Dziś krótko, ale praktycznie: długość tekstów do Internetu od A do (mam nadzieję ;)) Z. Oto kilka niezwykle praktycznych wskazówek „rozmiarowych” dla wszystkich, którzy swoimi działaniami content marketingowymi chcą podbijać wirtualny świat. Można wierzyć lub nie, ale znać warto.
Długość tekstów do Internetu: strony WWW
Oto kilka faktów o długości różnych elementów witryny internetowej:
- optymalna nazwa domeny ma 8 znaków;
- tytuł strony – który zdaniem Jakoba Nielsena powinien być mikrotreścią i perłą klarowności – najlepiej jest zamknąć w 55 znakach (a już na pewno nie powinien przekroczyć 60 znaków. Po 60 Google odcina ciąg dalszy i tytuł staje się dla internauty nieczytelny);
- zdaniem specjalistów Orbit Media Studios najlepsza długość paragrafu to 4 linijki; Jakob Nielsen twierdzi, że 6 linijek, a Joanna Wrycza-Bekier obstawia 2–3 wiersze;
- meta opis, czyli opis strony widoczny w wynikach wyszukiwania, najlepiej sprawdza się wówczas, kiedy jego długość nie przekracza 155 znaków (choć niektóre wyszukiwarki wyświetlają w całości opisy o długości nawet 255 znaków, to wszystko rozbija się o Google, które granicę stawia przy 160 znakach);
- idealna długość linijki tekstu to 12 słów;
- w wynikach wyszukiwania jako pierwsze pojawiają się treści, które mają min 2000 słów;
- jeśli umieszczasz na swojej stronie WWW pole wyszukiwania, powinno się w nim mieścić min. 30 znaków.
Długość tekstów do Internetu: blogi
Prowadzisz blog? Oto jakich długości się trzymać, żeby zjednać sobie wyszukiwarki i internautów:
- tytuł bloga powinien mieć 6 słów (bo internauci czytają tylko 3 pierwsze i 3 ostatnie) albo 140 znaków;
- z badań Medium wynika, że optymalna długość posta to 1600 słów, bo tyle właśnie człowiek jest w stanie przeczytać w ciągu 7 minut, kiedy jego skupienie jest największe. Podobne spostrzeżenia mają eksperci z Orbit Media Solutions, którzy za najlepszą długość artykułu blogowego uważają 1500 słów. Nie wszyscy jednak się z tym zgadzają. I tak np. Seth Godin publikuje z powodzeniem znacznie krótsze posty (jeden z najkrótszych miał zaledwie 27 słów!), a Neil Patel potrafi się przebić z wpisami liczącymi nawet 4000 słów. Zdaniem polskich analityków najlepsze teksty w języku ojczystym to takie, które liczą ok. 3000–4000 znaków (400–500 słów).
Długość tekstów do Internetu: maile
Eksperci wypowiedzieli się także w kwestii tytułów maili. Choć wielu z nich jest zdania, że ich długość nie ma absolutnie żadnego wpływu na otwieralność maila, to niemal wszyscy są zdania, że tytuł maila powinien mieć max. 50 znaków. Są jednak i tacy (SumAll i Buffer), którzy twierdzą, że idealnie byłoby, gdyby zmieścił się w 28–39 znakach – otworzy go 12% więcej odbiorców.
Joanna Wrycza-Bekier, powołując się na książkę Marketing perswazyjny Piotra Łabuza i Marcina Urbańskiego, twierdzi, że najlepszy tytuł maila to taki, który liczy 12–15 słów.
Długość tekstów do Internetu: media społecznościowe
Nie ma content marketingu bez mediów społecznościowych. Okazuje się, że i w przypadku mikrotreści trzeba mieć się na baczności:
- Zdaniem ekspertów z Orbit Media Solutions Facebook kocha posty o długości 100–140 znaków, jednak Jeff Bullas zauważył, że wpisy liczące max. 40 znaków są aż o 86% bardziej skuteczne od pozostałych;
- na Twitterze Dan Zarrella zaleca 120–130 znaków i stosowanie 2 hashtagów na jeden tweet, SumAll i Buffer utrzymują jednak, że tweety o długości 71–100 znaków odnotowują o 17% większe zaangażowanie;
- post w LinkedIn to 16–25 słów, jeśli Twoimi czytelnikami mają być firmy, i 21–25, jeśli zwracasz się do „szarych” konsumentów;
- na Pinterest opisuj swoje piny w 200 znakach;
- hashtagi, których używamy do oznaczenia postów, powinny mieć 6 znaków.
Długość innych materiałów
Internet to nie tylko tekst. Jak pisałam w ostatnim poście, zarówno internauci, jak i wyszukiwarki kochają inne treści – wizualne, audio i wideo. Oto jakie zalecenia mamy w ich przypadku:
- internauta obejrzy prezentację w Slideshare z zainteresowaniem, jeśli będzie ona miała max. 61 slajdów i zajmie mu nie więcej niż 6 minut;
- na YouTubie najlepiej sprawdzi się film o długości 3–3,5 minut;
- podcast powinien trwać – jak już wiemy – 22 minuty.
Źródła:
- B. Stawarz, Content marketing po polsku.
- J. Wrycza-Bekier, Webwriting.
- http://blog.inb-digital.pl/1040-dlugosc-tekstow-w-internecie-1
- http://www.borbis.pl/blog/optymalizacja-dlugosci-tresci-w-sieci/
- http://blog.friendlysocial.pl/optymalna-dlugosc-tresci-w-internecie/
- http://blog.sumall.com/journal/internet-zoo-ideal-length-everything-online.html
Bardzo przydatne dane. Chociaż w sumie trochę smutne, bo sprowadzając wszystko do statystyk i mierząc wszystko „od linijki” – traci się miejsce na spontaniczność.
Maćku, dobry tekst, nawet spontaniczny, zawsze się obroni 🙂
Co racja, to racja 🙂
Moje osobiste doświadczenie (nie poparte naukowymi dowodami w żaden sposób) mówi, że długość tekstu zależy od grupy docelowej i poruszonego tematu. Moje najkrótsze teksty to minimum 600 słów. Ale mam i takie na ponad 3000 słów. Jeśli temat jest wyczerpany do końca, to znajdą się chętni na przeczytanie. I to potwierdzają moje statystyki 🙂
Magda, to najlepszy znak, że świetnie piszesz. Gratuluję i trzymam kciuki za kolejne statystyki 🙂
Zazwyczaj klikam teksty na około 500-800 wyrazów. Dłuższe też są ok, ale mam wrażenie że przyjemniej czyta się właśnie takie krótsze formy. Aczkolwiek absolutne minimum na bloga to imho 400 wyrazów 🙂
Co do minimum – zgadzam się. A jeśli chodzi o to, co się przyjemnie czyta, to powiem tak: najprzyjemniej czyta się to, co dobrze napisane i estetycznie podane. Dzięki za Twój głos, Maciek! 🙂
Zawsze staram się pisać takie teksty, które samej przyjemnie mi się czyta. Niby logiczne, ale zdarzało mi się, że własny tekst mnie męczył, więc musiałam całkowicie go zmienić;)
Bardzo dobre podejście. Czytelnicy są z pewnością wdzięczni 🙂
Tekst ma 619 słów/4418 zzs bez przypisów – długość tekstów miało, ma i będzie miało znaczenie. Dzięki za zebranie informacji w pigułce.