Wyobraź sobie, że nagle na Twoim blogu zaczyna się ruch. Analytics szaleje: krzywe szybują do góry, liczby rosną, ruch jak na głównej ulicy miasta w niedzielne przedpołudnie. Niemożliwe? A jednak! Wypróbuj te tematy postów na blog i patrz, co się będzie działo.
Niektórzy blogerzy to mają fajnie, nie? Ludzie przychodzą i czytają ich teksty tylko dlatego, że lubią autora i liczą się z jego zdaniem. Inni twórcy z kolei prezentują coś superkreatywnego, zabawnego lub refleksyjnego. Oni też nie narzekają na brak czytelników. Są cenieni za to, że można się przy nich pośmiać albo wzruszyć.
Ale co ma zrobić osoba, która marki jeszcze sobie nie wypracowała, a wybitnych talentów do artystycznego posługiwania się słowem natura jej poskąpiła?
Otóż taka osoba może zawsze skorzystać z pewnego sprawdzonego klucza do serc internautów. Tym kluczem jest UŻYTECZNOŚĆ.
Bardzo świeże badania, z maja 2020 roku, pokazują, że poszukiwanie informacji jest drugą po korzystaniu z poczty elektronicznej aktywnością, dla której ludzie korzystają z internetu. Zresztą co tam badania. Przypomnij sobie, ile razy sam biegłeś do Google, żeby zapytać np. jak pozbyć się plam, jak zrobić karmnik, jak segregować śmieci albo co kupić bratanicy na Komunię. Zdarzało się? No właśnie!
A skoro tak, to najlepsze i najpewniejsze (!), co możesz dać swoim czytelnikom, żeby zdobyć ich uwagę i wdzięczność, to te informacje z Twojej dziedziny, które ich interesują.
Oto 5 kategorii tematów, które z 99-procentowym prawdopodobieństwem podziałają jak lep na czytelników:
I Popularne tematy na bloga: posty, które instruują
DIY, remonty, budowa, pisanie ofert, gotowanie, wychowywanie dzieci i hodowanie roślin… W każdej dziedzinie w każdym czasie jest ktoś, kto dopiero zaczyna, jeszcze nie wie i potrzebuje cierpliwego instruktora. Taki czytelnik będzie Ci wdzięczny za post typu:
-
Jak (coś zrobić/wybrać/używać)
Posty typu „jak zrobić” to wg badania Moz trzeci najbardziej popularny typ artykułów, a zatem szansa na to, że pomogą Ci przyciągnąć publikę, jest spora. Wykorzystaj ją.
Publikuj tutoriale, które prowadzą czytelnika do efektu, jaki sobie wymarzył. Jeśli akurat tutoriala nie da się napisać, bo mówimy o procesie rozciągniętym w czasie lub o czymś, co nie daje materialnych efektów, dobry będzie także zestaw rad. Byle konkretny, rzeczywiście wnoszący coś do wiedzy czytelnika, najlepiej zawierający wskazówki do wdrożenia od ręki.
Przykłady:
Na naszym blogu tego rodzaju tekstem jest np. Jak napisać tekst sprzedażowy, który wywoła lawinę zamówień? i absolutny hit: bezpłatny e-book Jak zostać copywriterem?
Przykładowe tematy na blogi z innych (modnych) dziedzin — z podpowiedzi Google (zarówno tu, jak i w kolejnych przykładach podaję hasła, a nie gotowe nagłówki):
- Blog parentingowy: Jak wybrać materac dla dziecka?
- Blog podróżniczy: Jak zorganizować wyprawę do Tajlandii?
- Blog modowy: Jak nosić beret?
- Blog o rozwoju osobistym: Jak produktywnie się uczyć?
- Blog o zdrowiu: Jak wyleczyć katar?
Jak podrasować tytuł, żeby przyciągnął więcej osób?
♦ Jeśli tworzysz tutorial, dodaj w tytule wyrażenie „krok po kroku” — będzie dla czytelnika sygnałem, że znajdzie u Ciebie starannie opracowaną i prawdopodobnie czytelnie rozpisaną instrukcję, która cierpliwie przeprowadzi go przez cały proces.
♦ Kuś efektem albo dodatkową korzyścią, np. Jak zorganizować wyprawę do Tajlandii za mniej niż 1000 zł? albo Jak produktywnie się uczyć i trwale zapamiętywać wiadomości?
