Tekstowni.pl
  • kursy copywritingu
  • Dla copywritera
  • Dla przedsiębiorcy
  • Książka
  • Wiedza
    • Baza wiedzy
    • Podcast
  • Gratis
    • Bezpłatne materiały
    • Quizy
  • My
  • Kontakt
przez Ewa Szczepaniak

Skąd brać historie? Cz. 2: Trening odkrywania drugiego dna w zwykłych sytuacjach

Znasz już teorię. Wiesz, że najlepsze historie kryją się w codzienności. Ale jak znaleźć to słynne „drugie dno”, o którym pisałam w pierwszej części? Odpowiedź: przez systematyczny trening. Przed Tobą ćwiczenia storytellingowe, które nauczą cię najważniejszej umiejętności: patrzenia poza powierzchnię wydarzeń i znajdowania uniwersalnych prawd w codziennych sytuacjach.

Ćwiczenie 1: Detektyw znaczeń

Dzięki temu ćwiczeniu nauczysz się zadawać pytania, które przekształcają obserwacje w historie. Po tygodniu będziesz patrzeć głębiej na wszystko, co się wokół Ciebie dzieje.

Twoje zadanie:

Przez tydzień zapisuj w notatniku wszystkie małe i większe zdarzenia, które cię zainteresowały, zirytowały lub rozbawiły. Na koniec każdego dnia przejrzyj listę. Przy każdej sytuacji zadaj sobie pytania:

  • Co ta sytuacja mówi o tym, jacy potrafimy być jako ludzie?

  • Gdzie wcześniej pojawiło się coś podobnego — ten sam sposób działania, ten sam schemat?

  • Czego ta sytuacja uczy o mnie, o innych, o świecie?

  • Gdyby trzeba było wytłumaczyć to dziecku — jaka lekcja z tego płynie?

  • Co by było, gdyby wszyscy zachowywali się w ten sposób?

Przykład:

Obserwacja: W sklepie widzisz, jak kobieta przez 10 minut wybiera jogurt, czytając każdy skład.

Co ta sytuacja mówi o współczesnym świecie?

Odpowiedź: Pokazuje, jak bardzo skomplikowały się nasze wybory. Nawet kupienie jogurtu wymaga eksperckiej wiedzy o szyfrach zaczynających się na E-…, cukrach, bakteriach. To obraz tego, jak trudno dzisiaj podejmować świadome decyzje.

 

Ćwiczenie 2: Maszyna analogii

To ćwiczenie pomoże Ci rozwinąć umiejętność znajdowania połączeń między pozornie niezwiązanymi rzeczami. Sprawi, że będziesz widzieć historie tam, gdzie inni widzą tylko zwykłe przedmioty i sytuacje.

Twoje zadanie:

Wybierz przedmiot codziennego użytku (np. długopis, kubek, telefon, klucze). Nie skupiaj się na tym, do czego on służy. Poszukaj drugiego dna, nieoczywistego sensu. Pomyśl: jak ten przedmiot metaforycznie oddaje coś w Twoim życiu, relacjach, w pracy albo w sposobie myślenia?

Przykład:

Przedmiot: stary kabel USB, który jest uszkodzony, ale wciąż leży w szufladzie.

Analogia: to jak część zdobytej wiedzy – kiedyś była przydatna, teraz do niczego niepotrzebna, ale ciągle zaśmieca szare komórki. Albo jak stare kontakty na liście w telefonie albo w mediach społecznościowych.  Dawno nieaktualne, nie ma kontaktu od lat, ale boję się usunąć.

Historia: O tym, jak trudno jest pozbyć się rzeczy/umiejętności/relacji, które już nam nie służą.

 

Ćwiczenie 3: Archeolog emocji

Dzięki temu ćwiczeniu zaczniesz wyciągać uniwersalne prawdy z własnych reakcji emocjonalnych. Przestaniesz traktować swoje emocje w kategoriach „ to tylko uczucia”, a zaczniesz widzieć w nich materiał na historie o uniwersalnych ludzkich doświadczeniach.

Twoje zadanie:

Przez kilka dni zapisuj wszystko, co mocno Cię poruszyło — to, co wywołało radość, złość, smutek, zachwyt, zazdrość itp. Nie muszą to być wielkie wydarzenia. Wystarczy jedno zdanie, spojrzenie, obrazek w internecie.

