Tekstowni.pl
  • kursy copywritingu
  • Dla copywritera
  • Dla przedsiębiorcy
  • Książka
  • Wiedza
    • Baza wiedzy
    • Podcast
  • Gratis
    • Bezpłatne materiały
    • Quizy
  • My
  • Kontakt
przez Ewa Szczepaniak

5 haczyków na czytelnika, czyli jak podrasować swój content

Im dłużej ludzie pozostają na Twojej stronie, tym lepiej dla Ciebie — co do tego nie ma wątpliwości. Czas wizyty mówi nam bowiem — jak to tłumaczy Bartłomiej Speth — „czy klienci są zadowoleni i odnaleźli na naszej stronie to, czego szukali”. Poznaj 5 pozatekstowych elementów, które pomogą Ci przekonać Google’a, że Twoja witryna to mekka, do której warto prowadzić wirtualnych pielgrzymów.

  1. Zdjęcia

Zdaniem Joanny Wryczy-Bekier:

[…] trzeba pamiętać, że w tekście użytkowym zdjęcie pełni również funkcję użytkową. Zdjęcia muszą być wyraźne i w oczywisty sposób wiązać się z treścią.

Zdjęcie, które ma znaleźć się na Twojej stronie WWW, powinno być:

  • dobrej jakości (dobrze wykadrowane, wyraźne);
  • odpowiednio ostre, jasne i nasycone kolorami;
  • dynamiczne – dobrze, jeśli coś się na nim dzieje, jeśli są na nim ludzie. Zadbaj, żeby osoby ze zdjęć zachęcały do pozostania na stronie, a nie do jej porzucenia: fotografie postaci patrzących w lewo wyrównuj do prawej strony, a zdjęcia osób zwróconych w prawo – do lewej strony;
  • legalnie pozyskane i opublikowane – zdjęcia objęte są prawem autorskim, jeśli więc nie chcesz dostać pewnego pięknego dnia zaproszenia do zapłaty lub doświadczyć innej związanej ze złamaniem tego prawa „przyjemności”, publikuj tylko te zdjęcia, które masz prawo wykorzystać: własne (z zachowaniem prawa o ochronie wizerunku!), zakupione lub pobrane z bezpłatnych banków zdjęć (np. Pexels albo Pixabay). Jeśli natomiast publikujesz zdjęcie z innej strony WWW, nie zapomnij podać źródła;
  • niewielkie rozmiarowo – jeśli wrzucisz zbyt duże zdjęcie, będzie się ono wolniej ładować, a to z kolei mocno nadwyręży cierpliwość odbiorcy.

Oczywiście pojedyncze zdjęcie to przede wszystkim sposób na uatrakcyjnienie tekstu (jakże ważne!). Niewielkie są szanse, że zatrzyma ono na dłużej czytelnika. Ale już galeria zdjęć albo slideshow z atrakcyjnymi komentarzami… Bartłomiej Speth zapewnia, że dobra galeria to patent na dodatkowe 60 sek. obecności użytkownika na stronie. Dlaczego z niego nie skorzystać?

  1. Filmy

Oto co w kwestii filmów radzi Joanna Wrycza-Bekier:

Podobnie jak zdjęcia, [filmy] powinny spełniać funkcję użytkową. Poszczególne ujęcia powinny być wyraźne i najlepiej statyczne. Unikaj materiałów, w których występują nagłe ruchy kamery – mogą one powodować trudności ze zrozumieniem.

Zdaniem wspomnianej autorki najlepiej sprawdzają się klipy filmowe o długości max. 90 sek. Nie zgadza się z tym Bartłomiej Speth, który doradza zamieszczanie kilkuminutowych plików video.

Kto ma rację? Przetestuj oba rozwiązania i sam oceń.

  1. Prezentacje i infografiki

Dodatkowe 60 sek.? Proszę bardzo! Przygotuj prezentację lub infografikę, która w przyjazny i nieprzegrzewający zwojów mózgowych sposób przeprowadzi czytelnika przez zawiłości jakiegoś tematu albo Twojej oferty. Nie tylko zatrzyma ona internautę na stronie, ale też – jeśli zadbasz o umieszczenie w niej  (info)grafiki – pomoże więcej zapamiętać.

Zdaniem badaczy nasz mózg zapamiętuje najlepiej informacje podane właśnie w postaci graficznej (aż 90% – dla porównania: tylko 10% informacji dochodzących do mózgu pochodzi z tego, co czytamy, a 20% z tego, co słyszymy).

  1. Podcasty

Świetny sposób na zatrzymanie i przywiązanie czytelnika do strony (o ile zechcesz zamieszczać podcasty cyklicznie).

