WSPÓŁPRACA Z COPYWRITEREM OD A do Z
(+ baza przeszkolonych copy)
Jakiej pomocy potrzebujesz?
Na co zwrócić uwagę przy wyborze copywritera, żeby się nie naciąć?
Na to samo, na co zwróciłbyś uwagę przy wyborze tynkarza albo krawca – na jakość pracy, referencje. Na to, na ile specjalista potrafi doradzić i jak wygląda komunikacja z nim.
Rynek copywriterski jest pojemy. Mieści i tych, którzy rzeczywiście mają warsztat, i tych, którzy wczoraj usłyszeli o czymś takim jak copywriting.
Niech Cię nie zmyli:
- Portfolio złożone z logotypów – bo nigdy nie wiesz, na czym polegała współpraca z daną marką i jak się ułożyła. Nawet jeśli copywriterowi zaufała znana firma – nie wiesz, czy tego zaufania nie pożałowała.
- Portfolio zrobione ze screenów, na których niczego nie można przeczytać – super, że copywriter coś tam już robił, ale przecież chcesz mieć pewność, że to coś zrobił dobrze, prawda?
- Stwierdzenia „jestem copywriterem z x-letnim stażem” – bo można pisać od x lat i… przez te x lat pisać źle. Uwierz – internet pełen jest takich twórców.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej, zajrzyj:
Jak wybrać copywritera?
4 pytania o copywriting, na które powinieneś znać odpowiedź
Jak ocenić umiejętności copywritera?
Czymś w rodzaju portfolio są strona i blog copywritera. Choć wielu świetnych copywriterów nie ma stron i blogów, bo nie mają na nie czasu. Zlecenia dostają z polecenia i pracy dla klientów poświęcają tyle serca i energii, że brak im już czasu na własne media. Czy jednak nie byłoby wspaniale „wstrzelić się” w grafik takiego copywritera?
Jeśli chcesz mieć pewność, że copywriter, którego masz na celowniku, może być tym właściwym, zapytaj go o portfolio. Portfolio to standardowy, przyjęty w branży sposób weryfikacji umiejętności copywritera. Nie wymaga od specjalisty dodatkowej pracy, nie wiąże się z żadnymi płatnościami dla Ciebie, a daje obraz warsztatu. Pokazuje, że dany copy ma doświadczenie. Skoro ma coś w portfolio, to nie będzie eksperymentował na Tobie.
Jeśli w portfolio nie ma tekstu, który przypominałby to, co chcesz zamówić, nie poddawaj się łatwo. Możesz jeszcze poprosić o tekst próbny. Ale uwaga! Napisanie takiego tekstu trwa tyle samo co napisanie tekstu na „normalne” zlecenie. Copywriter z doświadczeniem popartym portfolio nie będzie chciał tego czasu poświęcać za darmo.
Copywriter usługi, czyli co konkretnie może dla Ciebie zrobić copywriter, a co lepiej powierzyć innemu specjaliście?
Copywriter jest (a przynajmniej powinien być) specjalistą od projektowania tekstów (zauważ: nie tyle od pisania, ile właśnie od projektowania tekstów). Możesz mu zatem zlecić:
- stworzenie treści na firmową stronę internetową, zoptymalizowanych pod SEO
- stworzenie tekstów sprzedażowych – na stronę produktu, do mailingu
- przygotowanie postów na blog i do social mediów
- opracowanie tekstów krótkich komunikatów (tzw. microcopy), haseł, nazw.
O ile jednak copywriter nie ma dodatkowych specjalizacji (czyt. nie ukończył dodatkowych szkoleń i nie przetestował zdobytej na nich wiedzy na kimś innym – bo raczej nie chcemy, żeby uczył się na Tobie, prawda?), nie jest właściwą osobą do:
- ułożenia strategii social mediów (nie mówiąc już o strategii firmy)
- grafik
- WordPressa.
Wiele z tych prostszych prac być może wykona w ramach dodatkowego zlecenia, ale musisz pamiętać, że Twoje wymagania powinny być w tym przypadku mniejsze. Zlecasz zadanie osobie, która NIE jest specjalistą.
Cennik copywritera, czyli ile kosztują teksty pisane na zlecenie?
Zależy od:
- rodzaju tekstu
- tematu
- wiedzy copywritera
- doświadczenia copywritera
Na rynku znajdziesz osoby piszące za 6-7 zł/1000 znaków ze spacjami, musisz jednak liczyć się z tym, że jakość ich pracy będzie adekwatna do ceny. Najczęściej bowiem są to ludzie wchodzący do zawodu „bocznymi drzwiami”, na zasadzie „pisać każdy może”. Tymczasem prawda jest taka, że choć teoretycznie pisać każdy może, to nie wszystko, co napisane, jest copywritingiem. Teksty przynoszące efekty marketingowe to teksty pisane zgodnie z zasadami webwritingu, perswazji, wymagające specyficznego mindsetu.
Współpraca z dobrym copywriterem to inwestycja od kilkudziesięciu złotych za 1000 znaków ze spacjami artykułu aż po kilka tysięcy złotych za teksty to kampanii sprzedażowej. W tym ostatnim przypadku mówimy jednak o współpracy, która przyniesie Ci nie tylko zwrot z inwestycji, ale i odczuwalny zysk. Na pewno warto!
WSPÓŁPRACA Z COPYWRITEREM — VADEMECUM
Zajrzyj do naszej bazy copywriterów
Copywriterzy, których znajdziesz w bazie, to absolwenci naszego kursu Zostań copywriterem. Masz pewność, że zatrudniasz osobę z warsztatem, a nie amatora, który wczoraj wpadł na pomysł, że będzie zarabiał na pisaniu.
Przy każdym nazwisku masz informację o tym, w jakich typach tekstów sprawdzą się poszczególni copywriterzy. Jest też link do portfolio i bezpośredni kontakt.
Nie masz czasu przeglądać wszystkich profili? Dzięki wygodnej wyszukiwarce w kilka minut znajdziesz dokładnie takie wsparcie, jakiego szukasz.
Jeśli przejrzysz serwis i nadal nie będziesz wiedział, kogo wybrać, napisz do nas. Znamy copywriterów, którzy wyszli spod naszych skrzydeł. Chętnie podpowiemy.
Jak wygląda (jak powinna wyglądać) współpraca z copywriterem?
fffff
Jeśli chcesz wiedzieć więcej:
- Współpraca z copywriterem w pytaniach i odpowiedziach
Współpraca z copywriterem — czy to się w ogóle opłaca?
W najlepszym razie – zwiększysz sprzedaż
W najgorszym – zaoszczędisz czas, który możesz przeznaczyć na działania związane z rozmojem firmy.
Jednym słowme: naszym zdaniem wspólpraca z DOBRY copywritere,m opłaca się na wielu frontach.
Jeśli nie copywriter, to co?
W najlepszym razie – zwiększysz sprzedaż
W najgorszym – zaoszczędisz czas, który możesz przeznaczyć na działania związane z rozmojem firmy.
Jednym słowme: naszym zdaniem wspólpraca z DOBRY copywritere,m opłaca się na wielu frontach.