Kiedy zbierze się już kilka takich rzeczy, popatrz na nie raz jeszcze. Zastanów się:

  • Co dokładnie się wtedy wydarzyło? (Same fakty)
  • Jakie uczucia to wywołało? (Nie oceniaj, czy były to emocje dobre, czy złe. Po prostu je nazwij)
  • Dlaczego to tak Cię to uderzyło?
  • Czy ktoś inny mógłby poczuć podobnie?
  • Co ta sytuacja mówi o mnie, o innych, o życiu?

Przykład:

Sytuacja: Kolega na Instagramie opublikował zdjęcie z wakacji w Japonii.

Emocje: zazdrość i smutek.

Przyczyna: od lat marzę o takiej podróży, ale zawsze znajduję wymówki (brak czasu/pieniędzy).

Czy inni czują podobnie? Pewnie tak. W social mediach wielkie sukcesy jednych ludzi zderzają się z niespełnionymi marzeniami innych.

Prawda: Czasem to, co widzimy w social mediach, boli. Ale nie chodzi o to, że komuś się powiodło. Cudzy sukces „boli”, bo przypomina o własnym pragnieniu, które ciągle czeka na lepsze czasy.

 

Ćwiczenie 4: Laboratorium wzorców

To ćwiczenie pomoże Ci zauważać powtarzające się wzorce w zachowaniach ludzi i sytuacjach. Dzięki niemu zaczniesz w najprostszych sytuacjach dostrzegać głębokie prawdy o ludzkiej naturze.

Twoje zadanie:

Wybierz jedno miejsce, w którym regularnie bywasz (np. kawiarnia, siłownia, sklep, poczta). Przez tydzień obserwuj, jak różni ludzie zachowują się w tej samej sytuacji. Szukaj wzorców, różnic, dziwactw.

Na koniec tygodnia zastanów się, co te obserwacje mówią o ludziach w ogóle.

Przykład:

Miejsce: poczta

Obserwacje:

  • Młodzi ludzie stoją z telefonami, starsi czytają tablice ogłoszeń.
  • Niektórzy przygotowują dokumenty z wyprzedzeniem, inni szukają długopisu na miejscu.
  • Część osób rozmawia z innymi w kolejce, część stoi w milczeniu.

Wniosek:

Z tych drobnych scenek da się wyczytać coś więcej niż tylko sposoby spędzania czasu w kolejce. To, czy ktoś przygotował się wcześniej, czy szuka długopisu w panice, czy rozmawia z innymi, czy zasłania się telefonem — może być małym odbiciem tego, jak radzi sobie z codziennością. Jedni lubią mieć kontrolę i plan, inni wolą działać spontanicznie. Niektórzy szukają kontaktu, inni ciszy.

Nawet zwykłe stanie na poczcie może odsłonić coś o nas samych. O tym, jak reagujemy, gdy nie mamy wpływu na sytuację i musimy po prostu poczekać.

 

Ćwiczenie 5: Prasa jako iskra

To ćwiczenie nauczy Cię używać nagłówków i newsów jako punktu wyjścia do własnych refleksji. Będziesz dzięki niemu widzieć w newsach nie tylko informacje, lecz także inspiracje do własnych opowieści.

Twoje zadanie:

Codziennie wybierz jeden nagłówek z gazety lub portalu internetowego (najlepiej taki, który Cię zaintrygował lub zirytował). Zamiast czytać artykuł, zadaj sobie pytania:

  • Dlaczego ta historia mnie zainteresowała?
  • Co podobnego zdarzyło się w moim życiu?
  • Jakiej większej prawdy ta historia może być przykładem?
  • Co ta sytuacja mówi o czasach, w których żyjemy?

Przykład:

Nagłówek: Aplikacja umożliwia zamawianie jedzenia głosem.

Reakcja: To absurdalnie leniwe.

Dlaczego mnie to irytuje? Bo widzę, jak technologia rozwiązuje problemy, które tak naprawdę problemami nie są.

Moje doświadczenie: Łapię się na tym, że używam aplikacji do rzeczy, które kiedyś robiło się bez zastanowienia.

