Piszesz nie od dziś. Myślisz, że z pisaniem do internetu też sobie poradzisz, tymczasem… „Żeby wybić się w SERP-ach musisz zoptymalizować swoje teksty na frazy long tailowe i zadbać o link building. Sprawdź też, czy masz odpowiednio ustawione metadane i…” Że cooo? Spokojnie! Ten słownik powstał po to, żebyś zrozumiał SEO slang. No, przynajmniej w takim zakresie, jaki zahacza o teksty.
Algorytmy Google
Ustalone przez Google procedury postępowania w określonych sytuacjach. Te najważniejsze z punktu widzenia SEO copywritingu to:
- Panda (przewiduje kary za duplicate content, eliminuje słabe treści, a promuje te wyczerpujące, dobrze napisane, pomocne dla użytkowników)
- Pingwin (porządkuje kwestię link buildingu — kładzie nacisk na jakość odnośników do strony obecnych w sieci)
- Koliber (większy nacisk na rozbudowane frazy kluczowe, jak najlepiej oddające intencję użytkownika)
- Helpful Content (zob. Helpful Content)
Alt tag
Tekst alternatywny, który wpisujesz w formularzu edycji obrazka. Na stronie go nie widać… zazwyczaj. Pojawia się jedynie wtedy, kiedy komputer internauty ma problem z wczytaniem obrazka.
Tekst alternatywny jest potrzebny także osobom, które z różnych względów, np. w związku z niepełnosprawnościami, korzystają z funkcji czytania w wyszukiwarce. Siłą rzeczy obrazka im lektor nie przeczyta. Czyta za to — bingo! — właśnie tekst alternatywny.
Anchor text
To fraza, którą podlinkowujesz. Idealnie, jeśli dokładnie oddaje ona to, co czytelnik znajdzie po drugiej stronie odnośnika. Jeśli więc np. piszesz artykuł o budowie domu i chcesz odesłać kogoś do tekstu o tym, jak dostać pozwolenie na budowę, to:
Słabo: Chcesz wiedzieć więcej o pozwoleniach na budowę? Przeczytaj TU.
Lepiej: Dowiedz się więcej o tym, jak dostać pozwolenie na budowę.
Black hat SEO
Określenie pcozycjonerskich grzeszków, które owszem, pomagają się stronie wybić, ale do czasu. W perspektywie mogą ściągnąć na nią Google’owską klątwę w postaci obniżenia pozycji, a nawet usunięcia witryny z wyników wyszukiwania.
Jakie działania należą do black hat SEO?
Np.
- keyword stuffing
- ukryta treść na stronie (np. biała czcionka na białym tle)
- kupowanie linków
- teksty słabej jakości, pisane pod algorytmy, a nie dla czytelników.
Chunky middle
Średnie frazy kluczowe. Składają się zazwyczaj z 2-3 słów. Są bardziej szczegółowe niż short tail, ale wciąż dość ogólne i trudne do wypozycjonowania, bo walczy o nie dużo stron.
Czytelność
To jeden z parametrów ocenianych przez wtyczki pomagające w optymalizacji tekstów na stronie WWW. Na czytelność składają się (wg Yoast SEO):
- Wynik w teście Flesch Reading Ease sprawdzającym mglistość tekstu (na niekorzyść działają m.in. długie zdania, długie i trudne słowa).
- Wyrażenia łączące ze sobą poszczególne zdania.
- Różnorodność składniowa — brak sytuacji, kiedy to kolejne zdania zaczynają się od tego samego słowa.
- Liczba słów następujących po każdym ze śródtytułów nie większa niż 300 słów.
- Krótkie akapity.
- Nie więcej niż 25% zdań dłuższych niż 20 słów.
- Strona czynna.
Direct answer
Inaczej pozycja zero albo featured snippet. Odpowiedź na pytanie wpisane w wyszukiwarkę wyświetlana przez Google bezpośrednio, nad wynikami wyszukiwania.
Duplicate content
Zduplikowany content. Coś, czego nie powinieneś mieć na swojej stronie, jeśli nie chcesz podpaść algorytmom Google’a. Zduplikowanym contentem są treści opublikowane w ramach Twojej witryny na zasadzie kopiuj-wklej.
