Tekstowni.pl
  • kursy copywritingu
  • Dla copywritera
  • Dla przedsiębiorcy
  • Książka
  • Wiedza
    • Baza wiedzy
    • Podcast
  • Gratis
    • Bezpłatne materiały
    • Quizy
  • My
  • Kontakt
przez Ewa Szczepaniak

Jak długi powinien być tekst do Internetu?

Dziś krótko, ale praktycznie: długość tekstów do Internetu od A do (mam nadzieję ;)) Z. Oto kilka niezwykle praktycznych wskazówek „rozmiarowych” dla wszystkich, którzy swoimi działaniami content marketingowymi chcą podbijać wirtualny świat. Można wierzyć lub nie, ale znać warto.

długość tekstów do internetu

Długość tekstów do Internetu: strony WWW

Oto kilka faktów o długości różnych elementów witryny internetowej:

  • optymalna nazwa domeny ma 8 znaków;
  • tytuł strony – który zdaniem Jakoba Nielsena powinien być mikrotreścią i perłą klarowności – najlepiej jest zamknąć w 55 znakach (a już na pewno nie powinien przekroczyć 60 znaków. Po 60 Google odcina ciąg dalszy i tytuł staje się dla internauty nieczytelny);
  • zdaniem specjalistów Orbit Media Studios najlepsza długość paragrafu to 4 linijki; Jakob Nielsen twierdzi, że 6 linijek, a Joanna Wrycza-Bekier obstawia 2–3 wiersze;
  • meta opis, czyli opis strony widoczny w wynikach wyszukiwania, najlepiej sprawdza się wówczas, kiedy jego długość nie przekracza 155 znaków (choć niektóre wyszukiwarki wyświetlają w całości opisy o długości nawet 255 znaków, to wszystko rozbija się o Google, które granicę stawia przy 160 znakach);
  • idealna długość linijki tekstu to 12 słów;
  • w wynikach wyszukiwania jako pierwsze pojawiają się treści, które mają min 2000 słów;
  • jeśli umieszczasz na swojej stronie WWW pole wyszukiwania, powinno się w nim mieścić min. 30 znaków.

Długość tekstów do Internetu: blogi

Prowadzisz blog? Oto jakich długości się trzymać, żeby zjednać sobie wyszukiwarki i internautów:

  • tytuł bloga powinien mieć 6 słów (bo internauci czytają tylko 3 pierwsze i 3 ostatnie) albo 140 znaków;
  • z badań Medium wynika, że optymalna długość posta to 1600 słów, bo tyle właśnie człowiek jest w stanie przeczytać w ciągu 7 minut, kiedy jego skupienie jest największe. Podobne spostrzeżenia mają eksperci z Orbit Media Solutions, którzy za najlepszą długość artykułu blogowego uważają 1500 słów. Nie wszyscy jednak się z tym zgadzają. I tak np. Seth Godin publikuje z powodzeniem znacznie krótsze posty (jeden z najkrótszych miał zaledwie 27 słów!), a Neil Patel potrafi się przebić z wpisami liczącymi nawet 4000 słów. Zdaniem polskich analityków najlepsze teksty w języku ojczystym to takie, które liczą ok. 3000–4000 znaków (400–500 słów).
długość tekstu do internetu
Źródło: http://blog.inb-digital.pl/1040-dlugosc-tekstow-w-internecie

Długość tekstów do Internetu: maile

Eksperci wypowiedzieli się także w kwestii tytułów maili. Choć wielu z nich jest zdania, że ich długość nie ma absolutnie żadnego wpływu na otwieralność maila, to niemal wszyscy są zdania, że tytuł maila powinien mieć max. 50 znaków. Są jednak i tacy (SumAll i Buffer), którzy twierdzą, że idealnie byłoby, gdyby zmieścił się w 28–39 znakach – otworzy go 12% więcej odbiorców.

Joanna Wrycza-Bekier, powołując się na książkę Marketing perswazyjny Piotra Łabuza i Marcina Urbańskiego, twierdzi, że najlepszy tytuł maila to taki, który liczy 12–15 słów.

Długość tekstów do Internetu: media społecznościowe

Nie ma content marketingu bez mediów społecznościowych. Okazuje się, że i w przypadku mikrotreści trzeba mieć się na baczności:

  • Zdaniem ekspertów z Orbit Media Solutions Facebook kocha posty o długości 100–140 znaków, jednak Jeff Bullas zauważył, że wpisy liczące max. 40 znaków są aż o 86% bardziej skuteczne od pozostałych;
długość tekstów do internetu
Źródło: http://www.borbis.pl/blog/optymalizacja-dlugosci-tresci-w-sieci/

 

  • na Twitterze Dan Zarrella zaleca 120–130 znaków i stosowanie 2 hashtagów na jeden tweet, SumAll i Buffer utrzymują jednak, że tweety o długości 71–100 znaków odnotowują o 17% większe zaangażowanie;
  • post w LinkedIn to 16–25 słów, jeśli Twoimi czytelnikami mają być firmy, i 21–25, jeśli zwracasz się do „szarych” konsumentów;
  • na Pinterest opisuj swoje piny w 200 znakach;
  • hashtagi, których używamy do oznaczenia postów, powinny mieć 6 znaków.