Podcasty, to – jak wyjaśnia Aneta Głowacka na bloga Brand 24:

nieodpłatnie dostępna treść publikowana za pośrednictwem internetu jako przekaz audio lub wideo. Pierwotnie były one „nadawane” do urządzeń iPod, stąd nazwa to połączenie dwóch słów – iPod oraz broadcast (nadawać).

Oto co wspomniana autorka doradza osobom chcącym wzbogacić swoje wirtualne zasoby o świetne podcasty:

  • Przygotuj dobrą nazwę (atrakcyjną, a zarazem informującą o tym, jaką tematykę poruszasz).
  • Twórz treści, których sam chętnie byś posłuchał.
  • Zadbaj o dobrą jakość nagrań (na początek wystarczy mikrofon i komputer z darmowym programem Audacity).
  • Publikuj regularnie w odpowiednim czasie (raz na tydzień lub raz na dwa tygodnie, najlepiej we wtorek).
  • Zadbaj o odpowiednią długość (idealny czas to 22 minuty).
  1. Linki wewnętrzne

Odsyłaj czytelnika do innych swoich tekstów. Zamieszczaj pod swoimi wpisami linki do artykułów o podobnej tematyce, chętnie czytanych. Jeśli oczarujesz czytelnika jednym wpisem, dlaczego nie miałby zainteresować się i kolejnymi? Zatrzymasz w ten sposób internautę na co najmniej 180 dodatkowych sekund, a przy okazji zapunktujesz u Google.

Zobacz także:

  • Jaki copywriting podoba się Google Dowiedz się, o  co jeszcze warto zadbać, żeby Twoja strona pojawiała się wśród pierwszych wyników wyszukiwania.

***

Lista oczywiście nie jest pełna. Moglibyśmy dorzucić jeszcze quizy, porządnie opracowaną bazę wiedzy na temat interesujący Twoich czytelników, interaktywne zabawy, np. puzzle i wiele, wiele innych. Ogranicza Cię tylko własna wyobraźnia i… umiejętności techniczne.

Co Ciebie najbardziej angażuje na stronach?

View Results

Loading ... Loading ...

Podziel się:

  • Kliknij, aby udostępnić na Facebooku (Otwiera się w nowym oknie) Facebook
  • Kliknij, aby udostępnić na X (Otwiera się w nowym oknie) X

Dodaj do ulubionych:

Lubię Wczytywanie…

Zobacz także:

Ewa Szczepaniak
Copywriterka, trenerka pisania, współzałożycielka pracowni copywriterskiej Tekstowni.pl. Pisze, uczy pisać i sama odkrywa wciąż nowe możliwości słowa. Autorka kursów pisania i poradników Sztuka projektowania tekstów i 101 technik copywritingu sprzedażowego.

5 komentarzy

Polenka pisze:
24 sierpnia 2016 o 11:43

Ups… nie słyszałam wcześniej o tym, że czas spędzony na stronie jest bardzo ważny. Muszę zatem usprawnić niektóre elementy 🙂

Wczytywanie…
Odpowiedz
Ewa pisze:
24 sierpnia 2016 o 12:32

To jeden z ważnych elementów. Jeśli da się coś poprawić, żeby ludzi zatrzymać, to warto! Trzymam kciuki, Polenka 🙂

Wczytywanie…
Odpowiedz
Aga pisze:
18 marca 2022 o 23:45

Chyba nie za bardzo załapałam, o co chodzi z tymi procentami zapamiętanych informacji – 90, a potem 10 i 20 – to zawiera się w tych 90%?

Wczytywanie…
Odpowiedz
Ewa Szczepaniak pisze:
19 marca 2022 o 19:09

Aga, chodzi o to, że wg tej teorii jeśli ktoś Ci opowiada o 10 rzeczach, to zapamiętujesz tylko 2 z nich (20%). Jeśli czytasz o 10 rzeczach, to zapamiętujesz jedną (10%).

Wczytywanie…
Odpowiedz
Pingback: Prosty język w marketingu. 5 trików do zastosowania od zaraz - Copywriterzy by Tekstowni.pl

Co o tym myślisz?Anuluj pisanie odpowiedzi

Bądźmy w kontakcie

Kurs copywritingu

kurs copywritingu

Kompendium wiedzy o pisaniu:

książka o pisaniu

Materiały o copywritingu, pisaniu, dobrym stylu – za free:

  • Polityka prywatności
  • Kontakt
Copyright by Tekstowni.pl 2016-2025
Polityka prywatności Tekstowni.pl
Zarządzaj zgodami plików cookie
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii - takich jak pliki cookie - do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre funkcje witryny.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest konieczny w uzasadnionym celu - umożliwia korzystanie z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}
%d