslettera) niż tradycyjny marketing i kosztuje 62% mniej.
- Wdrożenie strategii content marketingowej może zwiększyć konwersję (czyli skuteczność działań) o prawie 500%.
- Marketerzy, którzy traktują priorytetowo działania content marketingowe (np. przywiązują dużą wagę do bloga firmowego), mają 13 razy większe szanse na duży zwrot z inwestycji.
Jakie efekty osiągają firmy stawiające na treści?
- 86% marketerów używa treści do budowania świadomości marki.
- 96% odnoszących największe sukcesy speców od marketingu treści twierdzi, że dobry content pomógł im zbudować wiarygodność i zaufanie wśród odbiorców.
- Dla 79% szefów marketingu treści są sposobem na edukowanie klientów.
- 75% firm inwestujących w content buduje dzięki niemu zaufanie do swojej marki.
- 63% marketerów B2B zauważa, że content marketing pomógł im w budowaniu lojalności obecnych klientów.
- 53% chwali się tym, że teksty generują przychody/sprzedaż.
- 45% ceni sobie treści jako sposób na pozyskiwanie subskrybentów.
Teksty to też — jak się okazuje — całkiem dobry sposób na to, by algorytmy Google jadły nam z ręki.
- Wielu specjalistów od marketingu twierdzi, że teksty są ich najskuteczniejszą taktyką SEO, a 72% twierdzi, że jest to ich preferowany sposób na zwiększenie rankingów stron internetowych.
- 51% konsumpcji treści pochodzi z bezpłatnych wyników wyszukiwania.
Co na to klienci?
Potwierdzają, że treści robią na nich wrażenie. Więcej: oczekują ich szczególnie w momencie, kiedy dopiero poznają firmę i jeszcze nie wiedzą, czy można jej zaufać. I tak:
- 53% badanych internautów przyznało, że zanim skontaktują się z firmą, czytają 3-5 fragmentów publikowanych przez nią tekstów.
- 71% klientów czyta blog firmowy, zanim zdecyduje się na zakup.
- 61% konsumentów kupiło też coś, co polecano na blogach.
Co działa najlepiej?
- Długie teksty — te zawierające ponad 3000 słów uzyskują 3 razy większy ruch, 4 razy więcej udostępnień i 3,5 razy więcej linków zwrotnych niż inne artykuły.
- Blogi — ich prowadzenie jest najwyższym priorytetem dla 53% marketerów.
- Poradniki i treści edukacyjne — 36% zespołów content marketingowych uznało zwiększenie ich liczby za skuteczną taktykę.
Co ważne, teksty muszą być PORZĄDNE — 70% marketerów przedkłada jakość nad ilość.
Kto pisze?
Ano właśnie niekoniecznie ci legendarni marketerzy. Połowa z nich zleca na zewnątrz przynajmniej jedną czynność związaną z content marketingiem. 84% z nich najczęściej zleca prowadzenie bloga firmowego i tworzenie innego rodzaju treści.
No dobrze, marketerzy — wiadomo, mają ważniejsze sprawy niż stukanie w klawiaturę. Ale co z małymi przedsiębiorcami? Ci pewnie piszą sobie sami…
Otóż niekoniecznie! Badania pokazują, że 60% ludzi ma trudności z konsekwentnym tworzeniem treści (a efekty chciałby mieć każdy — drodzy copy, to pole dla Was!).
Trendy content marketingu, czyli co się szykuje w 2021 r.?
Specjalistka od marketingu Pamela Muldoon w wypowiedzi dla Content Marketing Institute prognozuje:
W 2020 roku wzrósł popyt na wszystko, co cyfrowe, dlatego treści w roli marketera, sprzedawcy i przedstawiciela obsługi klienta będą jeszcze ważniejsze. Treść będzie obowiązkowa w strategii marketingowej na 2021 rok.
Statystyki potwierdzają te przewidywania. Wynika z nich, że:
- Choć wielu ekspertów już od kilku lat ogłasza nastanie epoki wideo, to treści pisane wciąż mają się dobrze. 61% marketerów przywiązuje do nich najwyższą wagę (wideo jest najważniejsze dla 64%).
- 91% marketerów B2B i 86% marketerów B2C planuje wykorzystanie content marketingu w swoich kampaniach.
Trendy content marketingu 2021 — co z tego wynika dla Ciebie?
To zależy od tego, po której stronie barykady jesteś.
- Jeśli jesteś klientem…
możesz spodziewać się, że wciąż będzie co czytać. Firmy (przynajmniej te porządne, stawiające na relacje z klientem) nie tylko będą karmić Cię darmowymi treściami, lecz także będą dbać o to, żeby te treści były jak najbardziej wartościowe.
- Jeśli jesteś przedsiębiorcą lub czuwasz nad marketingiem firmy, w której pracujesz…
Pisz, pisz, pisz albo znajdź kogoś, kto będzie tworzyć za Ciebie teksty przyciągające i przekonujące ludzi do Twojej marki (przeszkolonych copywriterów znajdziesz w naszej bazie copywriterów).
Pobierz sobie ściągawkę, z której dowiesz się, jakie teksty pomogą Ci zamienić zbłąkanego internautę w stałego klienta.
- Jeśli jesteś copywriterem…
pracy Ci nie zabraknie. Ale uwaga! Pamiętaj, że z każdym rokiem jakość liczy się coraz bardziej. Zarówno dla marketerów i klientów, jak i dla Google — umiejętność nasycania bezsensownej treści słowami kluczowymi to już za mało.
- Jeśli chcesz zarabiać na pisaniu…
zacznij od nauki. Przy dobrej organizacji pracy w kilka tygodni powinieneś opanować wszystko, czego potrzebujesz, żeby wystartować z porządnego poziomu (wkrótce startuje dobre szkolenie!). Później już ćwiczenie zrobi z Ciebie mistrza 🙂
Przytoczone statystyki pochodzą ze stron: