Możesz to robić wszędzie. Na plaży, w górach i w luksusowym kurorcie. Każde miejsce jest pełne zapalników dla wyobraźni, a tym samym każde miejsce jest dobre, żeby rozruszać pisarskie mięśnie — potrenować kreatywne myślenie i spojrzeć na rzeczywistość z nieco innej strony niż zazwyczaj. Trenuj zatem i odkrywaj. Te ćwiczenia Ci w tym pomogą.
Ćwiczenie 1: Inny Ty
Opisz siebie z perspektywy… lustra w pokoju hotelowym. To lustro wiele już widziało. Odbijały się w nim twarze radosne i smutne. Ktoś przy nim mówił ciepłe słowa, a ktoś inny przeklinał.
To lustro poznało różne osobowości, style życia i dziwactwa. Na Ciebie patrzy z dystansem, jak na kolejny obiekt do obserwacji.
Napisz monolog / strumień świadomości lustra — tekst, który pokaże, jak Ty wpisujesz się w galerię osobliwości zapisaną w doświadczeniu hotelowego lustra.
Ćwiczenie 2: Poranek nieznajomej
Czas wyjść z hotelowego pokoju i rozejrzeć się po okolicy i po ludziach, których los sprowadził w to samo miejsce co Ciebie.
Poszukaj w zasięgu wzroku kogoś, kto właśnie stoi sam. Jest? To teraz opisz dzisiejszy poranek tej osoby.
Wstała radosna czy wkurzona? Co na to wpłynęło? Spieszyła się gdzieś (gdzie?) czy pozwoliła sobie na leniwe śniadanko i kawkę na tarasie?
Krok 1: Opisz ten poranek zwyczajnie, skupiając się na czynnościach bohatera/bohaterki.
Krok 2: Uzupełnij opis o wrażenia zmysłowe. Co ta osoba słyszała, widziała? Jak pachniał pokój, w którym się obudziła? Może w pewnym momencie z korytarza dobiegł inny zapach? Jaką fakturę miały rzeczy, których dotykała.
Krok 3: Dodaj do opisu myśli bohatera/bohaterki. Co chodziło mu/jej po głowie w chwilę po przebudzeniu? Co czuł(a) i myślał(a), wykonując rutynowe czynności? Jakie skojarzenia przychodziły pod wpływem widoków, smaków i zapachów?
Ćwiczenie 3: Zakochani zaczarowani
Czas na kolejny krok — na spojrzenie już nie tylko na to, co dzieje się dokoła bohatera, ale także na to, co tkwi w nim samym.
Rozejrzyj się za jakąś parą. Przypatrz się jej kreatywnie. Zastanów się, jakimi są ludźmi — czym się zajmują, jakie mają hobby, jakie mają osobowości. Gotowe? To teraz tak…
Tych dwoje ludzi zostanie za chwilę zamienionych w zwierzęta. Jak to się stanie? Nie wiem. Może zaszkodzi im coś, co właśnie mają zamiar zjeść? Może za rogiem spotkają kogoś, kto ma czarnoksięskie zdolności? A może sami wypowiedzą nieopatrznie jakieś magiczne słowo? Ty tu rządzisz!
Rządź zatem. Wymyśl nie tylko, jak to się stanie. Napisz też, w jakie zwierze (zgodnie z osobowością, którą wcześniej przypisałeś swoim bohaterom) zostanie zamieniona każda z osób. Jak (zgodnie z tą osobowością) każde z nich zareaguje, jak zachowają się wobec siebie nawzajem i do czego to wszystko doprowadzi?
Ćwiczenie 4: A było to tak…
Mam nadzieję, że Twoja wyobraźnia jest już rozgrzana. To teraz pójdźmy na całość — zafundujmy jej gimnastykę bez zapalników w świecie realnym.
Napisz cd. historii rozgrywającej się na plaży, a zaczynającej się od jednego z poniższych zdań:
- A więc jednak. Zaginął kapelusz pani Misiakowej.
- To musiało się skończyć źle. A jednak skończyło się inaczej, niż wszyscy myśleli.
- Nagle tuż nad głowami plażowiczów pojawił się wielki sterowiec z wymalowanymi gęsto różami.
Ćwiczenie 5: Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia
Opowiedz historię z poprzedniego ćwiczenia raz jeszcze, ale tym razem z perspektywy co najmniej jednej innej postaci. Do wyboru masz:
- pilota wymalowanego w róże sterowca (wcale nie musi to być człowiek!)
- albatrosa, który właśnie szybował nad plażą
- podstarzałego hippisa, który właśnie wypalił trzecią trawkę.
Pamiętaj, że inny narrator to nie tylko inny punkt widzenia, lecz także inny sposób mówienia!
***
Mam nadzieję, że ćwiczenia, które dla Ciebie przygotowałam, pomogą Ci odkryć pokłady kreatywności.
PS Co powiesz na więcej takich ćwiczeń? Przygotowujemy cały workbook, który pomoże Ci rozruszać klawiaturę i wyobraźnię. Jeśli czujesz, że mógłby się przydać, zapisz się na listę zainteresowanych.
[To do niczego nie zobowiązuje. Oznacza tylko tyle, że dostaniesz info, kiedy workbook będzie gotowy].