II Dobre tematy na bkloga: posty, które dają nadzieję na zmianę
O ile posty z pierwszej grupy opisywały proces dojścia do pewnego pozytywnego efektu, o tyle te będą pokazywały, jak się czegoś pozbyć. Działają na tzw. motywację „od” — jeśli wierzyć psychologom, znacznie silniejszą niż tzw. motywacja „do”.
Możesz pisać np.
-
Jak (z czymś skończyć) / jak przestać (coś robić)
Tu już o tutorial będzie trudno, ale kiedy w grę wchodzą problemy, wszelkie rady są mile widziane.
Przykłady:
Na naszym blogu takiego artykułu (jeszcze) nie ma, ale kto wie. Może wkrótce to nadrobię i napiszę np. tekst pt. Jak przestać się spinać i przemówić wreszcie własnym głosem?
Przykładowe tematy na blogi z innych (modnych) dziedzin:
- Blog parentingowy: Jak oduczyć dziecko ssania smoczka?
- Blog podróżniczy: Jak pozbyć się choroby lokomocyjnej?
- Blog modowy: Jak przestać być chłopczycą?
- Blog o rozwoju osobistym: Jak skończyć z lenistwem?
- Blog o zdrowiu: Jak wyleczyć korzonki?
Jak podrasować tytuł, żeby przyciągnął więcej osób?
♦ Użyj wyrażenia podkreślającego trwałość rezultatu (raz na zawsze, ostatecznie) albo podkreślającego skuteczność (wreszcie).
♦ Obal wątpliwości tych czytelników, którzy myślą, że to na pewno nie dla nich, bo coś im przeszkadza w drodze do celu — użyj wyrażenia mimo że / chociaż / podczas gdy / nawet jeśli (np. Jak wyleczyć korzonki, mimo że nie masz wiedzy medycznej).
♦ Dodaj korzyść, która wyniknie z pozbycia się problemu, np. (tytuł znanej książki Dale’a Carnegiego) Jak przestać się martwić i zacząć żyć.
-
Błędy
Nikt z nas nie lubi ich popełniać, zwłaszcza w ważnych dla siebie dziedzinach. Bo mogą zaszkodzić nam albo ważnym dla nas osobom. Bo może inni wiedzą, że to błąd, i w skrytości się podśmiewają? Lepiej sprawdzić.
Przykłady:
Na naszym blogu znajdziesz kilka takich wpisów, np. 9 błędów interpunkcyjnych, które prawdopodobnie popełniasz, 10 błędów webwritera (oba barrrdzo popularne!)
Przykładowe tematy na blogi z innych (modnych) dziedzin:
- Blog parentingowy: Błędy rodziców w wychowywaniu dzieci
- Blog podróżniczy: Najczęstsze błędy popełniane podczas podróży do Azji
- Blog modowy: Błędy stylizacyjne/modowe osób o figurze gruszki
- Blog o rozwoju osobistym: Błędy w planowaniu
- Blog o zdrowiu: Błędy dietetyczne osób chcących zrzucić kilogramy
Jak podrasować tytuł, żeby przyciągnął więcej osób?
♦ Dodaj liczbę — badania pokazują, że nagłówki z liczbą biją na głowę wszelkie inne (zainteresowanie na poziomie 36%, podczas gdy drugi w kolejności tytuł, ze zwrotem do czytelnika — tylko 21%).
Ciekawostka:
Szczególnymi względami internautów cieszą się liczby nieparzyste. Jak wynika z badań Content Marketing Institute, nagłówki z numerami nieparzystymi mają 20% większą klikalność niż te z liczbami parzystymi.
♦ Użyj 2 os. lp. — zasugeruj czytelnikowi, że być może i on popełnia błędy, o których piszesz. Zachęć, żeby to na wszelki wypadek sprawdził. Warto! Tytuły ze zwrotem do czytelnika zajęły chwalebne 2. miejsce na liście najpopularniejszych. Dlaczego by z tego nie korzystać?
♦ Podkreśl skutki błędów, np. Błędy w planowaniu, przez które nie udaje Ci się osiągnąć celu.
III Popularne tematy blogowe: posty, które pomagają dokonać wyboru
Statystyka prawdę Ci powie: 91% internautów regularnie lub okazjonalnie czyta recenzje online, a 84% internautów ufa internetowym recenzjom niemal tak jak rekomendacjom przyjaciół. To kolejny trend, który możesz wykorzystać na swoją korzyść.
Oto kilka propozycji tematów, za które podziękują Ci internauci stojący przed decyzją o zakupie:
Co / jaką rzecz (wybrać, kupić, nosić itd.)