Długość innych materiałów

Internet to nie tylko tekst. Jak pisałam w ostatnim poście, zarówno internauci, jak i wyszukiwarki kochają inne treści – wizualne, audio i wideo. Oto jakie zalecenia mamy w ich przypadku:

  • internauta obejrzy prezentację w Slideshare z zainteresowaniem, jeśli będzie ona miała max. 61 slajdów i zajmie mu nie więcej niż 6 minut;
  • na YouTubie najlepiej sprawdzi się film o długości 3–3,5 minut;
  • podcast powinien trwać – jak już wiemy – 22 minuty.

 

Źródła:

  1. B. Stawarz, Content marketing po polsku.
  2. J. Wrycza-Bekier, Webwriting.
  3. http://blog.inb-digital.pl/1040-dlugosc-tekstow-w-internecie-1
  4. http://www.borbis.pl/blog/optymalizacja-dlugosci-tresci-w-sieci/
  5. http://blog.friendlysocial.pl/optymalna-dlugosc-tresci-w-internecie/
  6. http://blog.sumall.com/journal/internet-zoo-ideal-length-everything-online.html

Jakie posty na blogach wolisz czytać? Długie czy krótkie?

View Results

Loading ... Loading ...

Podziel się:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window)
  • Click to share on X (Opens in new window)

Like this:

Like Loading...

Zobacz także:

Ewa Szczepaniak
Copywriterka, trenerka pisania, współzałożycielka pracowni copywriterskiej Tekstowni.pl. Pisze, uczy pisać i sama odkrywa wciąż nowe możliwości słowa. Autorka kursów pisania i poradników Sztuka projektowania tekstów i 101 technik copywritingu sprzedażowego.

10 komentarzy

Maciej Wojtas pisze:
16 sierpnia 2016 o 13:52

Bardzo przydatne dane. Chociaż w sumie trochę smutne, bo sprowadzając wszystko do statystyk i mierząc wszystko „od linijki” – traci się miejsce na spontaniczność.

Loading...
Odpowiedz
Ewa pisze:
16 sierpnia 2016 o 14:43

Maćku, dobry tekst, nawet spontaniczny, zawsze się obroni 🙂

Loading...
Odpowiedz
Maciej Wojtas pisze:
16 sierpnia 2016 o 15:46

Co racja, to racja 🙂

Loading...
Odpowiedz
Magdalena Rolnik pisze:
16 sierpnia 2016 o 20:28

Moje osobiste doświadczenie (nie poparte naukowymi dowodami w żaden sposób) mówi, że długość tekstu zależy od grupy docelowej i poruszonego tematu. Moje najkrótsze teksty to minimum 600 słów. Ale mam i takie na ponad 3000 słów. Jeśli temat jest wyczerpany do końca, to znajdą się chętni na przeczytanie. I to potwierdzają moje statystyki 🙂

Loading...
Odpowiedz
Ewa pisze:
16 sierpnia 2016 o 20:35

Magda, to najlepszy znak, że świetnie piszesz. Gratuluję i trzymam kciuki za kolejne statystyki 🙂

Loading...
Odpowiedz
Maciek @Autventure pisze:
24 sierpnia 2016 o 11:48

Zazwyczaj klikam teksty na około 500-800 wyrazów. Dłuższe też są ok, ale mam wrażenie że przyjemniej czyta się właśnie takie krótsze formy. Aczkolwiek absolutne minimum na bloga to imho 400 wyrazów 🙂

Loading...
Odpowiedz
Ewa pisze:
24 sierpnia 2016 o 12:26

Co do minimum – zgadzam się. A jeśli chodzi o to, co się przyjemnie czyta, to powiem tak: najprzyjemniej czyta się to, co dobrze napisane i estetycznie podane. Dzięki za Twój głos, Maciek! 🙂

Loading...
Odpowiedz
M pisze:
29 listopada 2016 o 12:12

Zawsze staram się pisać takie teksty, które samej przyjemnie mi się czyta. Niby logiczne, ale zdarzało mi się, że własny tekst mnie męczył, więc musiałam całkowicie go zmienić;)

Loading...
Odpowiedz
Ewa pisze:
29 listopada 2016 o 12:28

Bardzo dobre podejście. Czytelnicy są z pewnością wdzięczni 🙂

Loading...
Odpowiedz
Przemek pisze:
14 października 2022 o 19:58

Tekst ma 619 słów/4418 zzs bez przypisów – długość tekstów miało, ma i będzie miało znaczenie. Dzięki za zebranie informacji w pigułce.

Loading...
Odpowiedz

Co o tym myślisz?Cancel reply

Bądźmy w kontakcie

Kurs copywritingu

kurs copywritingu

Kompendium wiedzy o pisaniu:

książka o pisaniu

Materiały o copywritingu, pisaniu, dobrym stylu – za free:

Copyright by Tekstowni.pl 2016-2025
Polityka prywatności Tekstowni.pl
Zarządzaj zgodami plików cookie
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii - takich jak pliki cookie - do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre funkcje witryny.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest konieczny w uzasadnionym celu - umożliwia korzystanie z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}
%d