Większa prawda: Żyjemy w epoce, w której wygoda stała się ważniejsza od umiejętności i zaradności.

 

Ćwiczenie 6: Podróże w czasie

Dzięki temu ćwiczeniu nauczysz się patrzeć na historie z przeszłości przez pryzmat dzisiejszej wiedzy. Zaczniesz przekuwać własne doświadczenia w mądrości, które pomogą innym.

Twoje zadanie:

Raz w tygodniu poszperaj we wspomnieniach. Wybierz jakieś zdarzenie sprzed lat (niekoniecznie spektakularne) i opowiedz je sobie, ale z perspektywy tego, co wiesz dzisiaj. Zastanów się: czy wiedząc to, co wiesz dziś, zachował(a)byś się tak samo? Co to mówi o tym, jak się uczymy?

Przykład:

Wspomnienie: W wieku nastoletnim wydawało się, że wybór kierunku studiów to decyzja na całe życie.

Dzisiejsza perspektywa: Teraz wiadomo już, że większość osób zmienia zawód kilka razy w życiu.

Co można by zrobić inaczej? Zamiast szukać „idealnego” kierunku, trzeba było się skupić na rozwijaniu umiejętności uczenia się.

Uniwersalna prawda: Często zadręczamy się decyzjami, które z perspektywy czasu okazują się mniej ważne, niż sądziliśmy.

 

Ćwiczenie 7: Zbiór prawd życiowych

To ćwiczenie pomoże Ci stworzyć własną kolekcję uniwersalnych obserwacji o życiu. Będziesz mieć dzięki niemu niewyczerpane źródło materiału na historie, które dotykają uniwersalnych prawd o życiu.

Twoje zadanie:

Załóż specjalny notatnik (lub dokument), w którym codziennie zapiszesz jedną obserwację. Nie muszą to być wielkie filozoficzne prawdy. Często najciekawsze są te małe, konkretne spostrzeżenia.

Np.:

  • „Ludzie, którzy w sklepie spędzają najwięcej czasu, zwykle kupują najmniej”.
  • „Im bardziej ktoś się spieszy w kolejce, tym więcej czasu traci na denerwowanie się”.
  • „Najlepsze pomysły przychodzą mi pod prysznicem, ale znikają, zanim znajdę długopis”.
  • „Dzieci zadają pytania, na które dorośli nie znają odpowiedzi, ale udają, że znają”.

Po miesiącu przejrzyj swój „leksykon”. Wybierz jedną obserwację i rozwiń ją w pełną historię. Opowiedz, z jakiej obserwacji wyrosła i jaką głębszą prawdę ze sobą niesie.

 

Pamiętaj: storyteller to nie ktoś, komu przytrafiają się ciekawe rzeczy. To ktoś, kto potrafi wyłowić ciekawe rzeczy z nieciekawej codzienności. Poćwicz, a zobaczysz, że historie czają się wszędzie. 

Powodzenia!

 

Podziel się:

  • Kliknij, aby udostępnić na Facebooku (Otwiera się w nowym oknie) Facebook
  • Kliknij, aby udostępnić na X (Otwiera się w nowym oknie) X

Dodaj do ulubionych:

Lubię Wczytywanie…

Zobacz także:

Ewa Szczepaniak
Copywriterka, trenerka pisania, współzałożycielka pracowni copywriterskiej Tekstowni.pl. Pisze, uczy pisać i sama odkrywa wciąż nowe możliwości słowa. Autorka kursów pisania i poradników Sztuka projektowania tekstów i 101 technik copywritingu sprzedażowego.

Co o tym myślisz?Anuluj pisanie odpowiedzi

Bądźmy w kontakcie

Kurs copywritingu

kurs copywritingu

Kompendium wiedzy o pisaniu:

książka o pisaniu

Materiały o copywritingu, pisaniu, dobrym stylu – za free:

  • Polityka prywatności
  • Kontakt
Copyright by Tekstowni.pl 2016-2025
Polityka prywatności Tekstowni.pl
Zarządzaj zgodami plików cookie
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii - takich jak pliki cookie - do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre funkcje witryny.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest konieczny w uzasadnionym celu - umożliwia korzystanie z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}
%d