Pół biedy jeszcze, jeśli kopiujesz je od siebie. Najgorzej, jeśli kopiujesz je od kogoś. Nawet jeśli nie narusza to praw autorskich — bo akurat chodzi o opis produktu przeklejony ze strony producenta, który wyraził zgodę na to, żeby ten opis puszczać w świat — to… Naprawdę chcesz brzmieć identycznie jak połowa internetu?
No, w każdym razie Google promuje tych, którzy brzmią oryginalnie.
Edytor SEO
Narzędzie (najczęściej płatne), które pomaga w tworzeniu tekstów SEO, np. podpowiada frazy kluczowe, na bieżąco ocenia czytelność, pomaga właściwie rozłożyć nagłówki.
EEAT
Pierwotnie EAT, niedawno poszerzone o dodatkowe E. To skrótowiec od słów określających to, czego oczekuje od Ciebie Google. Są to: expertise (wiedza ekspercka), authoritativeness (autorytet) and trustworthiness (zaufanie) + dodane niedawno: experience, czyli doświadczenie.
Zob. Chcesz dać się znaleźć? Zoptymalizuj stronę pod EAT (tekst jeszcze bez experience. Wkrótce go zaktualizuję).
Fat head
Zob. generyczne frazy/słowa kluczowe.
Fraza długiego ogona
Inaczej long tail. To taka bardziej rozbudowana, bardziej doprecyzowana fraza (np. „kwiaty doniczkowe na zachodni parapet” zamiast „rośliny domowe”). Znacznie lepsza jako fraza kluczowa od frazy bardziej ogólnej, bo:
- zazwyczaj konkurencja jest mniejsza (na zdrowy rozum: łatwiej być pierwszym z np. 300 chętnych niż z 3 000 000, prawda?)
- internauci wpisują właśnie takie bardziej szczegółowe pytania, doprecyzowujące to, czego szukają.
Frazy kluczowe
Frazy, które są wpisywane przez internautów w wyszukiwarkę. Dla copywritera są to frazy, które należy odpowiednio rozmieścić w tekście, aby dać wyszukiwarce informację o tym, czego dotyczy strona i na jakie zapytania warto ją podsuwać internautom.
Frazy kluczowe zidentyfikujesz za pomocą plannerów fraz kluczowych, a także — najszybciej i bezpłatnie — dzięki podpowiedziom Google.
Featured snippet
Zob. direct answer.
Generyczne frazy/słowa kluczowe
Nazywane też frazami fat head albo short tail. Bardzo ogólne frazy, składające się z 1 lub 2 słów. Na ogół nie najlepszy wybór do optymalizacji stron, bo intencje internautów wpisujących takie frazy (ok. 18% zapytań) nie jest jasna, a konkurencja na takie zapytania jest ogromna, przez co trudno się na takie frazy wypozycjonować.
H1, H2, H3 itd.
Zob. nagłówki
Helpful content
Zaktualizowany pod koniec 2022 roku algorytm, zgodnie z którym Google ma znacząco obniżać pozycję stron z tekstami pisanymi stricte pod pozycjonowanie, krótkimi, nieprzydatnymi internautom. Skorzystają na nim z kolei strony z tekstami wartościowymi, wyczerpującymi, zawierającymi nieoczywiste informacje.
Kanibalizacja fraz kluczowych
To taka nieciekawa sytuacja, kiedy kilka zakładek na Twojej stronie rywalizuje ze sobą o miejsce w wyszukiwarce na tę samą frazę. Jak zapobiec kanibalizacji? Bardzo prosto! Nie optymalizuj 2 stron na tę samą frazę.
Co zrobić, jeśli już tak się zdarzy, że dwie zakładki muszą, ale to po prostu muszą mieć tę samą frazę? Powiedz Google, która z tych stron jest ważniejsza. Zrobisz to, wpisując w kodzie lub we wtyczce SEO (np. w Yoast SEO) tzw. link kanoniczny.
Keyword density
Gęstość fraz kluczowych, czyli po prostu to, jak dużo tych fraz jest w tekście. I wcale nie jest prawdą, że im więcej, tym lepiej.
Keyword stuffing
Przerost SEO nad treścią, czyli niestrawne upychanie fraz kluczowych. Nie lubią tego ani internauci, ani Google.
Link kanoniczny
Link, który powinieneś zastosować, jeśli więcej niż jeden tekst w obrębie witryny optymalizujesz na tę samą frazę. Taki link pokazuje Google, który z tekstów jest ważniejszy, czyli do którego wyszukiwarka powinna przede wszystkim odsyłać użytkowników.
