którzy chcą pisać lepiej niż dobrze
Naucz się zasad jak profesjonalista,
by móc je łamać jak artysta.
Pablo Picasso
Masz blog i chcesz, żeby ludzie czytali go z zapartym tchem?
A może zamierzasz dopiero podbić internet swoimi treściami? Marzysz o sukcesie, ale nie wiesz, jak właściwie masz pisać, żeby go osiągnąć?
Możesz czytać innych i tworzyć pierwsze teksty z nadzieją, że z czasem wyrobisz sobie warsztat.
Nabierzesz dzięki temu płynności i powiększysz zasób słownictwa.
Ale to nie wystarczy,
by budzić emocje czytelników, skłaniać ich do działania i podbijać ich serca.
Tajemnica sukcesu tkwi gdzieś indziej:
Najpierw trzeba zbudować solidną konstrukcję, a potem umiejętnie wypełnić ją treścią. W internecie w grę wchodzą dodatkowo wymagania Google i zwyczaje niecierpliwych czytelników. Jak to wszystko pogodzić?
Przeczytaj tę książkę, a będziesz wiedział.
„Sztuka projektowania tekstów” to zbiór narzędzi i strategii przydatnych na każdym etapie projektowania tekstu — od przygotowań, poprzez kreślenie konturów, ich wypełnianie, wywoływanie efektów specjalnych i tworzenie atrakcyjnych form, aż po polerowanie całości. Na końcu znajdziesz też część poświęconą odkrywaniu i rozwijaniu własnych atutów pisarskich.
Bo zasady nie są po to, żebyś je znał i stosował dla idei. Mają sprawić, że mocniej zabrzmi Twój niepowtarzalny, przyciągający czytelników głos.
Na 360 stronach poradnika czekają na Ciebie:
Będziesz wreszcie wiedział, jak osiągnąć efekt, na którym Ci zależy.
Przećwiczysz nową wiedzę
i sprawdzisz, jak Ci poszło.
Poznasz niuanse tekstowe, o których wiedzą tylko wtajemniczeni.
W lepszym zrozumieniu i przyswojeniu nowej wiedzy pomogą Ci:
Fragmenty tekstów z prawdziwych, mniej lub bardziej znanych blogów.
Graficzne podsumowanie wiadomości. Wystarczy rzut oka, byś wszystko sobie przypomniał.
Książka składa się z 8 części podzielonych na mniejsze rozdziały.
Każda z części to kolejny krok w projektowaniu tekstów — od fundamentów aż po poszukiwanie niepowtarzalnego stylu i własnego głosu. Każdy rozdział to szczegółowe omówienie jakiegoś zagadnienia.
W tej części:
W tej części:
W tej części:
W tej części:
W tej części:
W tej części:
W tej części:
W tej części:
Zobacz SPIS TREŚCI
Książka już od dnia premiery (23 VII 2019) jest na liście bestsellerów Onepress.
W internecie pojawiają się też pierwsze recenzje poradnika:
To jeden z lepszych poradników traktujących o pisaniu, jakie miałam w ręku. Autorka szczegółowo i przystępnie omówiła najważniejsze aspekty sztuki tworzenia atrakcyjnego dla czytelnika contentu. Szczypta humoru, spora dawka wiedzy, język zrozumiały dla każdego — nawet dla początkującego twórcy. Wszystkie wymienione elementy tworzą spójną całość — lekką w odbiorze. Z całym przekonaniem polecam „Sztukę projektowania tekstów” Ewy Szczepaniak zarówno początkującym autorom, jak i osobom, które pisaniem zajmują się już nieco dłużej. Dla pierwszych poradnik będzie nieocenionym źródłem wiedzy, dla drugich publikacją, która pozwoli spojrzeć na proces projektowania tekstów z perspektywy innego autora.
Książka z założenia do „powolnego czytania”. Warto do niej powracać, rozwiązywać ćwiczenia. Nie jest tu najważniejsze, by przeczytać ją w 1 noc. Ważne, by przyswoić sobie zaprezentowane narzędzia, zrozumieć je i zdecydować czy chce się je stosować. Konkretna i rzeczowa. Bez zbytnich długich opisów czy pisania o wszystkim i o niczym.
[…] Pomocna, rzeczowa i konkretna. Dla wszystkich, którzy chcą popracować nad swoim warsztatem pisarskim, przypomnieć sobie różne kwestie, nad innymi się zastanowić. Także dla tych, którzy chcieliby lepiej „sprzedawać” swoje teksty. Wygląda na wiarygodną.Ewa Szczepaniak z prawdziwą wirtuozerią wymieniła czynniki, od których zależy pisarski sukces. Dodatkowo dzięki licznym ćwiczeniom dołączonym do książki (polegającym np. na założeniu archiwum inspirujących artykułów, czy na wskazaniu błędów oraz niekonsekwencji językowych), „Sztuka projektowania tekstów. Jak tworzyć treści, które podbiją internet” pomoże utalentowanym debiutantom wyszlifować literacko-blogowy warsztat.
Nie będzie przesadą stwierdzenie, że to prawdziwe kompendium wiedzy o pisaniu – od fundamentów tworzenia tekstów, poprzez ich konstrukcje, a skończywszy na ostatnich szlifach. Bardzo ciekawą częścią w książce jest ostatni rozdział poświęcony odkrywaniu i rozwijaniu własnych atutów pisarskich.
