COPYWRITING — CO TO?
Poradnik o copywritingu na dobry początek. Zobacz, o co chodzi w copy i czym copywriting różni się od innych zajęć skupionych wokół słowa.
Ok. 5 minut czytania 😊
Copywriting — co to jest i na czym polega?
Copywriting to nie to samo co po prostu pisanie. Słowa te (wbrew temu, co może się wydawać po pobieżnym przejrzeniu Internetu) to nie synonimy.
Copywriting to — najkrócej mówiąc — tworzenie tekstów marketingowych. A zatem copywritingiem nie jest pisanie pism, prac akademickich albo książek. Jest nim natomiast tworzenie ofert czy tekstów na strony internetowe.
Ale uwaga! Tego rodzaju treści nie wystarczy po prostu napisać tak, jak się pisało szkolne wypracowania. Projektuje się je zgodnie z zasadami webwritingu, SEO, dobrego stylu, perswazji.
Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, czym jest copywriting? Zajrzyj:
[PODCAST] Czym jest (i czym nie jest) copywriting?
Jedno wielkie nieporozumienie – tak najkrócej można by nazwać to, jak ludzie rozumieją słowo „copywriting". Nie powielaj tych błędów.
Copywriting a inne dziedziny
Copywriting vs redagowanie tekstów i korekta
Jeśli zastanawiasz się, czy copywriting to to samo co redagowanie tekstów, spieszymy z odpowiedzią: nie. Redagowanie tekstów (i bliska mu korekta) to poprawianie tego, co napisał ktoś inny. Copywriter się tym nie zajmuje (no chyba że ma drugą specjalizację – edytorską). Copywriter tworzy treści od zera.
Uwaga! Choć copywriting i redagowanie tekstów to dwie różne aktywności, zdarza się, że klienci tego nie wiedzą. W serwisach ogłoszeniowych można znaleźć ogłoszenia o pracy dla redaktorów, z których treści wynika, że w rzeczywistości firma potrzebuje copywritera. Ta informacja może Ci się przydać, kiedy będziesz przeglądać oferty zleceń.
Kilka dodatkowych informacji o pracy korektora i redaktora znajdziesz tutaj:
Humanista na freelansie, czyli jak (i czy warto) zostać dziennikarzem, korektorem, copywriterem
Przegląd pisarsko-czytelniczych biznesów. Subiektywny i szczery.
Copywriting vs content writing
Content writing to już – w przeciwieństwie do redagowania – działka dla copywritera.
Content writing to część content marketingu, czyli takiego sposobu na promocję, w którym firma nie zarzuca klienta reklamami, ale po prostu… daje się znaleźć.
Tak, tak, dobrze widzisz. Firma daje się znaleźć poprzez to, że – tak jak my w tej chwili – udostępnia za free treści. Treści te nie są oczywiście przypadkowe. Ich tematy dobiera się tak, by były to odpowiedzi na pytania osób, które w przyszłości mogą być zainteresowane ofertą firmy.
Pole do popisu dla copywritera jest tu ogromne. Może on pisać np.
- artykuły na blogi firmowe
- newslettery
- posty do social mediów
- scenariusze krótkich filmów.
Jednym słowem: tworzy treści, które jeszcze niczego nie sprzedają, ale stopniowo nakierowują potencjalnych klientów na ofertę.
Copywriting vs UX writing
UX writing to jeszcze inna działka copywiitngu. Najprościej mówiąc: polega na pisaniu tekstów, dzięki którym interakcja z produktem stanie się intuicyjna, efektywna i przyjemna. Często są to teksty bardzo drobne, tzw. microcopy, a więc np. komunikaty o błędach, zachęty do wypełnienia formularza, podziękowania za zapis do newslettera itp.
Ale uwaga! Copywriting i UX writing mają wiele wspólnych punktów, np. dopasowanie tekstów do możliwości percepcyjnych zabieganych odbiorców, prosty język, konwersacyjność. Jednym słowem: naucz się copywritingu, uzupełnij wiedzę o zagadnienia związane z projektowaniem doświadczeń użytkownika (UX) i voilà! Masz w ręku dwa zawody!
Chcesz wiedzieć więcej o UX writingu? Zajrzyj:
[PODCAST] O co chodzi z tym UX-em? Rozmowa z Marzeną Tomaszewską-Mikołajczak
Czy UX writing jest to coś, czym powinien zainteresować się copywriter, czy raczej jest to działka tylko dla branży IT? Sprawdź!