Link kanoniczny możesz podać np. we wtyczce SEO.
Link wewnętrzny
Link do innej zakładki w obrębie witryny. Super sprawa do optymalizacji tekstów. Linkując do innych tekstów na swojej stronie:
- dajesz czytelnikowi pełniejszy obraz, pomagasz mu tym samym jeszcze bardziej
- dłużej zatrzymujesz czytelnika na stronie (Google to docenia!)
- zmniejszasz tzw. współczynnik odrzuceń. Jeśli internauta kliknie — punkt dla Ciebie. To też Google bardzo docenia
- zwiększasz szansę na to, że czytelnik dojdzie tam, gdzie chciałbyś go doprowadzić, np. do strony z ofertą.
Jednym słowem: same korzyści!
Link zewnętrzny
Link do innej strony w sieci. Może Ci pomóc w optymalizacji witryny, jeśli używasz go właściwie, czyli:
- linkujesz do wartościowych strony, z dużym autorytetem w wyszukiwarce
- linkujesz do stron ze swojej branży
- dbasz o to, żeby nie mieć w witrynie niedziałających linków (no wiesz: strony czasem znikają z internetu, są atakowane przez hakerów itd. Jeśli akurat odsyłasz czytelników do takiej strony z tragiczną historią, to działa na Twoją niekorzyść).
Link building
Budowanie siatki linków, które prowadzą do strony. Ważne w pozycjonowaniu, bo wg Google im więcej internautów linkuje w sieci do danej witryny, tym pewniej można uznać, że w tej witrynie jest coś naprawdę suuuuper, o czym powinno się dowiedzieć jak najwięcej osób.
Czy rzeczywiście tak jest?
I tak, i nie. Jeśli faktycznie tekst staje się wiralem i mnóstwo osób do niego odsyła — super! Google to doceni. Ale linkbuilding jest też sporym polem do popisu dla „kreatywnych” pozycjonerów. Kupowanie linków albo wymiany link za link, spamerskie komentarze na blogach… To jest coś, czym można bardzo podpaść wyszukiwarce.
Long tail
Zob. fraza długiego ogona.
Metaopis / meta description
Zapisywany wbrew zasadom ortograficznym najczęściej jako „meta opis”. To taki opis zawartości wspisu lub zakładki, którego nie widać na stronie, a jedynie w wynikach wyszukiwania. Wpiszesz go w kodzie lub we wtyczce SEO, np. w Yoast albo w RankMath.
Nagłówki
Wszelkie tytuły i podtytuły. Zarówno te odnoszące się do całego całego tekstu, jak i i tytuły różnych sekcji, czyli śródtytuły. Nie wystarczy ich pogrubiuć. Należy jeszcze oznaczyć je jako nagłówek.
W WordPressie zrobisz to, wybierając typ nagłówka z rozwijalnego menu w edytorze. Kiedy to zrobisz, w kodzie html strony pojawią się przy nagłówkach znaczniki H… z odpowiednią liczbą. (H – od ang. header).
Nagłówki ułożone są hierarchicznie:
- najważniejszy — H1 — zarezerowany jest dla tytułu strony,
- kolejne — H2, H3 i dalsze — dla śródtytułów.
Off-site/off-page SEO
To wszystko, co możesz zrobić poza swoją witryną, żeby roboty Google lubiły Cię jeszcze bardziej. W zakresie związanym z treściami są to następujące działania:
- Budowanie sieci linków do strony. Pomogą Ci w tym:
-
-
- artykuły gościnne na blogach innych twórców
- komentarze na blogach i forach
- artykuły sponsorowane.
-
-
- Promowanie strony w social mediach – linkuj do niej ze swoich profili i postaraj się, żeby linkowali do niej inni.
- Wizytówka Google dla firmy.
On-site/on-page SEO
To wszystko, co możesz zrobić w obrębie Twojej witryny, żeby przyciągnąć nowych czytelników/klientów. W zakresie związanym z treściami są to następujące działania:
- optymalizacja metaopisów i tytułów SEO (powinny zaciekawiać, a jednocześnie zawierać frazę kluczową).