Post-inspiracja, który ludziom mało zorientowanym w sprawach jakiejś grupy, branży albo osobom próbującym odnaleźć się w nowej rzeczywistości da rozeznanie w możliwościach.
Przykłady:
Na naszym blogu takich postów nie ma, ale (teoretycznie) mogłabym napisać coś w rodzaju: Jaki prezent kupić copywriterowi pod choinkę?
Przykładowe tematy na blogi z innych (modnych) dziedzin:
- Blog parentingowy: Co dać dziecku na 1. urodziny?
- Blog podróżniczy: Jakie walizki kupić do samolotu?
- Blog modowy: Co nosić, żeby ukryć brzuch?
- Blog o rozwoju osobistym: Jakie nawyki mają ludzie sukcesu?
- Blog o zdrowiu: Jakie produkty zbożowe są zalecane podczas odchudzania?
-
Recenzje produktów/książek
Coś dla tych, którzy już upatrzyli sobie faworyta, ale jeszcze wahają się pomiędzy nim a innym albo chcą się po prostu upewnić w swojej decyzji.
Przykłady:
Na naszym blogu artykułów tego rodzaju nie ma, ale kto wie, może napiszę kiedyś recenzję jakiejś książki o pisaniu? Tymczasem specjalnie dla Ciebie znalazłam przykłady z innych branż:
- Blog parentingowy: Zabawka X — czy warto ją kupić dziecku?
- Blog podróżniczy: Azja w 14 dni — wrażenia z wycieczki z Biurem Podróży Y
- Blog modowy: Kardigan firmy YZ — odczucia po miesiącu od zakupu
- Blog o rozwoju osobistym: Aplikacja ZY — czy rzeczywiście pomaga działać bardziej produktywnie? Recenzja
- Blog o zdrowiu: Odchudzający koktajl firmy ZYX — czy warto?
-
Porównania produktów, rankingi
Jak wyżej, z naciskiem na tych wahających się między dwoma modelami. W każdej dziedzinie można coś porównywać.
Przykłady:
Ja mogłabym porównać na swoim blogu narzędzia do wyszukiwania fraz kluczowych (ba, chyba nawet niedługo to zrobię!). A to kilka przykładów z innych branż:
- Blog parentingowy: Najlepsze zabawki interaktywne dla dzieci — porównanie
- Blog podróżniczy: Sylwestrowe last minute — porównanie ofert biur podróży
- Blog modowy: Ranking najmodniejszych płaszczy na wiosnę 2020
- Blog o rozwoju osobistym: Aplikacja X czy Y — co lepiej pomoże Ci zarządzać kalendarzem?
- Blog o zdrowiu: Ranking superfoods — co jeść, żeby żyć 100 lat?
IV Chętnie czytane tematy bloga: posty, które odsłaniają wiedzę tajemną
Ciekawość jest jedną z najsilniejszych ludzkich motywacji — napisał Claude Hopkins. I święta to prawda. Weź sobie to do serca i przełóż na następujące rodzaje postów:
-
Rzeczy, których nie wiesz
Niewiedza uwiera, zwłaszcza jeśli dotyczy dziedziny, która wiąże się z czyjąś sytuacją życiową lub najbliższymi planami. Może też zaszkodzić — nieświadomość to przecież częsta przyczyna błędów.
Pomóż ludziom uzupełniać luki w wiedzy i uświadamiaj im rzeczy, z których powinni sobie zdawać sprawę.
Przykłady:
Ja mogłabym napisać post pt. 5 rzeczy, które powinieneś wiedzieć o freelansie, zanim się na niego zdecydujesz (i mam taki post, tyle że mniej chwytliwie zatytułowany: Wszystko, co chciałbyś wiedzieć o zawodzie copywritera, ale boisz się zapytać. Część 1: Zanim podejmiesz decyzję.)
A oto przykłady takich tekstów na inne blogi:
- Blog parentingowy: x rzeczy, których nie wiesz o swoim dziecku
- Blog podróżniczy: x rzeczy, które powinieneś wiedzieć zwyczajach Japończyków, zanim pojedziesz do Japonii
- Blog modowy: x cechy stylu vintage, o których mało kto pamięta
- Blog o rozwoju osobistym: x nawyków, których nie zauważasz, a które mocno mieszają Ci w życiu
- Blog o zdrowiu: x rzeczy, których nie wiesz o swoich jelitach.
-
X rzeczy, które wie tylko specjalista / które specjalista przed Tobą ukrywa
Odkrywanie tajemnic w wersji hard — typ posta dla tych, którzy nie boją się oskarżeń o sięganie po clickbaity.