Na koniec jeszcze tylko jedno polecenie z niezawodnego Wydawnictwa OnePress. Niedawno ukazała się tam książka Ewy Szczepaniak pt. „Sztuka projektowania tekstów”. Z całego serca zachęcam i polecam tę pozycję. Ewa jest wybitnym twórcą tekstów reklamowych, a jej poradnik to prawdziwa skarbnica informacji. Książkę możecie zamówić na stronie Wydawnictwa i trzeba wiedzieć, że nie są to tylko wydane pieniądze. To inwestycja, a ta, przy odpowiednich działaniach, lubi się zwracać.
Jako niehumanistka pisząca do sieci (czyli jako osoba nie posiadająca wykształcenia humanistycznego, jestem inżynierem) znalazłam w niej swego rodzaju biblię, która porządkuje wszystko, co ważne, wiedza, znajomość. Bardzo kompleksowo opracowana pozycja.
Dużo niezbędnych zasad poprawnego pisania (które sama odkrywałam tak trochę przy okazji – pisząc), a które znajdziesz w książce Ewy zebrane w jednym miejscu i podane w pigułce.
Książka usystematyzowuje pewne rzeczy, zachęca do odważniejszego pisania,
pokazuje, jak świadomie rozłożyć proces pisania, jak postawić sobie właściwe pytania w poszukiwaniu własnego stylu, zachęca do tego, byś się nie bał, rozbudza apetyt na pisanie, pomaga odnaleźć swój własny styl.
Ta książka krok po kroku prowadzi przez różne etapy projektowania treści oraz narzędzia i strategie. Zarys, kontury, wypełnianie i uzupełnianie. A to wszystko na podstawie przykładów i ćwiczeń. Trzeba przyznać, że to naprawdę przydatna książka dla każdego, kto tworzy treść.
Jeśli przeczytacie tę książkę, nie będziecie musieli sięgać po inne tego typu pozycje o copywritingu „Sztuka projektowania tekstów” to bowiem książka totalna (tak, wiem, że ten przymiotnik ma dziś negatywne konotacje). Autorka porusza w niej zarówno kwestie warsztatu, jak i te czysto techniczne. Polecam tę książkę zarówno osobom początkującym, jak i tym, które „siedzą” już trochę w tej branży.
Pisanie recenzji książki, która uczy pisać m.in. recenzje to już jest sam w sobie niezły koncept! Ale spróbujmy zmierzyć się z wyzwaniem. Czytelnik dostaje bardzo ciekawie skonstruowany i w sposób rzeczywiście przemyślany — autorka użyłaby pewnie słowa „zaprojektowany” — poradnik dla wszystkich poważnie myślących o swoim pisaniu w internecie. Duża liczba językowych porad, wzorów i podpowiedzi jak robić to w sposób poprawny i urozmaicony sprawia, że można tę pozycję polecić z czystym sumieniem. Korzyść z lektury odniosą zarówno ci, którzy zaczynają przygodę z blogowaniem, jak i ci bardziej zaawansowani.
Mankamenty? Mnie nie odpowiadał dobór lektorki audiobooka, tembr jej głosu i sposób czytania, ale to bardzo indywidualna sprawa, która dodatkowo jest niwelowana podczas lektury wersji papierowej czy e-booka. Bardzo za to chwaliłem sobie podsumowania po każdym rozdziale, które syntetycznie zbierały przekazaną wiedzę w formie graficznej (w audiobooku zaproponowano dodatkowe pliki PDF do pobrania).
Zatem zdecydowanie polecam. Wdrażanie opisanych przez autorkę prawideł może sprawić, że duża część polskiej blogosfera będzie po prostu lepsza pod względem formy, języka i — miejmy nadzieję — także treści.
W zasadzie to wystarczyłoby napisać jedno: Książka jest
świetna!
Dziękuję, że ją napisałaś. I równocześnie żałuję, że nie było jej, gdy
zaczynałam prowadzić blog ;). Uniknęłabym wielu błędów i zaoszczędziła
mnóstwo czasu.
Jeszcze nie spotkałam takiej pozycji na rynku. Prawdziwe kompendium.
Podoba mi się w niej wszystko. A przede wszystkim to, że:
jest taka przejrzysta i konkretna;
piszesz tak, jakbyś pisała do internetu, i to jest super, bo dzięki temu bardzo łatwo przyswoić treści;
są mapy myśli podsumowujące każdy rozdział – dzięki nim nie muszę robić notatek (a taki mam zwyczaj, gdy czytam książki, z których chcę
się czegoś nauczyć) i łatwo mogę wrócić do rzeczy, których potrzebuję w danym momencie;
jest w niej tak dużo różnorodnych informacji – proces tworzenia tekstu
rozbiłaś na czynniki pierwsze, pokazałaś, jak pisać różne rodzaje tekstów, dałaś wskazówki interpunkcyjne i gramatyczne; dzięki temu w jednej książce mam
wszystko, czego potrzebuję;
jest mnóstwo przykładów;
do ćwiczeń są przykładowe rozwiązania.
Jednym słowem: Super!
Zajęła u mnie miejsce na tzw. półce podręcznej (leży obok „Poradnika
profesora Markowskiego” ;)), którą mam przy biurku i na której leżą
książki, do których chcę wracać. I wracam do niej, pisząc kolejne teksty.
Newsletter Pawła Tkaczyka
Newsletter Marka Jankowskiego
Ewa Szczepaniak
copywriterka, była redaktorka, trenerka pisania. „Matka chrzestna” wielu copywriterów. Autorka kursów online: „5 lekcji pisania (nie tylko) do internetu”, „Pisz tak, żeby sprzedawać”, „Zostań copywriterem”, „Przecinki są proste!”.