- właściwe rozmieszczenie śródtytułów w tekstach;
- oznaczenie śródtytułów odpowiednimi znacznikami (H2, H3 itd.);
- rozmieszczenie fraz kluczowych w tytułach i śródtytułach;
- dodanie opisów alternatywnych do grafiki (z frazami kluczowymi oczywiście);
- linki do innych tekstów na stronie i do źródeł zewnętrznych;
- troska o jakośćtekstów (czytelność, poprawność językowa itp.).
Optymalizacja tekstu
Opracowanie tekstu zgodnie z zasadami SEO. Polega na:
- rozmieszczeniu fraz kluczowych w odpowiednich miejscach
- polepszeniu czytelności (krótkie akapity, śródtytuły, wypunktowania)
- dodaniu atrybutu alt tag pod grafiką
- opracowaniu metadanych — tytułu SEO i metaopisu.
Planner fraz kluczowych
Narzędzie, które pomaga zidentyfikować frazy kluczowe. Na podstawie danych z wyszukiwarki podpowiada, o co ludzie pytają, jak formułują swoje zapytania, jak często wpisują daną frazę i jak dużo stron o tę frazę konkuruje — zarówno w wynikach organicznych (bezpłatny ruch), jak i płatnych (reklama w wyszukiwarce).
Najbardziej znane narzędzia:
- Google Keyword Planner (obecnie dostępny tylko dla osób korzystających z reklamy w Google)
- ubersuggest.io — w bardzo ograniczonym zakresie – za free
- AnswerThePublic — bezpłatny w ograniczonym zakresie
- keywordtool.com — jw.
Pozycja zero
Zob. direct answer.
RankMath
Jedna z bardziej popularnych wtyczek do WordPressa pomagających w optymalizacji tekstu. Zob. Jak pisać pod SEO? Rady RankMarh
SEO
Seach Engine Optimization [NIE: *Optimalization!]. To różne działania wokół witryny internetowej, które służą temu, żeby witryna ta jak najlepiej odpowiadała wymogom wyszukiwarek i dzięki temu pojawiała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania.
SEO copywriting
To projektowanie tekstów wartościowych dla użytkownika, a jednocześnie zoptymalizowanych zgodnie z dobrymi praktykami SEO.
SERP
Search Engine Results Page — strona z wynikami wyszukiwania. Jeśli SEO-wiec mówi, że jakieś tam działania podnoszą pozycję strony w SERP-ach, to znaczy że te działania po prostu podnoszą pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
Short tail
Zob. generyczne frazy/słowa kluczowe.
Słowa kluczowe
Zob. frazy kluczowe.
Tekst alternatywny
Zob. alt tag.
Teksty SEO
Zob. SEO copywriting
Thin content
Treści słabej jakości — zbyt kótkie, zduplikowane, niemające wartości dla użytkownika.
Tytuł SEO
Metatytuł — tytuł dla wyszukiwarki — ten, który będzie się pojawiał na stronie wyników wyszukiwania. Może być inny niż tytuł „dla czytelnika” (taki sprytny sposób, żeby zjeść ciastko i mieć ciastko — „złapać” czytelnika niedopowiedzeniem, a wyszukiwarce dać frazę kluczową tak, gdzie jej miejsce, czyli właśnie w tytule SEO).
White hat SEO
Przeciwieństwo black hat SEO. Etyczne, zgodne z zaleceniami Google praktyki służące podniesieniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Należą do nich np.
- publikowanie wysokiej jakości treści
- optymalizacja działania witryny — tak żeby wczytywała się jak najszybciej
- dbanie o doświadczenie użytkownika na stronie — o to, żeby wygodnie mu się w tej strony korzystało.
Współczynnik odrzuceń
Procent wizyt na stronie, które były bardzo krótkie i nie zakończyły się żadną akcją ze strony użytkownika — nie było kliknięcia, przejścia do kolejnej zakładki itp. Wejście, szybkie wyjście i pozamiatane.
YMYL
Your Money, Your Life — grupa zagadnień związanych z życiem i pieniędzmi, prawem itp., co do których Google ma zaostrzone wymagania, jeśli chodzi o treści. Zob. Chcesz dać się znaleźć? Zoptymalizuj stronę pod EAT.
Yoast SEO
Popularna wtyczka do WordPressa pomagająca w optymalizacji tekstu. Zob. Teksty SEO — wszystko, co warto o nich wiedzieć