Przykłady:
- Blog parentingowy: x rzeczy, których lekarz nie powie Ci o rozwoju niemowlaka
- Blog podróżniczy: x zapisów, które biura podróży przemycają w umowach
- Blog modowy: x trików modowych znanych tylko najlepszym stylistkom
- Blog o rozwoju osobistym: x filarów produktywności, których liderzy pilnie strzegą
- Blog o zdrowiu: x rzeczy, których nie wiesz o swoich jelitach.
Jak podrasować tytuł, żeby przyciągnął więcej osób?
♦ Dodaj superlatywę. Tytuły z superlatywą działają o 7% lepiej niż te bez superlatywy — np. x zdumiewających trików modowych znanych tylko stylistkom (Uwaga! 1 superlatywa wystarczy. 2 i więcej to spadek zainteresowania prawie o połowę!)
♦ Dodaj wyraz o negatywnym wydźwięku. Tak, tak, choć wiele się mówi o tym, żeby pisać pozytywnie, to w przypadku tytułów element pobudzający motywację „od” może zwiększyć zainteresowanie artykułem o 30%. Np. X szkodliwych dla Ciebie zapisów, które biura podróży przemycają w umowach
♦ Dodaj 2 część tytułu — da Ci to szanse na 9% więcej czytelników. W podtytule możesz podbić wartość informacji, które masz do przekazania, np. tak: X rzeczy, których lekarz nie powie Ci o rozwoju niemowlaka. Poznaj je, jeśli zależy Ci na zdrowiu malucha.
-
Fakty i mity
Któż by nie chciał oddzielić ziarna od plew, jeśli pozwoli mu to stanąć ponad tłumem błądzącym w ciemnościach, zabłysnąć w towarzystwie jakąś rzuconą mimochodem uwagą albo chociażby przestać przejmować się czymś, czym przejmować się nie warto.
Przykłady:
Na moim blogu być może pojawi się kiedyś artykuł o faktach i mitach na temat zawodu copywritera. Na innych blogach posty tego typu mogłyby być następujące:
- Blog parentingowy: Fakty i mity o karmieniu noworodka
- Blog podróżniczy: Fakty i mity o tanim podróżowaniu
- Blog modowy: Fakty i mity na temat garderoby kapsułowej
- Blog o rozwoju osobistym: Fakty i mity o planowaniu
- Blog o zdrowiu: Fakty i mity o suplementach diety
Rada:
♦ Lepiej zaangażujesz ludzi, jeśli nie poprzestaniesz na przedstawieniu mitów (lub faktów i mitów), ale dasz pozgadywać, np. tak, jak ja to robię w tekstach o poprawności językowej.
V Tematy na bloga: posty pełne mięsa za free
Jednym z największych nieporozumień, z jakimi się spotykam, jest przekonanie, że jeśli coś jest do internetu, to powinno być przemielone na papkę, płytkie i bez szczegółów. Takie tyle o ile.
Nic bardziej błędnego!
Wszelkie znaki na niebie i ziemi dowodzą, że internauci uwielbiają merytorycznie wypasione, napakowane „mięchem” artykuły. Okazuje się, że:
- Dłuższe, pogłębione posty na blogu generują 9-krotnie większy sukces w generowaniu potencjalnych klientów niż krótkie.
- Artykuły dłuższe niż 1500 słów są udostępniane na Twitterze o 68% częściej i mają o 22% więcej polubień na Facebooku niż posty na blogu zawierające mniej niż 1500 słów. Do takich wniosków doszedł przynajmniej Neil Patel słynący z bardzo długich, napakowanych merytoryką artykułów, które zbudowały mu wizerunek guru marketingu online.
HubSpot przeanalizował również 6192 artykułów opublikowanych na swoim blogu i stwierdził, że największy ruch organiczny, najwięcej linków i udostępnień w mediach społecznościowych zapewniły platformie marketingowej HubSpot właśnie wpisy o długości ponad 2000.
Jak wynika z badania Moz i Buzzsumo, 85% treści (z wyłączeniem filmów i quizów) ma mniej niż 1000 słów. Wyróżnij się dopracowanymi, pełnymi twardych faktów i konkretów informacjami, a zobaczysz, że Cię zauważą. Możesz pisać np.
-
Posty wyczerpujące temat, z badaniami, długie
Coś, co Amerykanie nazywają ultimate guide. Po naszemu będzie to chyba Wszystko, co warto wiedzieć o… lub kompendium.
Przykłady:
Na naszym blogu takimi wpisami są: Teksty SEO — wszystko, co warto o nich wiedzieć oraz artykuł, który właśnie czytasz (choć tytuł na to nie wskazuje, za to długość już tak: ponad 2500 słów).
Przykłady wpisów tego rodzaju na innych blogach:
- Blog parentingowy: Wszystko, co warto wiedzieć, o rozwoju emocjonalnym dzieci
- Blog podróżniczy: Tajlandia od A do Z
- Blog modowy: Jak dobrać strój do sylwetki — kompendium wiedzy
- Blog o rozwoju osobistym: Jak zwiększyć produktywność? 5 naukowo udowodnionych sposobów
- Blog o zdrowiu: Zdrowe odżywianie — kompletny przewodnik dla początkujących
Rada:
♦ Poproś o wypowiedź specjalnie na potrzeby tekstu osoby znane w branży. Nie tylko urozmaicisz tekst, lecz także zwiększysz swoje szanse na przyciągnięcie czytelników. Kto wie? Może ekspert pochwali się w swoich mediach swoją wypowiedzią.
-
Zasoby i linki
Ludzie uwielbiają mieć wszystko w jednym miejscu. Jakaż to oszczędność czasu! Jak możesz to wykorzystać? Twórz od czasu do czasu posty zbierające np. narzędzia, najlepsze blogi na dany temat, miejsca, gdzie można znaleźć coś tam (np. muzykę do podcastów, bezpłatne zdjęcia), słowniki branżowe. Takie rzeczy są zawsze na topie.
Przykłady:
Ja np. miałam kiedyś na swojej witrynie (i poważnie myślę nad przywróceniem) słownik pojęć związanych z copywritingiem. Wkrótce też planuję opublikować zbiory narzędzi przydatnych w pracy nad tekstem.
Na innych blogach takie posty z zasobami mogłyby być następujące:
- Blog parentingowy: Pomoc dla rodziców online. Lista miejsc, w których o każdej porze dostaniesz radę
- Blog podróżniczy: Jak tanio podróżować? Spis miejsc, w których kupisz bilety, zamówisz nocleg i załatwisz wszelkie sprawy związane z wyprawą
- Blog modowy: Dobierz sobie fryzurę. 10 najlepszych symulatorów fryzur online
- Blog o rozwoju osobistym: Tam warto bywać. 20 najlepszych polskich blogów o rozwoju osobistym
- Blog o zdrowiu: Zdrowe odżywianie — kompletny przewodnik dla początkujących
***
Pamiętaj, że dobry temat to dopiero początek. Trzeba go jeszcze dobrze opracować, dobrze opisać i zadbać o SEO, żeby ludzie mieli szansę Cię znaleźć. Jeśli chcesz poczytać o tym więcej, może zainteresują Cię:
- Sztuka projektowania tekstów — moja książka, 360 stron, na których zebrałam wszystko, co warto wiedzieć o pisaniu, z ćwiczenia i kluczem odpowiedzi do nich.
- Artykuł Teksty SEO — wszystko, co warto o nich wiedzieć.
- Inne wpisy o blogowaniu dostępne za free w naszej bazie wiedzy.
Na koniec niespodzianka :). Co powiesz, żeby mieć zawsze przy sobie listę blogowych inspiracji, które podałam Ci w tym artykule? Jedno kliknięcie i jest Twoja:
Ewo, świetny wpis! Baaardzo pomocny. Akurat miałam na sticky notes wypisane tematy kolejnych wpisów na bloga, więc na bieżąco je podrasowywałam 😉
Mam nadzieję, że nie przegapię Twojego wpisu o narzędziach do wyszukiwania fraz kluczowych – kiedyś stosowałam regularnie, potem zrobiłam sobie przerwę i już do tego nie wróciłam, bo narzędzie, z którego korzystałam, było niedostępne. A jakoś nie mam głowy do tego, żeby poszukać innego (wiem, błąd, ale liczę na to, że pomożesz mi go naprawić 🙂 ).
A co to było za narzędzie, Asiu? Zdradzisz? Może przy okazji swojego wpisu specjalnie dla Ciebie poszukam odpowiedników :). PS Cieszę się, że post Ci się podobał!
Nie spodziewałam się tak ciekawego wpisu na ten temat. Ogromna dawka inspiracji! Mnóstwo wędek i ani jednej ryby, a takie wpisy podobają mi się najbardziej. Nie pomyślałam o recenzji książek 😉